مونتاژ خودرو در خطوط فراوری قدیمی، پرسودترین کار در صنعت خودروسازی ایران

به گزارش وبلاگ بهابادی، هم بندی یا مونتاژ راهی برای بعضی شرکت ها در ایران است که با بستن چند قطعه به هم، عامل قدرت و مانع بزرگی بر سر راه واردات خودرو و حتی سرمایه گذاری کمپانی های بزرگ در کشور شوند. این شرکت ها که تنها ربات موجود در خط فراوریشان برای چسب زنی شیشه جلو استفاده می گردد، با واردات قطعات منفصله و هم بندی آن ها با کمترین کیفیت برچسب خودروساز را بر پیشانی خود زده اند. یکی از این شرکت ها که به تازگی ویدیویی نسبتا کامل از خط فراوری خود منشر نموده است، ادعا می نماید که این خط و محصولات آن از بالاترین کیفیت برخودار است. ولی این ادعا چقدر صحت دارد؟!

مونتاژ خودرو در خطوط فراوری قدیمی، پرسودترین کار در صنعت خودروسازی ایران

مونتاژ خودرو در خطوط قدیمی / پرسودترین کار در ایران

وبلاگ بهابادی - رضا نوروزی: در 24 تیر 96 وزیر صمت وقت، محمدرضا نعمت زاده، با جنجال بسیار و تخلفات گسترده پس از آن، سامانه ثبت سفارش را غیبرطرفال کرد.

در آن روزها شاید کمتر کسی فکر می کرد که ممنوعیت قرار است شش سال ادامه پیدا کند و با ایجاد 250/000/000/000/000 (دویست و پنجاه هزار میلیارد تومان) زیان در حساب خودروسازان دولتی و فروش خودروهای درجه 2 چینی به چندین برابر قیمت، هنوز هم برای برطرف آن بحث و جدل باشد.

زیانی که معادل یارانه نقدی یک سال کل مردم ایران است. اما آیا این زیان که به قیمت فروش خودروهای چینی به چندبرابر قیمت و بهانه فراوری داخل انجام شد، آورده ای هم غیر از سود برای صاحبان آن داشت؟!

آنالیز فرایند فراوری

برای آنالیز ادعای این شرکت به اصطلاح خودروساز که ویدیو خط فراوری خود را به تازگی منتشر نموده است، به آنالیز سطح تکنولوژیکی آن، ایستگاه های کاری و نحوه آزمون های محصول می پردازیم.

این خط فراوری، خط مونتاژ نهایی است. کار مونتاژ در این خط با بدنه کامل (جوشکاری و رنگ) آغاز می شود. البته این شرکت اعلام می نماید که یک خط قدیمی را خریداری نموده و از خط رنگ آن استفاده خواهدکرد.

این خط قدیمی که در شهر دیگری قرار گرفته است، بیش از 7 سال تعطیل بود و 25 سال قبل ساخته شده است. آخرین محصول فراوری انبوه و معروف آن هم به دهه هشتاد برمی شود و در باقی عمر خود در حالت نیمه تعطیل و تعطیل قرار داشت.

مونتاژ خودرو در خطوط قدیمی / پرسودترین کار در ایران

با ورود بدنه های آماده و رنگ شده به خط فراوری، مونتاژ خودرو آغاز می شود. در این خط فراوری پالت های قطعات در کنار خط قرار گرفته است و از هیچ سیستمی همانند (kit Delivery system) در آن خبری نیست.

سیستم kit Delivery system در بیشتر خطوط شرکت های داخلی نیز جاری است و استفاده می شود. در سیستم پالتی اپراتور مونتاژ قطعات را انتخاب نموده و بر روی خودرو می بندد.

در سیستم پالتی امکان بروز خطا در نصب قطعات اشتباه روی خودرو زیاد است و مهم ترین علت استفاده از سیستم های تازه نیز همین است.

بعلاوه به نظر نمی رسد در این خط از سیستم های ثبت بارکد قطعات نصبی روی هر خودرو در اطلاعات آن استفاده شود. ثبت بارکد جهت خدمات پس از فروش اصولی یکی از مهم ترین راه ها برای عیب یابی خودرو و گارانتی است.

مونتاژ خودرو در خطوط قدیمی / پرسودترین کار در ایران

سطح تکنولوژی خط

در ادامه خط فراوری نکته دیگری که جلب توجه می نماید، عدم وجود خطوط فرعی جهت مونتاژ قطعاتی همانند داشبورد، تایرها و … است.

علت این اتفاق واردات قطعات به صورت SKD است که به علت تیراژ پایین و عدم توانایی تامین خطوط مونتاژ محصول به صورت کامل و حتی CKD اجرا شده است.

نکته جالب توجه دیگر این خط وجود تنها یک ربات آن هم برای سیل زنی شیشه جلو خودرو است که سطح تکنولوزیکی این خط مونتاژ را به خوبی نمایان می نماید.

در این خط بعلاوه خصاصت خاصی در استفاده از منیپولیتورها جهت مونتاژ و حمل قطعات مشاهده می شود که علت آن معین نیست.

مونتاژ خودرو در خطوط قدیمی / پرسودترین کار در ایران

آنالیز آزمون های محصول نهایی

بعد از خروج خودرو از خط و تنظیم تمام موارد لازم، آزمون هایی روی آن باید انجام گیرد. تنظیمات شامل تنظیم زاویه چرخ ها، زاویه چراغ ها و بعضی موارد دیگر است.

بعد از تنظیم موارد لازم تست های لازم به ترتیب باید انجام می گیرد. در وهله اول، رول تست، تست گاز و ترمز است. سپس نوبت تست نفوذ آب است.

این دو مورد در ویدیوها قابل مشاهده است و به نظر با کیفیت مناسبی انجام می گیرد. در مرحله بعدی تست ادوات برقی به وسیله اپراتور و بعضی تجهیزات باید انجام گیرد. در ویدیو جزئیاتی از این مرحله نیامده است و کیفیت انجام آن معین نیست.

تمام خودروهای فراوریی باید تست جاده شوند. این تست جاده که به Short Test معروف است، باید روی تمام محصولات فراوریی انجام شود.

تست دیگری که برای خودوهای اتوماتیک لزوما باید انجام گیرد، Long Test نام دارد. از آنجا که تمام محصولات فراوریی این شرکت اتوماتیک هستند، پاس کردن این تست برای همه آن ها الزامی است. اما در ویدیو خط فراوری این خودروساز، تنها اشاره ای به وجود تست جاده می شود و جزئیات آن نمایش داده نمی شود.

مونتاژ خودرو در خطوط قدیمی / پرسودترین کار در ایران

جمع بندی

در این سال ها هر روز شرکت های بیشتری با خطوط فراوری قدیمی و حتی بدون هیچ خطی (فراوری در خطوط سایر خودروسازان به صورت دستمزدی)، به مونتاژ بعضی محصولات چینی درجه 2 پرداخته اند.

این شرکت ها با واردات قطعات نیمه منفصله SKD، بدون ذره ای داخلی سازی مانع بزرگی بر سر واردات خودرو هستند. این شرکت ها صرفا نمایشی از فراوری خودرو بوده و با تبلیغات گسترده در حال فروش محصولات خود به چند برابر قیمت جهانی در بازار ایران هستند.

فروش سوبا M4 فردا موتورز 58/7 درصد در چین افت کرد / تحلیل فروش سوبا M4

خودرو ملی ترکیه هدیه اردوغان به بن سلمان / همه چیز درباره TOGG

سورن سال بهینه جانشین پژو پارس ایران خودرو / معینات فنی و تصاویر

منبع: بیت ران

به "مونتاژ خودرو در خطوط فراوری قدیمی، پرسودترین کار در صنعت خودروسازی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مونتاژ خودرو در خطوط فراوری قدیمی، پرسودترین کار در صنعت خودروسازی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید