طرز تهیه شیش کباب یا تاوک شیش ترکیه ای با گوشت و مرغ

به گزارش وبلاگ بهابادی، در میان غذا های ترکیه ای، انواع کباب پرطرفدارترین هستند و هر کدام با ادویه مخصوص کباب ترکی و دستور پخت متفاوت، تنوع زیادی به لیست پر و پیمان غذا های ترکیه ای داده اند.

طرز تهیه شیش کباب یا تاوک شیش ترکیه ای با گوشت و مرغ

شیش کباب یا شش طاووق هم یکی از این کباب هاست که علاوه بر ترکیه در لبنان و کردستان هم درست می گردد.

شیش کباب یا تاوک شیش ترکیه ای و لبنانی هم می تواند با مرغ و هم با گوشت درست گردد. در دستور پخت شیش کباب ترکی و لبنانی از مرغ و گوشت گوساله به صورت مربعی (تکه تکه) استفاده می گردد و نیازی به چرخ کردن آن نیست، چیزی شبیه همان طرز تهیه کباب شیشلیک.

در کنار آن هم تکه های پیاز، هویج، بادمجان، کدو، قارچ، سیب زمینی و گوجه فرنگی، کباب می شوند. البته لزومی ندارد همه این سبزیجات را سر سیخ بزنید، هر کدام را مایل بودید می توانید بهره ببرید یا اینکه در سیخ جداگانه آن ها را کباب کنید.

خلاصه که این کباب با عطر و بوی جذاب، حتما تنوع بسیار خوبی برایتان خواهد بود. در این مطلب طرز تهیه شیش کباب یا تاوک شیش ترکیه ای با گوشت و مرغ را برای شما آورده ایم.

مواد لازم

گوشت راسته گوساله: 1 کیلوگرم

پیاز سفید: 1 عدد عظیم

فلفل دلمه ای: 2 عدد

روغن زیتون یا کره گیاهی: 2 قاشق غذا خوری

جوز هندی: 1/2 قاشق چای خوری

آویشن: 1 قاشق چای خوری

زیره: 1/2 قاشق چای خوری

ادویه بهارات: 1 قاشق چای خوری

فلفل سیاه: 1 قاشق چای خوری

فلفل سفید: 1 قاشق چای خوری

فلفل قرمز: 1/2 قاشق چای خوری

پونه کوهی: 1 قاشق چای خوری

سس سویا: 2 قاشق غذاخوری

سیر: 3 حبه

طرز تهیه شیش کباب یا تاوک شیش ترکیه ای

طرز تهیه شیش کباب یا تاوک شیش ترکیه ای با گوشت و مرغ + ترکیب ادویه مخصوص

در اولین مرحله از دستور پخت تاوک شیش ترکیه ای مثل طرز تهیه کباب شیشلیک خودمان باید گوشت را به قطعات با اندازه مناسب برای کباب شدن، خرد کنید. سیر ها را له کنید. در یک ظرف، ادویه ها را بریزید. سیر له شده، جوز هندی، آویشن، زیره، بهارات، فلفل سفید، فلفل سیاه و فلفل قرمز را با سس سویا و روغن زیتون مخلوط کنید و گوشت را به آن ها اضافه کنید. آغاز به ورز دادن مواد کنید تا همه گوشت ها آغشته به مواد شوند و ادویه ها کل سطح گوشت ها را بپوشانند.

در ظرف را ببندید یا روی آن را سلفون بکشید که هوا به آن نفود نکند. می توانید از پاکت پلاستیکی زیپ دار هم بهره ببرید. مواد را به مدت یک شب تا صبح یا حداقل 3 ساعت در مواد نگه دارید تا هم نرم شوند و هم طعم ادویه ها را به خود بگیرند. سیخ ها را هم در آب بگذارید تا خیس شوند و روی حرارت گریل یا زغال نسوزند. حداقل 2 تا 3 ساعت سیخ ها را خیس کنید.

فلفل دلمه ای ها و پیاز را به تکه های اندازه گوشت برش بزنید و به ترتیب یک پیاز، گوشت، یک فلفل، یک پیاز، گوشت و فلفل به سیخ بزنید و این نظم را رعایت کنید تا سیخ پر گردد. می توانید پیاز و فلفل را در سیخ جدا کباب کنید، ولی این کار باعث خوش رنگ تر شدن مواد روی سیخ می گردد. حتی می توانید از فلفل های دلمه ای رنگی هم بهره ببرید.

سیخ ها را روی گریل یا زغال بگذارید تا وقتی کاملا کباب شوند. می توانید حین کباب شدن تاوک شیش ترکیه ای، روی آن ها را کمی کره بمالید. حدود 10 دقیقه کباب کردن آن ها طول می کشد. سپس می توانید شیش کباب را با برنج یا نان سرو کنید.

ادویه مخصوص در طرز تهیه شیش کباب

در کنار ادویه مخصوص کباب ترکیه ای، ادویه بهارات یک ترکیب خوش عطر و طعم است که در آشپزی مناطق گسترده ای از خاورمیانه به خصوص مناطق ترک نشین، کرد و عرب و حتی مناطقی از آفریقا از جمله مراکش مورد استفاده قرار می گیرد. میخک، هل، دارچین، تخم گشنیز، زیره سیاه، جوز هندی، فلفل سیاه، فلفل چیلی و… ادویه های اصلی تشکیل دهنده آن هستند.

ادویه مخصوص شیش کباب ترکی مرغ و گوشت را می توان به عنوان یک ترکیب بسیار مناسب برای گوشت گاو، گوسفند، مرغ، غذا های دریایی و سبزیجات استفاده کرد، طعم آن هم اصلا تند نیست و به هر غذایی به خصوص غذا های برنجی طعم لذیذی می دهد.

نکته: بهترین قسمت گوشت گوساله برای طرز تهیه شیش کباب ترکیه ای، گوشت راسته است و بد نیست بدانید دلیل نامگذاری این کباب، استفاده از شیش یا (سیخ به زبان ترکی) است. طرز تهیه شیش کباب لبنانی هم به همین شکل است، با این شرح که در آن از زنجبیل و پیازچه ساطوری برای مزه دار کردن گوشت یا مرغ استفاده می گردد.

منبع: گردشبان

به "طرز تهیه شیش کباب یا تاوک شیش ترکیه ای با گوشت و مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیش کباب یا تاوک شیش ترکیه ای با گوشت و مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید