طرز تهیه برگه زردآلو بازاری در منزل ، تصویری و ساده

به گزارش وبلاگ بهابادی، زردآلو یک میوه تابستانی است که می توانید آن را هم به صورت خام مصرف کنید و لذت ببرید و هم می توانید آن را به شکل های مختلف نگهداری کنید. یکی از روش های استفاده از زردآلو این است که با آن مربای زردآلو تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای زردآلو و طرز تهیه لواشک زردآلو را مرور نموده بودیم و اینجا می خواهیم یکی از برترین روش های نگهداری زردآلو یعنی طرز تهیه برگه زردآلو را آنالیز کنیم.

طرز تهیه برگه زردآلو بازاری در منزل ، تصویری و ساده

طرز تهیه برگه زردآلو

  • زردآلو نیم تا یک کیلوگرم
  • شکر یک لیوان
  • آب 2 لیوان
  • جوهر لیمو نصف قاشق چای خوری
  • زعفران دم نموده یک قاشق چای خوری

طرز تهیه برگه زردآلو

1. آماده کردن زردآلوها

اولین مرحله از طرز تهیه برگه زردآلو این است که زردآلوها را بشویید و نصف کنید و سپس هسته آن را خارج کنید. بهتر است برای تهیه برگه زردآلو از زردآلوهایی بهره ببرید که نه خیلی رسیده باشند نه کال. چون اگر خیلی رسیده باشند له خواهند شد و اگر کال باشند برگه زردآلوی شما خوشمزه نخواهند بود.

2. تهیه شربت

در دومین مرحله از طرز تهیه برگه زردآلو باید در یک ماهیتابه شکر، آب و زعفران دم نموده را بریزید و ماهیتابه را روی حرارت گاز بگذارید و اجازه دهید تا شکر در آب کاملا حل گردد. زمانی که شکر کامل حل شد، جوهر لیمو را اضافه کنید و هم بزنید تا جوهر لیمو هم در شربت حل گردد. حالا اجازه دهید شربت به جوش آید.

3. پختن زردآلو در شربت

بعد زردآلو را اضافه کنید فقط دقت کنید که به میزانی از زردآلو بریزید که تمام سطح زردآلوی ریخته شده را شربت بگیرد و اجازه دهید زردآلو حدود 2 دقیقه در شربت بماند تا کمی نرم گردد اما نه آنقدری که له گردد. بعد گاز را خاموش کنید و اجازه دهید زردآلوها 4 دقیقه بماند تا شربت به خوردش برود.

حالا زردآلوها را از شربت خارج کنید و در صافی بگذارید تا سرد گردد.

بعد زردآلوها را روی سینی بچینید به گونه ای که از هم با فاصله قرار بگیرند و روی هم نباشند. در نهایت سینی را در معرض آفتاب بگذارید و طی 2 روز مدام آن را زیر رو رو کنید و حواستان باشد که بیش از یک ساعت در طول روز در معرض تابش نور خورشید نباشد. زردآلوی خشک را می توانید مدت ها در یخچال در ظرف دربسته یا نایلون نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه قیسی یا برگه زردآلو

خشک کردن زردآلو کار سختی نیست اما خوب است نکات مهم برای تهیه بهتر آن را بدانید.

انواع روش های خشک کردن زردآلو و تهیه برگه زردآلو و قیسی

تهیه قیسی زردآلو را می توانید به روش های مختلفی انجام دهید. در بالا طرز تهیه برگه زردآلو در سایه و آفتاب را مرور کردیم. اما روش های دیگر شامل موارد زیر است.

1- تهیه برگه زردآلو در فر

علاوه بر خشک کردن زردآلو در آفتاب می توانید از فر هم برای خشک کردن آن بهره ببرید. با این روش سریع تر زردآلوی خشک خواهید داشت. برای خشک کردن زردآلو با فر باید زردآلوی آماده شده و هسته گرفته را در فری که حدود 93 درجه سانتی گراد گرمش نموده اید، بگذارید تا در همین دما به مدت 4-5 ساعت بماند و خشک گردد. فقط مدام در فر را باز کنید و زردآلوها را زیر و رو کنید. بهتر است کمی در فر را باز بگذارید تا رطوبت ناشی از میوه سریع تر خارج گردد.

2- تهیه برگه زردآلو در دستگاه خشک کن

یکی دیگر از روش های تهیه برگه زردآلو این است که آن را با دستگاه خشک کن خشک کنید برای این کار کافی است سینی زردآلو را در خشک کن بگذارید و دستگاه را روی حرارت 57 درجه سانتی گراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا زمانی که دستگاه خاموش گردد میوه زردآلو آنجا بماند.

علت سیاه شدن برگه زردآلو

گاهی اوقات برگه های زردآلویی که در منزل تهیه می کنید سیاه می گردد. علت اصلی سیاه شدن برگه زردآلو این است که زردآلوی مناسبی را انتخاب ننموده اید. یادتان باشد برای تهیه برگه زردآلوی خوب باید حتما زردآلوهای سالم را انتخاب کنید. اما در عین حال نور زیاد هم گاهی باعث می گردد برگه زردآلو سیاه گردد.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه برگه زردآلو بازاری در منزل ، تصویری و ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه برگه زردآلو بازاری در منزل ، تصویری و ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید