طرز تهیه پای سیب فرانسوی خوشمزه با دستور قنادی ها

به گزارش وبلاگ بهابادی، پای سیب از خوشمزه ترین شیرینی ها به شمار میرود که به شکل ها و روش های متفاوتی در شیرینی فروشی ها می توان دید. ماده اصلی این شیرینی خوشمزه، سیب است که همراه شدن آن با عطر دارچین، طعمش را از دیگر شیرینی ها متفاوت کرده است. کراست یا خمیر آن دارای دو لایه رویی به شکل مشبک و لایه زیرین یا همان پایه کیک است. لایه رویی می تواند طرح دار یا ساده باشد که این به سلیقه شما بستگی دارد. در مطالب قبلی طرز تهیه پای سیب کاراملی را گفته ایم، حال نوبت به طرز تهیه پای سیب فرانسوی می رسد که می توانید دستور آن را این جا بخوانید.

طرز تهیه پای سیب فرانسوی خوشمزه با دستور قنادی ها

مواد لازم برای تهیه کراست

  • آرد همه منظوره یک و یک دوم فنجان
  • شیر یک لیوان
  • شکر سفید یک و یک دوم قاشق چای خوری
  • روغن نباتی یک دوم فنجان
  • نمک سه چهارم قاشق چای خوری

مواد لازم برای فیلینگ

  • سیب چهار فنجان
  • شکر سفید یک پیمانه
  • آرد همه منظوره یک قاشق غذاخوری
  • دارچین یک دوم قاشق چای خوری

مواد لازم برای تاپینگ

  • آرد همه منظوره یک دوم فنجان
  • شکر قهوه ای یک چهارم فنجان
  • کره بدون نمک یک چهارم فنجان

طرز تهیه پای سیب فرانسوی

1. کراست را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه پای سیب فرانسوی باید دو کاسه بزرگ انتخاب کنید. در کاسه اولی آرد، نیمی از شیر و نمک را مخلوط کرده و کنار بگذارید. روغن و مابقی شیر را در کاسه دومی خوب با یکدیگر ترکیب کرده و به مخلوط کاسه اول اضافه کنید. در ادامه مخلوط را کامل با یکدیگر هم بزنید. سپس آن را در قالب 25 سانتی متری که از قبل با اسپری روغن چرب کرده اید بریزید. قالب را چندبار روی یک سطح صاف بزنید تا هوای اضافه آن گرفته شود. در مرحله بعدی روش قالب زدن خمیر را خواهیم گفت. طرز تهیه پای سیب به روش کلاسیک در کتاب کاله گفته شده است، امتحانش کنید.

2. خمیر را در قالب بزنید

در ادامه طرز تهیه پای سیب باید خمیر یا همان لایه اول را داخل قالب بزنید که می توانید یکی از دو روش پیش رو را به کار بگیرید. در روش اول خمیر را داخل قالب بگذارید و با کمک انگشتان خود آن را فشار داده و پهن کنید. دیواره های قالب کامل باید پوشانده شود. در روشی دیگر خمیر را با کمک وردنه به آرامی پهن کنید تا میزان قالب شود. خمیر باید کامل به دیواره ها چسبانده شود. در ادامه فر را با دمای 190 درجه سانتیگراد روشن کرده تا گرم شود. به سراغ دیگر مراحل کار را پیش ببرید.

3. فیلینگ را آماده کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه پای سیب فرانسوی در یک کاسه بزرگ سیب های خردشده، شکر، آرد و دارچین را با یکدیگر ومخلوط کنید. سیب ها را طبق سلیقه خودتان می توانید مکعبی یا خلالی خرد کنید. فقط به یاد داشته باشید که پوست آن ها را گرفته و هسته هایشان را جدا کنید. حال به آرامی این مخلوط را روی پوسته یا همان کراست پخته نشده بگذارید.

4. تاپینگ را آماده کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه پای سیب برای آماده کردن لایه دوم باید آرد، شکر قهوه ای و کره را در یک کاسه با چنگال بزنید تا خوب با یکدیگر مخلوط شوند. حال آن را روی فیلینگ سیب که روی کراست یا همان لایه اول گذاشتید، بریزید. طرز تهیه تارت میوه ای را بخوانید تا کامل تفاوت این دو دسر را متوجه بشوید.

5. قالب را در فر بگذارید

در آخرین مرحله از طرز تهیه پای سیب باید قالب را در فر از قبل گرم شده با دمای 190 درجه سانتی گراد بگذارید. قالب باید یک ساعت در فر بماند تا روی آن حباب زده و به رنگ قهوه ای طلایی دربیاید. بعد از یک ساعت قالب را بیرون بیاورید و اجازه دهید که کامل خنک شود. شما می توانید به آرامی آن را از قالب جدا کرده و در ظرف موردنظر بگذارید. با سس کارامل یا شربت آلبالو روی آن را تزئین کنید. این شیرینی خوشمزه را در فصل تابستان با شربت آلبالو و در فصل زمستان هم با یک فنجان قهوه یونانی می توانید سرو کنید.

پای سیب فرانسوی را به راحتی در دورهمی هایتان سرو کنید.

نکات تکمیلی تهیه پای سیب

پای سیب از آن کیک های خوشمزه است که به راحتی در منزل می توانید به روش قنادی ها درست کنید با این حال نیاز است که در تهیه آن نکات زیر را در نظر داشته باشید.

مهم ترین تفاوت پای و تارت

گذر زمان پای و تارت را که با مواد های مختلف پر و به عنوان یک وعده غذایی سرو می شد را وارد دنیای شیرینی پزی کرد. طرز تهیه پای سیب زمینی را که یکی از همان غذاهای خوشمزه است می توانید در کتاب کاله بخوانید. از مهم ترین تفاوت های پای و تارت به موارد زیر می توان اشاره کرد:

قالب

مهم ترین تفاوتی که برای این دو دسر قائل می توان قائل شد نوع قالب شان است. قالب پای نسبت به تارت عمیق تر و تنوع بیشتری دارد از سویی دیگر قالب تارت کم عمق و دارای دیواره عمود است.

خمیر

طرز تهیه خمیر در دسر پای و تارت کامل با یکدیگر فرق دارد. در طرز تهیه پای سیب فرانسوی از خمیر معمولا به عنوان پایه و لایه رویی استفاده می کنند که به آن دبل کراست Double Crust می گویند. خمیر پایه شیرینی پای سیب فرانسوی از آرد و کره درست می شود. این خمیر مزه خاصی ندارد و تمام مزه خود را از فیلینگش می گیرد. می توان گفت از خمیر پای تنها به عنوان پایه و نگه داشتن مواد و ایجاد بافت خمیری استفاده می شود. در دستور تهیه دسر تارت تنها از خمیر پایه استفاده می شود که به آن سینگل کراست Single Crust می گویند. قالب تارت عمق کم تری نیاز دارد پس مزه بیشتری از آن حس شود. باید بدانید که خمیر تارت نسبت به پای تنوع بیشتری دارد. طرز تهیه تارت لیمو خانگی را در کتاب کاله بخوانید.

انتخاب میوه

شما از هر نوع سیبی در تهیه دسر پای می توانید استفاده کنید اما پیشنهاد ما به شما سیب سبز است. ترکیب مزه ترش سیب سبز با دارچین و شکر قهوه ای طعمی دلنشین بر جای می گذارد که سال های سال طعم آن را فراموش نخواهید کرد. در صورت نبود سیب سبز در بازار، از سیب زرد و قرمز هم می توانید استفاده کنید. اگر طعم سیب را دوست ندارید به همان میزان برش های گلابی را جایگزین آن کنید. با استفاده از گیلاس هم می توانید یک دسر خوشمزه تابستانی داشته باشید؛ طرز تهیه پای گیلاس را برای میهمانی هایتان امتحان و سرو کنید.

نحوه سرو

برای تزئین این شیرینی می توانید روی آن سس فرانسوی، پودرقند و خامه کیک بریزید و برای سرو هم می توانید یک برش از آن را کنار یک استکان چای قند پهلو با عطر هل یا چای لاته بگذارید.

میزان نگه داری

میزان نگه داری پای سیب در دمای اتاق 2 روز، در یخچال چهار تا پنج روز و فریزر چهار ماه است که باید با فویل آن را بپیچید یا در ظرف دربسته بگذارید. نگران خمیر پای سیب تان نباشید آن را با فویل بپوشانید و در یخچال بگذارید. با همان دما در فر آن را پخت کنید.

رنگ کیک سیب

برای داشتن رنگ قهوه ای طلایی زیبا باید سیب ها را پوست بگیرید و با دیگر مواد مخلوط کنید. در صورتی که دمای فرتان منجر به تیره شدن یا سوختگی رویه کیک سیب می شود روی آن را حتما فویل بکشید.

تفاوت پای سیب فرانسوی و پای هلندی

کشورهای مختلف برای پای سیب دستورهای مخصوص به خود را دارند که در این میان روش تهیه کشورهای فرانسه، هلند و آمریکا از بقیه خوشمزه تر است. کشور فرانسه در روشی سنتی آن را با کراست یا خمیر رویه به شکل های گوناگون می پوشانند اما پای سیب هلند ی ها تنها دارای رویه خرده ای شکل است. آمریکایی ها در پخت پای سیب، سیب را کمپوت یا بن ماری کرده و سپس در فیلینگ استفاده می کنند. این جا ما طرز تهیه پای سیب فرانسوی را به سبک قنادی ها برایتان گفتیم. از دسرهای فرانسوی طرز تهیه ماکارون را هم می توانید بخوانید و امتحان کنید.

شیرینی های فرانسوی

طرز تهیه نان شیرینی کروسان و طرز تهیه شیرینی فرانسوی خانگی از معروف ترین شیرینی های فرانسوی است که می توانید با خوادن شان به راحتی در منزل آن را درست کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه پای سیب فرانسوی خوشمزه با دستور قنادی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پای سیب فرانسوی خوشمزه با دستور قنادی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید