ساعت سلامت را کوک کنید

به گزارش وبلاگ بهابادی، این روزها مدیریت زمان حرف اول را می زند. حال اگر روی صحبت ما پیرامون سلامت باشد، اهمیت زمان بندی بیشتر خواهد شد. پس ، قبل از هر اقدام سلامت بخشی که در سر دارید، نکات زیر را از نظر بگذرانید و در زمان مناسب، دست به کار شوید.

ساعت سلامت را کوک کنید

ساعت سلامت را کوک کنید

این روزها مدیریت زمان حرف اول را می زند. حال اگر روی صحبت ما پیرامون سلامت باشد، اهمیت زمان بندی بیشتر خواهد شد. پس ، قبل از هر اقدام سلامت بخشی که در سر دارید، نکات زیر را از نظر بگذرانید و در زمان مناسب، دست به کار شوید.

هشیاری سر وقت

1- پرداخت قبوض، یاداشت دخل و خرج یا حل جدول را بین ساعات 10 تا 11 قبل از ظهر یا 8 تا 9 بعدازظهر انجام دهید. مطابق با ریتم های شبانه روزی، حداکثر هوشیاری بدن بین همین ساعات است. حتی یک دقیقه را هدر ندهید، زمان توانایی حداکثر مغز، خیلی زود به سر می رسد.

2- ساعت2:00 بعد از ظهر یک چرت بخوابید. پایین آمدن شب هنگام دمای بدن که سبب خواب رفتن می گردد، در ساعات نیمروزی هم رخ می دهد؛ از همین روست که ساعات بعدازظهر تقریباً بی حاصل اند. اما اگر بتوانید حول و حوش ساعت 2 بعدازظهر یک چرت کوتاه بزنید، هشیاری خود را برای ساعت به جامانده روز تأمین نموده اید. حتی 10 دقیقه چرت بعدازظهر معجزه می نماید اما مراقب باشید بیش از20 دقیقه نگردد، وگرنه بعد از بیدار شدن گیج و مست خواب خواهید بود.

اگر هم خواب کوتاه نیم روزی برایتان مقدور نیست، غصه نخورید و برای ناهار یک غذای پروتئنی بخورید. در این صورت، بدنتان انرژی دیرپاتری خواهد داشت. بعدازظهر، بعلاوه زمان مناسبی برای نوشیدن چای و قهوه است که اگر از یک فنجان در روز بیشتر نگردد، کافئین آن به طور خارق العاده ای هشیاری شما را افزایش می دهد. مصرف مواد کافئین دار تا حدود 7 ساعت بعد از زمان استراحت ، خواب را می پراند.

استراحت سر وقت

1- از ساعت کوک شده اطاعت کنید. سر ساعت تعیین بیدار شدن، شما را از خستگی های طول روز می رهاند. بنا به مطالعات متعدد اجرا شده، افرادی که شب ها حداقل 7 ساعت می خوابند، کمتر دچار چاقی خواهند شد. رفتن به رختخواب و بیدار شدن در زمان منظم و معین، ساعت بیولوژیک (بیوریتم) بدن شما را برنامه ریزی می نماید. این ساعت که متشکل از 20000 نورون مغزی است، وظیفه تنظیم دما، هورمون ها، فشار خون و دیگر عوامل مهم و حیاتی بدن را بر عهده دارد. بر هم زدن نظم ریتم و ساعت شبانه روزی می تواند مسائل قابل توجهی را برای سلامت شما ایجاد کند. آنالیز کارکنان شیفت شب نشان می دهد که عادات نامنظم و غیر عادی خواب، ناراحتی های قلبی، گوارشی، احساسی، روحی - روانی و بعلاوه سرطان را در این افراد سبب خواهد شد.

2- حداقل سه ساعت بعد از صرف شام به رختخواب بروید.

خوردن غذای زیاد و دیر هنگام درشب، سوزش معده و منقطع شدن خواب را در پی دارد. با شکم پر ممکن است زود به خواب بروید اما مرتب از خواب خواهید پرید؛ چرا که دستگاه گوارشتان سرش حسابی شلوغ است! با ایجاد فاصله زمانی سه ساعته بین شام و خواب، مطمئن باشید که به خواب راحت و عمیقی فرو خواهید رفت. می توانید ساعت 8:00 شب به اتفاق خانواده یا دوستان شامتان را میل کنید و سه ساعت بعد، حدود ساعت 11:00شب، برای خواب آماده شوید.

*برنامه ریزی و نظم برای آن چه به سلامت تان مربوط می گردد، تفاوت های چشم گیری را در زندگی شما ایجاد خواهد نمود؛ مثلاً در گلو درد اگر به محض سوزش گلو، مصرف آنتی بیوتیک مناسب را شروع کنید، فرایند بهبود تان 18 تا 21 درصد سریعتر خواهد بود.

قرص های سر وقت

1- مولتی ویتامین ها را با غذا بخورید. وقتی ویتامین با غذا وارد بدن گردد، بهتر در بددن جذب می گردد . خوردن قرص های ویتامینه با غذا، ناراحتی های احتمالی معده که مرتبط با مصرف این داروهاست را به حداقل می رساند و بعلاوه خیالتان را از فراموش کردن این داروی روزانه راحت می نماید.

2- قرص قلب و ضد بارداری، قبل از خواب. احتمال بروز سکته و حملات قلبی، صبح زود بیشتر است . در طول شب هم فعالیت کبد برای فراوری کلسترول افزایش می یابد؛ بنابراین محققان توصیه می نمایند که داروها قلبی را پیش از خواب بخورید تا قابلیت کاهش چربی خون این داروها را بالا ببرید. مصرف قرص ضد بارداری هم بهتر است قبل از خواب باشد؛ زیرا عارضه جانبی این داروها یعنی حالت تهوع را وقتی خواب هستید، پشت سر می گذارید.

ورزش سروقت

1- حرکات ورزشی قلب و عروقی را صبح اول وقت انجام دهید . برترین زمان ورزش، هنگامی است که نسبت به آن تمرکز دارید و واقعاً آن را انجام می دهید. به همین علت، گفته می گردد ورزش را در ابتدای برنامه روزانه خود بگنجانید. صبح زود، هنوز سیل گرفتاری های روزانه و سر در گمی ناشی از آنها به شما هجوم نیاورده و مسأله ای پیش نمی آید که لازم گردد ورزش را تعطیل کنید و به حل آن بپردازید؛ زیرا هنوز روزکاری شما شروع نشده. اگر ورزش را بیرون از منزل انجام می دهید، می توانید از طراوت، خنکی و حداقل آلودگی هوا هم لذت ببرید. ضمناً، تحقیقات نشان داده که فعالیت مغز بعد از حرکات ورزشی بیسار افزایش خواهد یافت.

توجه: باشکم خالی، بدن بیچاره تان را به بردگی نکشید! یک صبحانه مختصر حاوی 300 کالری انرژی 30 دقیقه قبل از شروع ورزش، اکیداً توصیه می گردد.

2- یادگیری و تمرین ورزش بین 4تا 6 بعد ازظهر: در این ساعات، هماهنگی دست و چشم در حالت ماکزیمم قرار گرفته است . پس هر ورزشی که احتیاج به مقدار بالای دقت و کسب مهارت دارد (مثلاً تنیس) را بگذارید برای 4 -6 عصر. این فعالیت بدنی دقیق، یاری می نماید خواب شبانه راحت تری داشته باشید.

مراقبت دندانی سروقت

1- شب ها نخ دندان بکشید: اگر کار و فعالیت روزانه شما به گونه ای است که نمی توانید خارج از منزل بعد از خوردن غذا نخ دندان بکشید، تا حدودی می توان عذر شما را پذیرفت؛ اما به هیچ وجه از کشیدن نخ دندان قبل از خواب طفره نروید!

بیشترین فایده نخ دندان کشیدن، قبل از رفتن به رختخواب است. در طول شب، دهان بزاق زیادی ترشح نمی نماید و باکتری های مخرب با خیال راحت و آسوده می فرایند سراغ به جای مانده های غذای لابه لای دندان ها. عواقب پوسیدگی دندان ها بر کسی پوشیده نیست.

2- تا یک ساعت بعد از صرف نوشیدنی های اسیدی، مسواک نزنید. شاید تصور کنید منظور ما فقط نوشابه های گازدار حاوی فسفریک اسید و سیتریک اسید است، اما باید بدانید انواع آبمیوه ها و نوشیدنی های ورزشی هم حاوی مواد اسیدی هستند. و می توانند باعث پوسیدگی دندان های شما شوند. مسواک زدن این حساسیت دندانی را افزایش می دهد. برترین راه چاره برای جلوگیری از اثرات مخرب این نوشیدنی ها، یک لیوان آب است. با یک ساعت صبر، عوامل محافظت نماینده بزاق شما می توانند آسیب های مینای دندان های شما را جبران نمایند.

3- عصب کشی (Root canal) ساعت 2 بعداز ظهربه بعد : اثرات داروهای بی حسی که در دندانپزشکی استفاده می گردد8 الی 10 ساعت باقی می ماند؛ پس با این حساب، تا وقتی بخواهید به رختخواب بروید، بی حس اید.

مراقبت های پزشکی سر وقت

1- آزمایش کلسترول خون، سالی دوبار: برای این که اطلاعات کاملی از چربی خون تان داشته باشید، یک بار ابتدای تابستان و بار دیگر ابتدای زمستان آزمایش خون بدهید. بنا بر تحقیقات اجرا شده، مقدار کلسترول خون در طول فصول مختلف، نوسانات زیادی داشته و در اواسط زمستان به نقطه اوج خود خواهد رسید که این موضوع در زنان بیشتر مشهود است. اگر چه ممکن است میانگین تغییرات چربی خون از تیرماه تا دی ماه فقط چهار درجه باشد اما این تغییرات می تواند نشان دهنده احتیاج شما به درمان های مرتبط باشد.

2- تست تشخیص دهانه رحم، یک هفته قبل یا بعد از تخمک گذاری: در این زمان ها، دهانه رحم پهن تر، مخاط آن نازک تر و هم چنین نمونه برداری از سلول ها بسیار آسان تر می گردد. برای داشتن نتیجه دقیق، بهتر است دو روز قبل از انجام تست دهانه رحم با همسرتان نزدیکی نداشته باشید؛ زیرا باعث از بین رفتن یا پوشیده شدن سلول های مشکوک و غیر عادی خواهد شد. این تست نباید هنگام دوران قاعدگی هم انجام گردد. حتی یک قطره خون هم می تواند سلول های پیش سرطانی را کدر کند.

3- ماموگرافی، هفته بعد از قاعدگی: ماموگرام نوعی تصویربرداری با استفاده از اشعه X برای به تصویر کشیدن جزئیات سینه است. بعد از قاعدگی، سینه شروع به برگشتن به حالت عادی می نماید. در این حالت رویه ماموگرافی کم دردتر و واضح تر خواهد بود. ماموگرافی که در نیمه دوم چرخه قاعدگی انجام می گردد به احتمال زیاد، امکان تشخیص سرطانی که در کمین نشسته را از دست خواهد داد.

به یاد داشته باشید که به محض رسیدن به 40 سالگی، باید سالی یک بار ماموگرافی انجام دهید و اگر در خانواده شما سابقه سرطان سینه وجود دارد، مطابق دستور پزشک باید از 30 سالگی ماموگرافی را شروع کنید.

منبع:نشریه زندگی ایده آل شماره 45

منبع: راسخون

به "ساعت سلامت را کوک کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساعت سلامت را کوک کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید