دمنوش های گیاهی مناسب تابستان و هوای گرم

به گزارش وبلاگ بهابادی، تابستان فصل خوردن شربت و نوشیدنی های سرد و خنک است. وقتی مجبورید روز های گرم تابستانی را بیرون از منزل و در گرما سپری کنید نوشیدن شربت و نوشیدنی های سرد حتما برایتان ضروری است.

دمنوش های گیاهی مناسب تابستان و هوای گرم

با شروع فصل گرما و فعالیت در خارج از منزل، وقتی که به خانه بازمی گشت، نوشیدنی های خنک تابستانی خستگی را از وجودتان بیرون می برد و حالتان را خوب می نماید. در روز های گرم، تنها نمی توان با آب رفع تشنگی کرد، چرا که اُفت فشار و گرمازدگی در روز های گرم بیشتر است و تنها هیدراته شدن بدن نوشیدن آب نیست. جایگزین های زیادی برای آب وجود دارد که می توان به وسیله آن ها هیدراته ماند و دمای بدن را متعادل نگه داشت. نوشیدنی های فصل گرما برای رفع خستگی و عطش بعد از ورزش و یا فعالیت روزمره در دسته بندی های نوشیدنی های طبیعی و مصنوعی مصرف می شوند بنابراین خوب است از میوه های تازه و خوشمزه این فصل برای درست کردن نوشیدنی های سالم استفاده کنیم و از آبمیوه های مصنوعی که پر از رنگ های شیمیایی و اسانس هستند، دوری کنیم.

در فصل تابستان از همه دمنوش ها می توان استفاده کرد، اما بعضی دمنوش ها به علت خاصیت خنک نمایندگی و فوایدی که دارند بیشتر از سایر دمنوش ها مورد توجه قرار می گیرند. دمنوش های گیاهی از سم زدایی بدن و کاهش استرس تا یاری به هضم و تقویت عملکرد شناختی دارای مزایای زیادی برای سلامتی هستند. در این گزارش دمنوش ها و شربت های گیاهی که برای تابستان گزینه مناسبی هستند و به صورت سردنوش نیز استفاده می شوند، معرفی می کنیم.

چای ترش انتخاب هوشمندانه برای فصل گرما

محمدرضا نصیری، کارشناس طب سنتی با بیان اینکه چای ترش انتخاب هوشمندانه برای فصل گرما است، گفت: این چای بی نظیر انواع بیماری های کبدی را رفع نموده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، ضمناً، سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث کاهش تدریجی وزن می گردد.

وی با بیان اینکه این چای با بالا بردن تعریق دمای بدن را کاهش می دهد و موجب خنک شدن می گردد، اضافه نمود: چای ترش سرشار از ویتامین سی، انواع مواد معدنی و آنتی اکسیدان است و در درمان اضطراب موثر است، این چای برخلاف چای سیاه سرشار از آهن بوده و برای افرادی که به کم خونی مبتلا هستند، توصیه می گردد.

خاکشیر، مشهورترین خنک نماینده طبیعی بدن

نصیری با بیان اینکه مشهورترین خنک نماینده طبیعی بدن خاکشیر است، گفت: از خاکشیر برای رفع التهاب زخم ها، باز کردن صدا و از بین بردن کهیر استفاده می گردد، شربت های آبلیمو و خاکشیر علاوه بر اینکه آب از دست رفته بدن را جبران می نماید، تامین نماینده املاح از دست رفته بدن نیز هستند.

این کارشناس طب سنتی توضیح داد: وقتی خاکشیر با آب و گلاب مخلوط و کمی شکر هم به آن اضافه گردد، هم خوشمزه خواهد بود و هم لعاب آن منبعی برای آب بدن است.

شربت بیدمشک برای رفع عطش و گرمازدگی

وی با اشاره به شربت بیدمشک مطرح نمود: شربت بیدمشک، دارای ویتامین های B 6، B 2، B 1، A، C، E و املاحی، چون فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، روی، سلنیوم و مس است، این شربت، منبعی غنی از اسید های آمینه، اسیدفولیک، اسید سیتریک، اسید های چرب امگا 3، پروتئین، آنتی اکسیدان و کربوهیدرات به شمار می آید.

رفع گرمازدگی با دمنوش لیمو

نصیری با بیان اینکه لیمو یکی از میوه های همیشه پرکاربرد بوده که فواید بی شماری دارد، مطرح نمود: یکی از مفیدترین دمنوش های فصل تابستان با این میوه درست می گردد، در طب سنتی نیز خواص بی شمار لیمو، توجه افراد زیادی را به خود جلب نموده است.

این کارشناس طب سنتی اضافه نمود: فوایدی از قبیل ضدعفونی نمایندگی، از بین بردن عفونت، خنک نمایندگی و بعلاوه رفع سرفه را میوه لیمو با خود به همراه دارد، اگر در تابستان دچار گرمازدگی شدید، حتما دمنوش لیمو بنوشید، چراکه این دمنوش باعث آبرسانی به بدن شما می گردد و حالت گرمازدگی را رفع می نماید.

وی ادامه داد: این دمنوش نه تنها آب از دست رفته بدن را جبران می نماید بلکه باعث می گردد، بدن املاح از دست رفته خود را بازیابد در نتیجه نوشیدن این دمنوش بدن افراد رطوبت خود را حفظ نموده و دچار گرما نمی گردد.

کاسنی، معجزه ای برای کبد چرب

نصیری با اشاره به اینکه یکی از مفیدترین دمنوش های فصل تابستان با فواید بسیار زیاد، کاسنی است، بیان نمود: این نوشیدنی دارای خواص بسیاری زیادی از قبیل تقویت بدن و بهبود مکانیسم معده و اندام های گوارشی است، یکی دیگر از فواید کاسنی کنترل کردن اندازه کلسترول خون است.

کارشناس طب سنتی اضافه نمود: این گیاه، پیشنهادی عالی برای افراد با کبد چرب است، این افراد می توانند صبح ها قبل از صبحانه یک فنجان عرق کاسنی میل نموده و با کبد چرب خود مبارزه نمایند؛ این امکان برای شما وجود دراد که این گیاه را دم نموده و از آن به عنوان دمنوش نیز بهره ببرید یا عرق آن را به صورت جداگانه میل کنید.

چای قاصدک یکی از برترین دمنوش های فصل تابستان

مریم یزدانی کارشناس گیاهان دارویی در مصاحبه با خبرنگار فارس در اصفهان گفت: چای قاصدک خشک شده یکی از مفیدترین دمنوش های فصل تابستان است، گیاه قاصدک نوعی گیاه مفید است که می توانید از تمامی قسمت های آن بهره ببرید، ساقه، برگ و ریشه قاصدک قابل خوردن است و می توانید از آن ها بهره ببرید.

وی ادامه داد: برگ های این گیاه نیز کاربرد ویژه ای برای درست کردن دمنوش و سالاد دارد، یکی از مزایای نوشیدن این نوع چای، احساس و انرژی زیادی است که به افراد می دهد.

یزدانی با بیان اینکه تخم شربتی آب بدن ما را در تابستان در حد تعادل نگه می دارد، بیان نمود: این دانه گیاهی زمانی که در آب قرار می گیرید، خواص ژلاتینی خود را نشان می دهد و بعد از چند دقیقه ژلاتینی شدن آن را مشاهده می کنید و در عین حال تخم شربتی پر از ویتامین ث است و می توانید با مصرف این شربت خوشمزه به تقویت سیستم ایمنی بدن خود یاری کنید.

کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه نکته مهم برای تهیه تخم شربتی این است که حتما این دانه گیاهی را به صورت جداگانه در آب بریزید تا حالت ژلاتینی پیدا کند، توضیح داد: اگر به سرعت آب، آب لیمو، شکر و تخم شربتی را باهم ترکیبی کنید، کاملا حالت زلاتینی پیدا نمی نماید و نمی توانید از خاصیت نگهداری آب در این دانه بهره ببرید.

وی اضافه نمود: برای خوشمزه تر شدن این شربت می توانید آن را با گلاب، عرق نعنا، عرق هل، زعفران و یا آبلیموی تازه ترکیب کنید و خوشمزگی و خواص متفاوت را در آن تجربه کنید.

شربت سکنجبین خنک نماینده بدن

یزدانی با بیان اینکه شربت سکنجبین دارای طبیعت سرد و خنک است و به صفرا بر مشهور است، گفت: برای رفع تشنگی و التهاب ناشی از گرما و خنک شدن بدن از ترکیب شربت سکنجبین و خیار رنده شده بهره ببرید.

کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه ازفراوری زرشک تازه به صورت شربت به عنوان تصفیه نماینده خون، به یک نوشیدنی بسیار گوارا در تابستان دست یابید، اضافه نمود: این شربت کاهش دهنده پرفشاری خون است و در افراد با فشارخون پایین با احتیاط مصرف گردد البته مصرف میزان زیاد زرشک برای زنان باردار مناسب نیست.

منبع: فارس

منبع: فرارو

به "دمنوش های گیاهی مناسب تابستان و هوای گرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دمنوش های گیاهی مناسب تابستان و هوای گرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید