خطر مسمومیت مرگبار با مصرف قارچ های سمی ، علائم مسمومیت را بشناسید

به گزارش وبلاگ بهابادی، با مصرف قارچ های سمی علائم مسمومیت 4 تا 5 ساعت و گاهی تا 24 ساعت به صورت تهوع، استفراغ، اسهال، شکمدرد، بی حالی، عطش، سرگیجه و بعلاوه عوارض روحی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج یا بی قراری ظاهر می گردد.

خطر مسمومیت مرگبار با مصرف قارچ های سمی ، علائم مسمومیت را بشناسید

خطر مسمومیت مرگبار با برداشت و مصرف قارچ های سمی از عرصه های منابع طبیعی!

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: قارچ های سمی ازنظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت بسیاری به قارچ های خوراکی داشته و مصرف آن ها بسیار خطرناک است.

ترحم بهزاد در گفت وگو با تسنیم درباره خطر مسمومیت در پی برداشت قارچ های سمی اظهار کرد: بهار طبیعت سرآغاز روییدن و رویش گیاه در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه های مرتعی است که انواع مختلف گونه از جمله انواع و اقسام قارچ ها نیز در کنار درختان خشکیده و در منطقه ها کوهستانی یا مرطوب مرتعی کشور رویش داشته و مورد استقبال مردم و به ویژه مردمان بومی و محلی قرار گرفته و چه بسا در بازار عرضه و به فروش می رسند.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه بعضی از گونه های قارچ از نوع سمی بوده و حاوی سم مهلک هستند، آگاهی از این مطلب نقش مؤثری در عدم استفاده از آن و جلوگیری از حادثه و حوادث ناگواری خواهد شد که تجربه و سابقه آن وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در سال های اخیر توجه به گیاهان دارویی و نقش و اثر آن در دنیا و ایران زیاد شده و مردم زیادی به آن اقبال نشان دادند و این مسئله باعث توجه بیش از پیش به استفاده از قارچ ها نیز شده است، بنابراین مراقبت از مردم و اطلاع رسانی و افزایش آگاهی آن ها در پرهیز از برداشت و خودداری از مصرف نیز اهمیت مضاعفی پیدا می نماید.

بهزاد شرح داد: قارچ های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت بسیاری به قارچ های خوراکی داشته و این موضوع بسیار خطرناک است. تمیز دادن و تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی مشکل بوده و تنها به وسیله متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است و بی توجهی به این مسئله موجب اتفاقات ناگوار برای خانواده ها و ضایعه در جامعه خواهد شد.

وی تأکید کرد: یکی از نکات مهم در ارتباط با سموم این است که برای اغلب آن ها، پادزهر و به نوعی بستگی به اندازه مصرف و شدت مسمومیت امکان درمان وجود دارد اما برای سم قارچ، پادزهر خاصی وجود ندارد و معالجه میسر نیست! بنابراین تنها راه ممکن جلوگیری و دقت و عدم مصرف قارچ سمی و ممانعت از ورود سم به بدن است. مصرف قارچ به وسیله حیوانات و پرندگان بیانگر غیرسمی بودن آن قارچ برای انسان نیست و حتی بعضی از سموم مقاوم به گرما بوده و با آماده سازی آن به صورت کباب، آب پز، بخارپز و سرخ کردن، مواد سمی از بین نرفته و سم زدایی نمی شوند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه نمود: با مصرف قارچ های سمی علائم مسمومیت 4 تا 5 ساعت و گاهی تا 24 ساعت به صورت تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، بی حالی، عطش، سرگیجه و بعلاوه عوارض روحی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج یا بی قراری ظاهر می گردد.

بهزاد اعلام نمود: با توجه به موارد فوق توصیه مؤکد به عموم مردم برای حفظ سلامتی و آرامش خود و خانواده خود، عدم استفاده و خودداری جدی از مصرف قارچ های خودرو است.

منبع: عصر ایران

به "خطر مسمومیت مرگبار با مصرف قارچ های سمی ، علائم مسمومیت را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر مسمومیت مرگبار با مصرف قارچ های سمی ، علائم مسمومیت را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید