معرفی رنو اسکالا و آنالیز ابعاد و زوایا این خودرو

به گزارش وبلاگ بهابادی، خودروی رنو اسکالا از جمله محصولات شرکت فرانسوی رنو به شمار می رود که مدتی است در بازار خودروی ایران نیز مشاهده می گردد. البته خودرویی که در بازار خودروی ایران با نام رنو اسکالا شناخته می گردد، آن رنو اسکالایی نیست که در بازارهای جهانی عرضه شده است. برای آگاهی از ماهیت واقعی این خودرو بهتر است مطلب پیش رو را دنبال کنید.

معرفی رنو اسکالا و آنالیز ابعاد و زوایا این خودرو

وبلاگ بهابادی | سرویس خودرو - در واقع آن محصولی که هم اکنون تحت نام رنو اسکالا در بازار خودروی ایران حضور یافته است، در عمل نسخه هاچ بک از نسل جدید رنو مگان است و در بعضی بازارهای جهانی (که به طور عمده کشورهای در حال توسعه را در بر می گیرد) با نام رنو مگان هاچ بک شناخته می گردد. به طور کل مدل پایه و اصلی رنو اسکالا، که به عنوان یک خودروی سدان در بازارهای جهانی عرضه شده است، از ساختار هاچ بک به دور بوده و به عنوان یک سدان معمولی با مشخصات سایر خودروهای سواری شناخته می گردد.

خودروی رنو اسکالا موجود در ایران یا همان مگان هاچ بک به دلیل برخورداری از ذات هاچ بک خود، در بازار داخل با محصولاتی نظیر خودروی i30 از برند هیوندای و مدل هاچ بک از خودروی مزدا 3 به رقابت پرداخته است. رقابتی که در گام نخست به دلیل مشخصات ظاهری این محصولات اجرا شده است. با این حال مسلما یک رقابت پایاپای بدون توجه به مشخصات فنی خودروهای در حال رقابت تکمیل نمی گردد. به همین دلیل بد نیست نگاهی به ویژگی های فنی و توانایی های اختصاصی رنو اسکالا یا همان مدل هاچ بک خودروی مگان بیندازیم تا از کم و کیف این خودرو باخبر شویم.

مشخصات فنی خودروی هاچ بک رنو اسکالا

اسکالا در بازار ایران بیش از هر مدل یا تیپ دیگری در قالب مدل 2 لیتری خود در دسترس خریداران قرار گرفته است. البته این خودرو در بازار های جهانی در قالب نسخه های دیگری نیز به فروش می رسد. نسخه هایی که از میان آن ها می توان به مدل 1.2 لیتری توربو شارژ این خودرو اشاره نمود. موتور چهار سیلندر و توربو شارژ این خودرو از حداکثر توانی به میزان 130 اسب بخار با احتساب 5000 دور در دقیقه برخوردار است و حداکثر گشتاوری معادل 205 نیوتن متر با احتساب 2000 دور در دقیقه ایجاد می نماید.

در واقع گشتاور مناسب این موتور یکی از نقاط قوت مهم آن به شمار می رود. چرا که گشتاور ایجاد شده توسط این موتور توربو در بسکمک از اوقات در دسترس خودرو واقع شده است. امری که موجب می گردد در دور های بالای موتور، نیاز چندانی به تغییر مکرر دنده خودرو یا گاز دادن مداوم و بیش از اندازه وجود نداشته باشد. به این ترتیب می توان به این حقیقت مهم رسید که موتور خودرو عملکرد بهتر و روان تری را از خود به نمایش می گذارد و به همان نسبت فشار کمتری را هم متحمل می گردد.

در این میان میزان مصرف سوخت توسط این موتور 1.2 لیتری توربو شارژ نیز در حد کاملا معقولی واقع شده است. به گونه ای که مدل 1.2 لیتری رنو اسکالا یا همان مدل هاچ بک خودروی رنو مگان به طور متوسط چیزی در حدود 5.6 لیتر سوخت به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت مصرف می نماید. همچنین میزان شتاب صفر تا صد به دست آمده توسط این موتور توربو شارژ نیز رقمی در حدود 10.9 ثانیه است.

با این حال همان گونه که به آن اشاره شد، این خودرو در بازار ایران بیش از هر مدل دیگری در قالب نسخه 2 لیتری حضور دارد. مدلی که البته مبتنی بر موتور توربو شارژ نیست. این موتور 2 لیتری 4 سیلندر و 16 سوپاپ از حداکثر قدرتی معادل 143 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه برخوردار است و حداکثر گشتاوری برابر با 195 نیوتن متر با احتساب 3750 دور در دقیقه را به نمایش می گذارد.

توان و قدرت یاد شده به وسیله جعبه دنده اتوماتیک مدل CVT این خودرو به چرخ های آن منتقل می گردد. به این ترتیب خودروی هاچ بک رنو اسکالا قادر است حداکثر سرعتی معادل 195 کیلومتر در ساعت را در اختیار رانندگان خود قرار دهد. ضمن آن که شتاب صفر تا صد این خودرو نیز رقمی در حدود 10.3 ثانیه برآورد می گردد.

با تمام این اوصاف و با وجود آن که موتور 2 لیتری این خودرو عملکرد بهتری را در زمینه ثبت شتاب صفر تا صد نسبت به موتور 1.2 لیتری توربو شارژ این خودرو از خود به نمایش می گذارد، اما در زمینه میزان مصرف سوخت عملکرد ضعیف تری نسبت به مدل 1.2 لیتری و توربوشارژ این خودرو دارد. به بیان دقیق تر متوسط میزان مصرف سوخت توسط موتور 2 لیتری این خودرو رقمی معادل 7.6 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت است.

هرچند که خودروی رنو اسکالا به موجب برخورداری از وزن 1394 کیلوگرمی خود از جمله خودرو های نسبتا سنگین هاچ بک به شمار می رود، اما در مجموع موتور 2 لیتری این خودرو قادر است از پس مدیریت این وزن بالا بر بیاید و سرعت و شتاب نسبتا مناسبی را در اختیار رانندگان خود قرار دهد. البته نمی توان این خودروی هاچ بک را محصولی بسیار چالاک و پرشتاب لقب داد. با این حال مدل هاچ بک رنو اسکالا می تواند از پس وظایف معمولی یک خودروی سواری متوسط و نه چندان ضعیف بر بیاید. این نکته را نیز نباید از قلم انداخت که هنگام رانندگی با موتور 1.2 لیتری و توربو شارژ این خودرو، روانی و چالاکی بیشتری نسبت به موتور 2 لیتری و معمولی آن احساس می گردد.

در جدول زیر می توانید مهم ترین مشخصات فنی این خودرو را از نظر بگذرانید.

مشخصات فنی رنو اسکالا یا همان مدل هاچ بک خودروی رنو مگان
وزن خودرو1394 کیلوگرم
طول خودرو4295 میلی متر
عرض خودرو2037 میلی متر
ارتفاع خودرو1491 میلی متر
فاصله بین دو محور2639 میلی متر
نوع موتور خودرو4 سیلندر و 16 سوپاپ
آرایش قرارگیری سیلندرهاخطی مستقیم
گنجایش موتور خودرو2 لیتر
حداکثر توان موتور خودرو143 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور موتور خودرو195 نیوتن متر با احتساب 3750 دور در دقیقه
نوع سیستم سوخت رسانیانژکتوری مبتنی بر سیستم تزریق مستقیم
نوع سیستم انتقال قدرت خودروموتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع جعبه دندهاتوماتیک مدل CVT بر اساس سیستم انتقال قدرت پیوسته اتوماتیک
تعداد دنده6 دنده
شتاب صفر تا صد10.4 ثانیه
حداکثر سرعت قابل دست یابی195 کیلومتر در ساعت
میزان مصرف سوخت درون شهری10.2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت برون شهری6.1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت چرخه ترکیبی7.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر مسافت
گنجایش مخزن سوخت60 لیتر
نوع استاندارد آلایندگییورو 4
میزان فراوری گاز دی اکسید کربن175 گرم به ازای هر کیلومتر

امکانات و قابلیت های خودروی هاچ بک رنو اسکالا

در بحث حفظ ثبات و پایداری، این خودرو علاوه بر برخورداری از دو سیستم ABS و EBD از وجود سیستم پایداری الکترونیکی یا ESP نیز بهره می برد. نوعی سیستم کمکی که به راننده در زمینه کنترل خودرو، به خصوص در مواردی که کنترل آن تا حدی از دست او خارج شده است، کمک می رساند.

علاوه بر آن خودروی رنو اسکالا یا همان مدل هاچ بک خودروی رنو مگان در مدل فول آپشن خود به شش عدد کیسه هوای ایمنی برای تامین امنیت سرنشینان خود مجهز است. کیسه های هوایی که تعداد آنها در نسخه های معمولی تر این خودرو به چهار عدد می رسد. همچنین مدل فول آپشن این خودرو به امکانات و قابلیت های دیگری نظیر آینه های جانبی تاشو و برقی، سنسور دنده عقب، سنسور جلو، چراغ های زنون همراه با شوینده شیشه، ترمز دستی برقی، جایگاه های چرمی، وجود نوار زه مانند کرومی روی در های جانبی، رینگ های 17 اینچی و سان روف اختصاصی نیز مجهز است. امکانات و قابلیت هایی که هیچ نشانی از آنها در مدل های معمولی و پایه این خودرو مشاهده نمی گردد.

اما مسلما مدل های معمولی تر خودروی رنو اسکالا یا همان مدل هاچ بک خودروی رنو مگان هم از وجود امکانات و قابلیت های مختص به خود بهره می برند. مواردی که می توانید کم و کیف آنها را به صورت لیست شده و فهرست وار مشاهده کنید.

  • برخورداری از فرمان متغیر برقی نرم و انعطاف پذیر
  • وجود جایگاه های چرمی
  • مجهز به قابلیت گرمکن در جایگاه های جلو
  • برخورداری جایگاه عقب خودرو از قابلیت ایزوفیکس
  • وجود آینه های جانبی برقی
  • برخورداری از چراغ چشمک زن راهنما روی آینه های جانبی
  • بهره مندی از سیستم کمکی پارک خودرو و سیستم هشدار دهنده موانع عقب خودرو
  • برخورداری از سیستم مدیریت پیمایش، سیستم کروز کنترل، سیستم محدود نماینده سرعت و سیستم نمایش میزان باد لاستیک ها
  • دارای هر 5 وبلاگ بهابادی ممکن از موسسه ایمنی معتبر ان سی ای پی اروپا
  • مجهز به قابلیت فعال شدن اتوماتیک فلاشرها در هنگام ترمز ناگهانی
  • برخورداری از سنسور هشدار دهنده موانع عقب
  • مجهز بودن جایگاه راننده به پشت سری ایمنی جهت جلوگیری از آسیب دیدگی گردن
  • وجود پشت سری عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع در سه نقطه
  • مجهز به قفل مرکزی اتوماتیک درها هنگام حرکت خودرو
  • برخورداری از برف پاک کن اتوماتیک که به سنسور باران مجهز است
  • بهره مندی از سیستم استارت دکمه ای
  • برخورداری از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه

در مجموع می توان گفت که امکانات و قابلیت های خودروی هاچ بک رنو اسکالا به عنوان یک خودروی سواری معمولی و متوسط تا حدی مناسب به نظر می رسد. در واقع اگر با یک خودروی قدرتمند و همه فن حریف رو به رو بودیم سطح انتظاراتمان در زمینه بهره مندی این خودرو از امکانات و قابلیت های نوین و حرفه ای تا حدی بالاتر می رفت. اما حد و حدود فنی این خودرو کاملا مشخص است و امکانات آن نیز تا حدی متناسب با مشخصات فنی این خودرو به نظر می رسد.

مشخصات ظاهری خودروی هاچ بک رنو اسکالا

با نگاهی به شکل و شمایل این خودرو می توان ادعا کرد محصولی که در بازار خودروی ایران با نام رنو اسکالا شناخته می گردد، به لحاظ بهره مندی از ظاهر جذاب و گیرا هیچ کم و کسری خاصی ندارد. در نمای جلوی این خودرو شاهد وجود چراغ های کشیده، در کنار پوزه ای نسبتا پهن هستیم. ویژگی های مثبتی که در کنار نوع طراحی سپر این خودرو توانسته اند تا حد قابل توجهی بر خصلت های اسپورت رنو اسکالا بیافزایند.

افزون بر آن نوع طراحی کاپوت رنو اسکالا و فرو رفتگی های متقارن روی آن را هم می توان به عنوان عامل دیگری برای جذابیت ظاهری این خودرو در نظر گرفت. شاید تنها ضعف موجود در نمای جلوی این خودرو را بتوان در نوع طراحی بخش جلو پنجره آن سراغ گرفت. بخشی که به طور کل بسیار کوچک و باریک طراحی شده است و نکته چندان مثبتی را به نمای جلوی این خودرو نمی افزاید. البته در نسخه های جدیدتر رنو اسکالا و مدل های اخیر این خودرو شاهد رفع شدن ضعف مذکور و بازطراحی بخش جلو پنجره این خودرو هستیم.

اگرچه در نمای کناری رنو اسکالا ویژگی خارق العاده و چندان برجسته ای به چشم نمی خورد، اما می توان گفت که در عمل هماهنگی مناسبی با نمای جلو و عقب این خودرو برقرار نموده و به نوعی نقش یک پل ارتباطی را میان این دو نما بر عهده دارد. البته در نمای کنار رنو اسکلا هاچ بک ظاهر برجسته گلگیرها، به خصوص گلگیر عقب، بسیار به چشم می آید و خصوصیات اسپورت این خودرو را تکمیل می نماید.

در نمای عقب این خودرو نیز شاهد برجسته بودن صفات اسپورت آن هستیم. سوای ساختار هاچ بک خودرو که خود یکی از عوامل اصلی در این قضیه به شمار می رود، وجود چراغ های درشت و کشیده در کنار فرو رفتگی بخش پایین صندوق عقب این خودرو هم بر این خصوصیات دامن می زند.

در فضای داخلی خودروی رنو اسکالا آن چه بیش از همه به چشم می آید سادگی و بی پیرایگی است. البته نوع خاصی از سادگی که با شیک بودن تناسب بیشتری دارد. در واقع طراحان بخش داخلی این خودرو نهایت سعی خود را به خرج داده اند تا از طراحی جزییات اضافه و بی ثمر بپرهیزند و همه چیز را در نهایت سادگی و دقت برگزار نمایند. به این ترتیب شلوغی و شلخته گی خاصی در نمای داخلی این خودرو مشاهده نمی گردد و می توان گفت که اجزای مختلف این خودرو با تناسب در کنار یکدیگر چیده شده اند. سوای آن می توان ادعا کرد که مواد به کار رفته در طراحی اجزای مختلف نمای داخلی این خودرو هم کم و بیش از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

قیمت خودروی هاچ بک رنو اسکالا

در شرایط فعلی بازار خودرو، نسخه های صفر کیلومتر از خودروی هاچ بک رنو اسکالا یا همان رنو مگان هاچ بک به راحتی قابل یافتن نیستند. با این حال در صورت یافتن آن ها باید مبلغی حول و حوش 150 میلیون تومان را برای در اختیار گرفتنشان پرداخت کرد. البته مدل های قدیمی تر این خودرو از قیمت نسبتا پایین تری برخوردار هستند.

در حالی که تا همین چند ماه قبل نسخه های صفر کیلومتر و کار ننموده آن از حداکثر قیمتی در حدود 110 میلیون تومان برخوردار بودند، هم اکنون نسخه های دسته دوم این خودرو با مبلغی در حدود 130 میلیون تومان معامله می شوند.

به هر حال اگر به دنبال یک خودروی هاچ بک خوش ظاهر با بهره مندی از مشخصات فنی متوسط هستید، خودروی هاچ بک رنو اسکالا می تواند یکی از گزینه های انتخابی پیش روی شما باشد.

در سرانجام شما را به مشاهده یک ویدیوی نه چندان طولانی از آنالیز این خودرو دعوت می کنیم.منبع: setare.com

به "معرفی رنو اسکالا و آنالیز ابعاد و زوایا این خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی رنو اسکالا و آنالیز ابعاد و زوایا این خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید