7 تاثیر خوردن صبحانه بر یادگیری دانش آموزان که باید بدانید

به گزارش وبلاگ بهابادی، تاثیر خوردن صبحانه بر یادگیری دانش آموزان چیست؟ احتمالا شما هم عبارت مشهور صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است را میلیون ها بار شنیده اید. بد نیست بدانید که با مطالعات بیشتر، صحت آن تایید شده است، به خصوص وقتی صحبت از دانش آموزان می گردد. در این مقاله از سرویس در به آنالیز این موضوع می پردازیم که نقش خوردن صبحانه بر یادگیری دانش آموزان چیست و چه تاثیری دارد؟

7 تاثیر خوردن صبحانه بر یادگیری دانش آموزان که باید بدانید

تاثیر خوردن صبحانه بر یادگیری

از جمله اهمیت خوردن برای دانش آموز است. خوردن یک صبحانه سالم قبل از رفتن به مدرسه با بهبود تمرکز، نمرات بهتر در آزمون، افزایش انرژی، مصرف بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی و حتی وزن متعادل تر مرتبط است. صبحانه به ویژه برای دانش آموزان جوانی که مغزشان تقریبا نیمی از انرژی بدن را مصرف می نماید، اهمیت زیادی دارد.

خوردن صبحانه برای چه گروهی ضروری تر است؟

تحقیقات علمی متعددی تأثیر مصرف صبحانه را بر یادگیری بچه ها و نوجوانان آنالیز نموده است. بچه ها و نوجوانان به دلایل متعددی در پژوهش ها، به طور ویژه ای مورد مطالعه قرار گرفته اند. علت اول این است که بچه ها و نوجوانان در برابر اثرات حذف صبحانه بر فعالیت مغز آسیب پذیری بیشتری دارند. به این خاطر که گلوکز منبع انرژی ترجیحی برای مغز است و مغز برای برطرف احتیاجهای انرژی خود به گلوکز احتیاج دارد.

مغز انسان تنها 2 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد، اما 25 درصد از کل گلوکز تولیدی بدن را مصرف می نماید که بیش از هر اندام دیگری در بدن است. علاوه بر این، مصرف گلوکز مغز بچه ها در مقایسه با بزرگسالان حتی بالاتر است. مطالعات نشان می دهد که اندازه متابولیک مغزی استفاده از گلوکز در بچه ها 4 تا 10 ساله تقریبا دو برابر بیشتر از بزرگسالان است.

این در حالی است که ظرفیت مغز برای ذخیره گلوکز (به عنوان گلیکوژن) محدود است. علاوه بر این، بچه ها و نوجوانان به علت احتیاج به خواب بیشتر در معرض یک دوره ناشتایی طولانی تر در طول شب هستند که می تواند باعث کاهش ذخایر گلیکوژن در طول شب گردد. بنابراین، مصرف صبحانه برای تامین انرژی کافی برای مغز قبل از رفتن به مدرسه حیاتی است.

خوردن صبحانه باعث افزایش تمرکز دانش آموز می گردد

دانش آموزانی که صبحانه سالم می خورند، نسبت به دانش آموزانی که به طور کامل صبحانه را حذف می نمایند، تمرکز بیشتری دارند. وقتی روز با صبحانه آغاز می گردد، دانش آموزان می توانند بهتر روی کار در حال اجرا تمرکز نمایند و کمتر تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار بگیرند.

آن ها بعلاوه می توانند راحت تر آنچه را که آموزش داده می گردد، درک نمایند و اطلاعات نو را بهتر از دانش آموزانی که به علت حذف صبحانه، گرسنه هستند، حفظ می نمایند.

نمرات بهتر در آزمون و افزایش مهارت حل مسئله

دانش آموزانی که قبل از آغاز مدرسه صبحانه می خورند، نه تنها تمرکز بیشتری دارند، بلکه در آزمون های تحصیلی از جمله در درس های ریاضیات، ادبیات و علوم نمره بهتری کسب می نمایند. بر اساس مطالعه ای که در مجله اقتصاد (Journal of Economics) منتشر شده است، دانش آموزان مدارسی که صبحانه رایگان قبل از کلاس ارائه می دهند، حدود 25 درصد در آزمون های ریاضی، خواندن و علوم نمره بالاتری کسب کردند. محققان بر این باورند که علت آن، این است که صبحانه انرژی لازم برای بهبود تمرکز، تفکر، بالا بردن سرعت و مهارت های حل مسئله را فراهم می نماید.

افزایش انرژی دانش آموز

وقتی می خوابید، از نظر فنی ناشتا هستید، چون بدنتان بدون غذا می ماند. به همین علت، قند خون شما در طول شب آغاز به کاهش می نماید. هنگامی که از خواب بیدار می شوید و صبحانه می خورید، گلوکز مورد احتیاج بدن انرژی در طول روز را تامین می نماید. وقتی دانش آموزان بعد از یک شب ناشتا از خواب بیدار می شوند و بدون خوردن صبحانه به مدرسه می فرایند، روز را با قند خون پایین آغاز می نمایند که مدام پایین می آید.

این موضوع باعث می گردد آنها احساس کندی و تنبلی نموده و گذراندن روز یا حداقل کلاس های صبح را دشوارتر کند. از سوی دیگر، خوردن یک صبحانه سالم قبل از رفتن به مدرسه، قند خون را به سطح نرمالی می رساند و انرژی لازم را که دانش آموزان برای عملکرد خوب در کلاس تا زمان ناهار احتیاج دارند، تامین می نماید.

برآورده شدن احتیاجهای غذایی دانش آموز

با این حال، تاثیر خوردن صبحانه بر یادگیری فقط در خصوص پیشرفت نمرات آزمون و تمرکز نیست. خوردن صبحانه می تواند به دانش آموزان یاری کند تا احتیاجهای غذایی روزانه خود را به راحتی برآورده نمایند.

طبق گزارشی که در مجله Frontiers in Human Neuroscience منتشر شده است، بچه های که به طور منظم صبحانه می خورند، تقریبا 20 تا 60 درصد بیشتر از بچه های که صبحانه نمی خورند، آهن، ویتامین های گروه B و ویتامین D دریافت را می نمایند. بعلاوه بدن افرادی که صبحانه می خورند، فیبر بیشتری ذخیره می نماید، در نتیجه چربی کل و کلسترول رژیم غذایی در بدن آنها کمتر است.

جلوگیری از چاقی دانش آموزان

علاوه بر این موارد، از دیگر تاثیرات خوردن صبحانه بر یادگیری دانش آموزان می توان به این موضوع اشاره نمود که بدن افرادی که به صورت منظم صبحانه می خورند، شاخص توده بدنی سالم تر یا BMI متعادل تری دارند که همین موضوع با کاهش احتمال چاقی مرتبط است.

در بچه های که وعده صبحانه را حذف می نمایند اندازه دریافت میان وعده ها و مواد غذایی ناسالم مثل چیپس، پفک، بیسکویت، کیک و … افزایش پیدا می نماید و شاهد چاقی و اضافه وزن در این گروه از بچه ها خواهیم بود. بعلاوه بچه های که دارای چاقی و اضافه وزن هستند، عملکرد سیستم ایمنی بدنشان ضعیف تر از سایر بچه ها است. در نتیجه استعداد ابتلا به بیماری ها در آن ها افزایش پیدا می نماید.

تحقیقات نشان می دهد این دانش آموزانی که برنامه خوردن صبحانه را رعایت می نمایند، نسبت به دانش آموزانی که به طور منظم صبحانه نمی خورند، وزن متعادل بدن خود را راحت تر حفظ می نمایند.

خوردن صبحانه سلامت جسمی دانش آموز را بهبود می بخشد

علاوه بر سلامت فکری، خوردن صبحانه بر یادگیری دانش آموزان تاثیرات دیگری هم دارد. بر اساس نتایج تحقیقات، دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند، کم دقت، خسته و بی حوصله اند و نمی توانند کمبود انرژی، کمبود ویتامین ها و املاح معدنی را با خوردن وعده های غذایی دیگر جبران نمایند. همه این ها به این خاطر است که گرسنه بودن و نخوردن صبحانه در کوتاه مدت به عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد می نماید.

اگر مدت زمان صبحانه نخوردن طولانی گردد، مغز قادر به انجام فعالیت طبیعی نیست و یادگیری مختل می گردد. با بالا رفتن قند خون، استیل کولین ساخته می گردد که در تقویت حافظه نقش اساسی دارد. بچه های که از خوردن صبحانه امتناع می نمایند، در انجام تکالیف خود دچار مشکل می شوند و قدرت ابتکار آنها کاهش پیدا می نماید. اگر نخوردن صبحانه به صورت عادت گردد، عوارض طولانی مدت را ایجاد می نماید و سلامت افراد را به خطر می اندازد.

نخوردن صبحانه علاوه بر کاهش حافظه و قدرت یادگیری عوارض عصبی مانند سستی، بی حالی، خستگی، عصبانیت، بی حوصلگی و افسردگی را نیز در پی دارد.

افزایش خلاقیت دانش آموز با خوردن صبحانه

بچه های که صبحانه نخورده به مدرسه می فرایند، معمولا در همان ساعات اولیه صبح به اندازه قابل توجهی دچار افت قند خون می شوند. با توجه به اینکه بیشترین زمان فعالیت ذهنی دانش آموزان و یادگیری مطالب درسی صبح است، نخوردن صبحانه سبب کاهش توان ذهنی شده، اندازه یادگیری آن ها را به ویژه در درس هایی که به تفکر احتیاج دارند، کاهش می دهد. در حالی که بچه های که صبحانه می خورند، حدود 20 تا 25 درصد انرژی روزانه خود را به وسیله صبحانه تأمین می نمایند.

آنان در انجام تکالیف درسی خود کارایی بیشتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکارشان افزایش می یابد. چنین دانش آموزانی هیچ گاه دچار افت تحصیلی نمی شوند. از طرفی تنوع در مواد صبحانه سبب تشویق کودک به مصرف صبحانه می گردد و این روش در سنین بالاتر هم رغبت افراد را به صرف صبحانه افزایش می دهد. بنابراین تا جای ممکن سعی کنید از تهیه کنید.

سوالات متداول

خوردن صبحانه بر یادگیری دانش آموزان چه تاثیری دارد؟

خوردن یک صبحانه سالم قبل از رفتن به مدرسه با بهبود تمرکز، نمرات بهتر در آزمون، افزایش انرژی، مصرف بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی و حتی وزن متعادل تر مرتبط است.

حذف صبحانه چه تاثیر بر یادگیری دانش آموزان دارد؟

نخوردن صبحانه علاوه بر کاهش حافظه و قدرت یادگیری عوارض عصبی مانند سستی، بی حالی، خستگی، عصبانیت، بی حوصلگی و افسردگی را نیز در پی دارد.

منابع: healthyeating / family-action

منبع: افق کوروش

به "7 تاثیر خوردن صبحانه بر یادگیری دانش آموزان که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 تاثیر خوردن صبحانه بر یادگیری دانش آموزان که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید