یبوست خود را در منزل درمان کنید، 7 ترفند خانگی برای برطرف یبوست

به گزارش وبلاگ بهابادی، یبوست، عارضه ای است که می تواند به طرق مختلف بر کیفیت زندگی و بعلاوه سلامت جسمی و روانی تأثیر منفی جدی داشته باشد. راه های طبیعی بسیاری برای برطرف یبوست وجود دارد که می توانید آن ها را در منزل انجام دهید و به بهبود این شرایط یاری کنید.

یبوست خود را در منزل درمان کنید، 7 ترفند خانگی برای برطرف یبوست

افراد ممکن است به دلیل خوردن یا نخوردن بعضی غذاها، انتخاب های سبک زندگی، دارو هایی که مصرف می نمایند یا شرایط پزشکی خاصی که دارند دچار یبوست شوند. هرچند در بسیاری افراد، دلیل یبوست مزمن ناشناخته است، اما یبوست معمولاً با علائم زیر معین می گردد:

کاهش احتیاج به دفع مدفوع، دشواری در دفع مدفوع، احساس عدم تخلیه کامل روده، کاهش اشتها، عفونت روده، احساس درد هنگام دفع مدفوع، نفخ شکم و احساس وجود انسداد در راست روده.

در ادامه هفت روش درمان خانگی برای برطرف یبوست و پیشگیری از آن ذکر شده است:

1. آب بیشتری بنوشید

کم آبی بدن یکی از علل بروز یبوست است. برای جلوگیری از این امر، نوشیدن آب کافی و هیدراته ماندن لازم است. نوشیدن آب به صورت روزانه، عمل دفع را آسان تر می نماید. بعلاوه آب موجود در میوه و سبزیجات یا استفاده از غذا های مایع به عنوان یک درمان خانگی و قطعی برای یبوست شناخته می گردد.

2. فیبر بیشتری مصرف کنید

برای درمان یبوست، پزشکان اغلب توصیه می نمایند که مصرف فیبر غذایی را افزایش دهید؛ به این دلیل که افزایش مصرف فیبر، تحرکات روده را افزایش می دهد و عمل دفع را آسان تر می نماید. بعلاوه به مواد قابل دفع این امکان را می دهد که با سرعت بیشتری از سیستم گوارش عبور نمایند.

3. ورزش کنید

مطالعات مختلف نشان داده است که ورزش می تواند به بهبود علائم یبوست یاری کند. این مطالعات سبک زندگی کم تحرک را با افزایش خطر یبوست مرتبط دانسته اند. در افراد مبتلا به IBS (سندرم روده تحریک پذیر)، ورزش های ساده مانند یک پیاده روی تند می تواند علائم گوارشی را بهبود بخشد. ورزش های ملایمی مانند پیاده روی منظم، شنا، دوچرخه سواری یا دویدن ساده ترین راه ها برای افزایش حرکات روده و برطرف یبوست هستند.

4. قهوه بنوشید

بر اساس تحقیقات، نوشیدن قهوه به برطرف یبوست یاری می نماید؛ به این دلیل که قهوه، بخصوص قهوه های حاوی کافئین، ماهیچه های دستگاه گوارش را تحریک می نماید. نوشیدن قهوه کافئین دار 60 درصد قوی تر از نوشیدن آب و 23 درصد قوی تر از نوشیدن قهوه بدون کافئین در بهبود یبوست عمل می نماید. قهوه هم چنین حاوی مقادیر کمی فیبر محلول است که با بهبود تعادل باکتری های روده و جلوگیری از یبوست همراه است.

5. غذا های پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها باکتری های زنده و مفیدی هستند که به طور طبیعی در روده وجود دارند و به جلوگیری از یبوست مزمن یاری می نمایند. بعضی از افرادی که یبوست مزمن دارند، دچار عدم تعادل باکتری در روده خود هستند. مصرف بیشتر غذا های پروبیوتیک می تواند به بهبود این تعادل و جلوگیری از یبوست یاری کند. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که مصرف پروبیوتیک ها به مدت دو هفته، تأثیر چشمگیری در برطرف یبوست دارد. سس سویا، کفیر، نان خمیر ترش، زیتون، خیارشور، سیر، پیاز و سرکه سیب نمونه هایی از پروبیوتیک های طبیعی هستند.

6. آلو بخورید

آلو یک ملین طبیعی است و اغلب افراد از آلو و آب آن به عنوان یک داروی طبیعی برای برطرف یبوست استفاده می نمایند. آلو خشک علاوه بر فیبر، حاوی سوربیتول است؛ سوربیتول یک الکل قندی است که اثر ملین دارد.

7. سعی کنید از مصرف لبنیات اجتناب کنید

مصرف زیاد محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و بستنی می تواند سبب ایجاد یبوست در بسیاری از افراد گردد. هم چنین لاکتوز موجود در لبنیات باعث ایجاد نفخ و گاز می گردد که در صورت ابتلا به یبوست منجر به ایجاد احساس ناخوشایندی در فرد می گردد.

منبع: فرارو

به "یبوست خود را در منزل درمان کنید، 7 ترفند خانگی برای برطرف یبوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یبوست خود را در منزل درمان کنید، 7 ترفند خانگی برای برطرف یبوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید