چرا انیمیشن دیدار با رابینسون ها دیزنی را نباید فراموش کرد؟

به گزارش وبلاگ بهابادی، دیدار با رابینسون ها از معدود آثار دیزنی در دو دهه اخیر است که به موفقیتی در گیشه نرسید و به سرعت از یادها رفت. با وجود این، نکات مثبت فراوانی در این انیمیشن به چشم می خورد و از آن آثاری است که بچه ها باید حداقل یک بار دیدن نمایند.

چرا انیمیشن دیدار با رابینسون ها دیزنی را نباید فراموش کرد؟

دیدار با رابینسون ها سال 2007 به اکران عایدی و یک فیلم علمی-تخیلی است که قصه کودک نابغه ای به نام لوییس را روایت می نماید. این انیمیشن شاید در نگاه اول حرف تازه ای برای گفتن نداشته باشد اما با سکانس های مجذوب نماینده اکشن-کمدی و پیغام های مثبت، از آنچه که در یاد دارید بهتر است و می تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد. از آنجایی که با یک فیلم خانوادگی روبه رو هستیم، تماشای اثر برای بزرگ سازان هم می تواند راضی نماینده باشد.

همان طور که در مقدمه اشاره شد، فیلم در گیشه بازنده شد و با بودجه 150 میلیون دلاری، تنها 169 میلیون دلار فروخت. فیلم بعلاوه میانگین امتیاز 67 درصد را از منتقدان در سایت راتن تومیتوز به ثبت رساند که ایدئال نیست اما در هر صورت، دیدار با رابینسون ها اثری امیدبخش و پرانرژی به شمار میرود که با فلسفه والت دیزنی تطابق دارد، یعنی ضرورت پیشروی و عبور از چالش ها.

پیغام های مهم و قابل تأمل

قهرمان قصه یک پسربچه 12 ساله است که برخلاف بعضی از شخصیت های دیزنی، در نازونعمت بزرگ نشده است. مادرش او را در نوزادی به یتیم خانه سپرد و لوییس به علت انرژی بالایی که داشت، اغلب از سوی کسانی که می خواستند یتیمی را به فرزندی قبول نمایند، نادیده گرفته می شد. در نتیجه، کودک قصه از همان سنین پایین، طردشدن را بارها و بارها تجربه می نماید و می داند که کسی او را نمی خواهد. اما لوییس تسلیم نمی شود، او درک نموده که طردشدن تا چه مقدار دردناک است اما نگاهش به آینده است و با اختراعات علمی خود، در نهایت به خانواده ای که می خواهد و سزاوارش است می رسد. با چنین قهرمانی، فیلم در کوشش است تا به اصطلاح بگوید انتها شب سیه سپید است و نباید ناامید شد. چنین پیغام هایی شاید برای بزرگ سالان کلیشه ای جلوه کند اما کودک به چنین چیزهای احتیاج دارد تا نوع نگاه درست تری به زندگی داشته باشد و به انسان سالم تری تبدیل شود.

علاوه بر این، فیلم به ما می گوید که طردشدن بدترین اتفاق ممکن نیست و گاهی به سود شما خواهد بود. اگر لوییس به یتیم خانه نمی رفت یا پیش از 12 سالگی، به وسیله یک خانواده دیگر به فرزندی گرفته می شد، مسیر زندگی اش تغییر پیدا می کرد و شاید هرگز به شکوفایی نمی رسید. او زندگی سختی را تجربه کرد اما آشنایی با خانواده رابینسون، برترین اتفاق زندگی اش بود، کسانی که او را می فهمند و با اختراعات خیال پردازانه وی ارتباط برقرار می نمایند.

فیلم اهمیتِ تسلیم نشدن را هم در کانون توجه قرار می دهد. جمله انتها فیلم، باز هم ادامه بده یک یادآوری خوب است که نباید شکست ها باعث شوند تا دیگر کوشش نکنید، باید از آن ها درس بگیرید و ادامه دهید. فیلم این پیغام را در بطن قصه نیز لحاظ نموده است، جایی که لوییس به نمایشگاه علوم بازمی شود و از آن ها درخواست می نماید تا یک شانس دوباره به او بدهند. او این بار فرصت را غنیمت می شمارد و با پشتکار، زندگی اش را تغییر می دهد. اگر لوییس پس از بازنده شدنِ اختراع اولش تسلیم می شد (همانند بسیاری از ما)، شاید هرگز به آن جایگاهی که برای خود در دنیا متصور بود، نمی رسید. در سوی دیگر، شخصیت گوب را داریم که پس از تجربه شکست، به جای کوششِ دوباره، افسردگی و تلخی را در دستور کار قرار می دهد تا مدت زمان زیادی را در یتیم خانه سپری کند و در بزرگ سالی هم به انسان بدی تبدیل می شود. خوشبختانه سرنوشت گوب در نهایت عوض می شود زیرا لوییس با بازگشت به گذشته، او را در زمان مناسبی بیدار می نماید تا یک پیغام دیگر فیلم نمایان شود: اینکه هر تصمیمی که اتخاذ و هر رویداد کوچکی که تجربه می کنید، ممکن است تا ابد بر زندگی و شخصیت شما تأثیر بگذارد.

اکشن فیگور دیزنی طرح WALL.E کد 377150

495,000

تومان

اکشن فیگور دیزنی مدل جسی

1,000,000

تومان

اکشن فیگورهای دیزنی در وبلاگ بهابادی

مشاهده همه

بازتابی از معضلات اجتماعی

آثار انیمیشنی اغلب به معضلات اجتماعی هم می پردازند تا برای مخاطب بزرگ سالی که همراه با کودک به تماشای یک فیلم نشسته است نکاتی داشته باشند؛ به همین منوال، دیدار با رابینسون ها نیز بعضی از مسائل جوامع مدرن را متذکر می شود. برای مثال، مکانیزیم های حیاتی در آموزش و پرورش کودک. فیلم رویدادها را از زاویه دید کودک نشان می دهد و نه والدین. اغلب فیلم هایی که در رابطه با فرزندپذیری هستند، معمولا با والدینی شروع می شوند که می خواهند کودکی را به فرزندی قبول نمایند. دیدار با رابینسون ها اما رنج هایی که یک کودک یتیم تجربه می نماید را در اولویت قرار می دهد، در نتیجه قصه بچه هاه آن تأثیرگذارتر است و به بزرگ سالان می گوید که باید بچه ها را بهتر درک نمایند و به آن ها دقیق تر گوش دهند. پذیرفته نشدن لوییس و گوب از سوی والدین مختلف، غم انگیز است و شما را ناراحت می نماید، حالا تصور کنید کودکی که در چنین موقعیت قرار گرفته است، از نظر روحی-روانی چه آسیب هایی می بیند.

لوییس به وفور درباره مادر واقعی اش (که او را رها کرد) صحبت می نماید اما فیلم قصد ندارد بگوید والدینی که فرزند خود را رها نموده اند، همواره مقصر هستند و باید مجازات شوند. هنگامی که لوییس به گذشته سفر می نماید، می بیند که مادرش واقعا نمی خواست او را تنها بگذارد اما چون گزینه دیگری نداشت این کار را انجام داد. لحظه ای که مادر، لوییسِ نوزاد را در آغوش می گیرد و برای آخرین بار به او نگاه می نماید، به وضوح نشان می دهد که مادر عاشق فرزندش بوده و تنها به خاطر استیصال و از روی ناچاری کودکش را به یتیم خانه سپرده است.

فیلم بعلاوه تمرکز ویژه ای روی اختراعات مدرن و تکنولوژی دارد اما در واقع می خواهد درباره افراطگری در این حوزه هشدار دهد؛ اینکه آن ها زندگی ما را به تسخیر خود درآورده اند. این مضمون در شخصیت دوریس، ربات کلاه پرنده وضوح بیشتری پیدا می نماید. دوریس، یکی از اختراعات بازنده شده لوییس است که با گوب متحد می شود تا از لوییس انتقام بگیرد و زندگی او را خراب کند. با این حال، در ادامه تعیین می شود که دوریس در حقیقت شخصیت منفی اصلی فیلم است که با فریب گوب، می خواهد بشریت را به اسارت خود دربیاورد. با اینکه ایده تسخیر دنیا به وسیله ربات ها تا حد زیادی سینمایی است و به نظر نمی رسد در دنیای واقعی رخ دهد اما هدف سازندگان این است که اتکای ما به تکنولوژی را خاطرنشان سازند. البته انیمیشن دیدار با رابینسون ها مخالف تکنولوژی نیست و آن را چیزی شیطانی نمی پندارد بلکه می گوید در استفاده از آن باید تعادل را رعایت کرد.

اهمیت و قدرتِ دوستی و خانواده

خانم و آقای رابینسون که لوییس را به فرزندی می پذیرند، شاید با والدین جوانی که در بیشتر فیلم ها مشاهده می کنیم تفاوت زیادی نداشته باشند اما از آنجایی که سن بالایی دارند، با لوییس مهربان تر رفتار می نمایند و به او عشق بیشتری می ورزند (چیزی که او در چنین سن وسالی بی گمان احتیاج دارد). اما این فرزندپذیری پیغامدهای دامنه دارتری هم دارد. لوییس در بزرگ سالی به یک مرد پیروز تبدیل و صاحب یک خانواده دوست داشتنی و صمیمی می شود که همه این ها نشئت گرفته از تربیت درست است.

همچینین شخصیت میلدرد، مسئولِ یتیم خانه، یک بزرگ سال مهربان ترسیم شده است که با لوییس و گوب رفتار مناسبی دارد و به آن ها دل خوشی می دهد. این شخصیت از این جهت اهمیت دارد که یادآور می شود چه نوع افرادی باید ریاست مکان های مهمی همانند یک یتیم خانه یا مدرسه را برعهده بگیرند، کسانی که واقعا به بچه ها اهمیت می دهند و به رشد آن ها یاری می نمایند. شاید احتیاجی به گفتن نباشد که بچه ها از آدم های اطراف خود درس می گیرند و بدرفتاری های بزرگ سالان، به آن ها آسیب های جبران ناپذیری وارد می نماید.

انیمیشن دیدار با رابینسون ها به بچه ها آموزش می دهد که باید با هم سن وسال های خود درست رفتار نمایند، کسی را به خاطر گذشته اش قضاوت ننمایند و هرگز تسلیم نشوند. هم زمان، فیلم برای بزرگ سالان به ویژه والدین، جنبه آموزشی دارد، زیرا به آن ها یادآوری می نماید که باید حواسشان به احتیاجهای بچه ها باشد و لازم است که در توسعه شخصیت اجتماعی آن ها نقش فعالی داشته باشند.

ماگ دیزنی مدل تایگر کد T570

930,000

تومان

ماگ دیزنی مدل مینی موس کد T307

350,000

تومان

ماگ های دیزنی در وبلاگ بهابادی

مشاهده همه

منبع: Movieweb

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا انیمیشن دیدار با رابینسون ها دیزنی را نباید فراموش کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا انیمیشن دیدار با رابینسون ها دیزنی را نباید فراموش کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید