پژوهشکده های وابسته به دستگاه ها کارآمدی خود را از دست داده اند

به گزارش وبلاگ بهابادی، مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بیان توضیحاتی درباره نقش پژوهشکده های وابسته به دستگاه های اجرایی پرداخت.

پژوهشکده های وابسته به دستگاه ها کارآمدی خود را از دست داده اند

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت وگو با درباره پژوهشکده های وابسته به دستگاه های مختلف در کشور و عملکرد آن ها گفت: تعدادی از پژوهشکده های وابسته به دستگاه ها از ماموریت اصلی خود خارج شده اند و به رقیب دانشگاه ها تبدیل شده اند. این دسته از پژوهشکده ها کارآمدی خود را از دست داده اند و هیچ وقت هم نمی توانند برای دستگاه خود نقش دانشگاه و مرکز پژوهشی مستقل را بازی نمایند.

نقی زاده ادامه داد: به عنوان مثال پژوهشکده هایی در دستگاه های اجرایی داریم که نیرو های علمی برتر آن ها همان اساتید دانشگاه های مطرح کشور هستند و به صورت موقت در آن ها مامور شده اند. این مراکز هیچ وقت نمی توانند ظرفیتی همانند دانشگاه های برتر کشور داشته باشند و از لحاظ توانمندی دچار ضعف هستند.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:به دلیل اینکه وزیر مربوطه باید درباره نحوه فعالیت این مراکز پژوهشی جوابگو باشد دستگاه مربوطه سعی می نماید پروژه ها مختلف تحقیقاتی را به این مراکز پژوهشی در یک فضای غیر رقابتی واگذار کند در صورتی که مرکز پژوهشی خود این دستگاه توانایی انجام این کار را ندارد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی ادامه داد: در این صورت دو اتفاق می افتد یکی اینکه یا مرکز پژوهشی کار را به خوبی انجام نمی دهد و در خصوص دوم اگر هم انجام دهد انجام کار حالت دلالی پیدا می نماید و پروژه را به افراد دیگری واگذار می نمایند بدون اینکه ارزش افزوده و فایده ای در پی داشته باشد.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: البته برخی از دستگاه ها هم پیروز عمل نموده اند؛ زیرا بخش پژوهشگاه نقش مدیریت پژوهش و فناوری آن حوزه را بر عهده گرفته است. یعنی خودش متصدی پژوهش نیست بلکه پژوهش را در آن دستگاه مدیریت می نماید. نقش تعریف شده نقش مدیریت اجرای طرح های پژوهشی است که این پژوهشگاه ها عمدتا پیروز می شوند. وجود دانشجو در این مراکز هم اصلا معنایی ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پژوهشکده های وابسته به دستگاه ها کارآمدی خود را از دست داده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشکده های وابسته به دستگاه ها کارآمدی خود را از دست داده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید