پرچم پایتخت جوانان جهان اسلام در مقابل حافظیه به اهتزاز در می آید

به گزارش وبلاگ بهابادی، خبرنگاران/فارس حدود یک سال قبل بود که خبر آغاز پیگیری ها برای تحقق پیشنهادِ شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام در کنفرانس خبری مدیرکل ورزش و جوانان فارس، مطرح و رسانه ای شد تا تلاش ها سرعت بیشتری گیرد و همه برای تحقق این مهم، همراه شوند.

پرچم پایتخت جوانان جهان اسلام در مقابل حافظیه به اهتزاز در می آید

به گزارش وبلاگ بهابادی، نهایی شدن انتخاب شیراز به عنوان پایتخت جوانان دنیا اسلام، اگرچه رویدادی بسیار با اهمیت، خصوصا در نگاه فرهنگی محسوب می شد، اما همچون بسیاری از رویدادها که تحت تاثیری برخی کج سلیقگی ها و تک محوری ها مغفول ماند و مهجور و طی ماه های گذشته کمتر بدان پرداختند.

موضع گیری های آگاهانه و ناآگاهانه، پیدا و پنهان، پیرامون این رخ داد بسیار با اهمیت، نشان از آن داشت که بسیاری به همه مسائل نگاه و ترازوی مالی و سود و زیان های رایج در دنیای مادی یا برداشت های سیاسی و خصوصا منافع شخصی و کردهای شخصیتی، داشته و دارند و گاه و بیگاه، مستقیم و غیرمستقیم، به طرح ایرادهایی پرداختند اما باید باور کرد که شیراز، عنوان پایتختی جوانان دنیا اسلام را کسب کرده، عنوانی که نه نمادین است و نه نمایشی، بلکه رخ دادی واقعی و تاثیرگذار محسوب می شود که می تواند، اگر همراه باشیم و همدل، به سرانجامی مطلوب نزدیک ترمان کند.

شیراز اگر چه برای خیلی ها شناخته شده است، اما باور داشته باشیم بسیاری از مردم دنیا، نه تنها شیراز، که شاید ایران را نشناسند یا در حد یک نام بشناسند. بسیاری هستند که داشته هایمان را نمی دانند و معرفت لازم را نسبت به این داشته ها ندارند. داشته هایی که هموار کننده راه توسعه و رفع اتکاء کشور به اقتصاد سیاه نفت محسوب می شود!

در آستانه واگذاری رسمی پرچم پایتختی جوانان دنیا اسلام، مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس تاکید دارد که مسائل و رویدادهای فرهنگی را با نگاهی صرفا مادی نسنجیم و مسائل را شخصی نکرده و به مصالح مردم و جامعه بیش از گذشته و متعهدانه، توجه داشته باشیم.

حیدرعلی کامیاب با یادآوری اینکه مراسم رسمی افتتاح واگذاری، عنوان پایتخت جوانان دنیا اسلام در سال 2017 به شیراز، 19 دیماه در جوار آرامگاه خواجه اهل راز و در تالار حافظ شیراز برگزار می شود، بار دیگر بخشی از تاثیرات آن را برشمرد و تاکید کرد: اختصاص این عنوان به شهر شیراز رخداد بزرگ فرهنگی و بین المللی است که تاثیر گذاری آن بر تحولات شهر شیراز در بلند مدت قابل لمس است.

وی تعاملات فرهنگی را اقداماتی کیفی دانست و با بیان اینکه نمی توان بر روی اقدامات کیفی قیمت گذاست اضافه کرد:تحولات فرهنگی برخلاف رفتار های ویترینی دیرجواب می دهند اما اثر گذاری ماندگاری دارند.

دبیرکل پروژه پایتخت جوانان دنیا اسلام با اشاره به تاریخ و تمدن شهر شیراز گفت:اختصاص این عنوان بین المللی به این شهر می تواند منشاء تحولاتی عظیم در حوزه فرهنگ واقتصادشیراز به عنوان گاهواره تمدن و فرهنگ ایران اسلامی باشد.

کامیاب، صنعت گردشگری را تاثیر پذیر ترین صنعت در رابطه با این عنوان دانست و گفت: امروز کشور 4 میلیون نفری سنگاپور با تاریخ و تمدنی غیر قابل مقایسه با ایران و شیراز در طول سال پذیرای 27 میلیون توریست است که از محل میزبانی آنها درآمدی چند برابر با درآمد حاصل از فروش نفت ما را کسب می کند.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده ا ست اضافه کرد: تحول در این صنعت نه تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی است پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجاد کننده مشاغل جدید که می تواند در پیشبرد اهداف دیپلماتیک و افزایش سطح تعاملات فرهنگی شیراز با جوانان 56 کشور اسلامی دنیا نقش داشته باشد.

کامیاب با انتقاد از برخی نگاه ها که این عنوان را صرفا متعلق به حوزه جوانان و اداره کل ورزش و جوانان و عنوانی تشریفاتی می دانند اضافه کرد: شاید زمان آن رسیده باشد تا برای ایجاد یک تحول بزرگ در شهر شیراز و تبدیل این شهر به یک دنیاشهر، نگاه هایمان را تغییر دهیم.

وی با تقدیر از استاندار و مجموعه معاونین وی که با نگاه های حمایتی خود اداره کل ورزش و جوانان استان را در کسب این عنوان بین المللی یاری کردند، خواستار ورود جدی تر سایر دستگاه های اجرایی به این مقوله شد و گفت:پایتختی جوانان دنیا اسلام در سال 2017 متعلق به شیراز و ایران است از این رو تمام دستگاه ها می توانند در طول این یک سال از این عنوان به عنوان برندی بین المللی برای دستگاه خود در داخل و خارج از کشور استفاده کنند.

دبیرکل پروژه پایتخت جوانان دنیا اسلام در سال 2017در ادامه به تشریح اجمالی برنامه های روز افتتاح این عنوان پرداخت وبا اشاره به حضور وزیر ورزش و جوانان در روز افتتاحیه در شیراز گفت: بازدید از ورزشگاه در دست ساخت میانرود و دیدار با نخبگان جوان دو برنامه وزیر ورزش و جوانان در شیراز است که پس از آن با به اهتزاز درآمدن پرچم پایتخت جوانان دنیا اسلام در مقابل حافظیه و برگزاری مراسم رسمی معرفی شیراز به عنوان پایتخت جوانان دنیا اسلام با حضور مقامات ملی و بین المللی برنامه های روز افتتاح ادامه می یابد.

کامیاب با اشاره به برگزاری نشست وبلاگ بهابادی جوان کشورهای اسلامی در شیراز و احداث کمپ مدیران جوان در استان در سال 2017 ، خواستار ورود بیش از پیش رسانه ها به مباحث مربوط به پایتختی جوانان دنیا اسلام شد و گفت:رسانه ها می توانند در به ثمر رساندن اهداف فرهنگی و بین المللی این عنوان در طول یکسال اداره کل ورزش و جوانان را یاری دهند.

به گزارش وبلاگ بهابادی، طی روزها و هفته های اخیر، شاهد حمایت های گسترده و شفاهی بیشتر اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران مجموعه شهرداری شیراز و مسئولان فرهنگی استان فارس بوده ایم. اگرچه حمایت های استاندار و معاونان استانداری فارس از این رویداد و لزوم مطلوبیت برگزاری آن، از روزهای شکل گیری پیشنهاد و دنبال شدن آن، مشهود و علنی شد و تداوم یافت.

سید محمدعلی افشانی شهریور ماه و در دیدار با اسکندروف، مدیرکل مجمع جوانان کنفرانس اسلامی، حمایت قاطع خود از این مهم را اعلام و پس از آن هم در نامه ای به گودرزی، وزیر ورزش و جوانان بر این مهم تاکید کرده بود.

استاندار فارس بارها در مصاحبه های خبری و نشست های مختلف، بر عقیده خود در خصوص لزوم همراهی همه مسئولان در هرچه بهتر برگزار گشتن رویدادهای مرتبط با پایتختی جوانان دنیا اسلام، پای فشرد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان فارس نیز از ابتدا با این جهت همراه شد و طی ماه های اخیر با برگزاری جلساتی تحت عنوان سیاستگزاری شیراز پایتخت جوانان دنیا اسلام که با حضور مدیران دستگاه های فرهنگی و اجرایی مرتبط برگزار گشت، بر لزوم همراهی همه تاکید کرد.

هادی پژوهش جهرمی، بر به کار دریافت تمام ظرفیت های موجود در تمام سازمان ها، نهادها و مجموعه های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی و مردم نهاد، با هدف ماندگار شدن این رویداد و تاثیرگذاری حدبیشتری در معرفی هرچه بهتر و مطلوب تر شیراز و داشته های این شهر اصرار داشته و دارد.

معاون استانداری فارس البته تاکید دارد که این عنوان، بین المللی بوده و مزایا و آثار آن تمام ایران را در بر می گیرد و شیراز کننده ایران در این رخ داد مهم محسوب می شود لذا باید ظرفیت های ملی هم پای کار آمده و در این امر دخیل و همراه شود.

به گزارش وبلاگ بهابادی، هفته پیش رو، روزهایی متمایزی برای شهر شیراز، استان فارس و ایران اسلامی است. روزهایی که در عرصه بین المللی و خصوصا در حوزه فرهنگ، با رویکرد جوان به عنوان تاثیرگذارترین عنصر در توسعه یک اجتماع، رویدادی مهم در شهری که بنیادش بر فرهنگ استوار بوده، آغاز می شود. قطعا روز نوزدهم دیماه، آغاز راهی پرفراز و نشیب برای شیراز، محسوب می شود و استمرار آن تا سرانجام سال میلادی آینده، اجرایی شدن هرچه مطلوب تر برنامه های بین المللی، ملی و منطقه ای، بسیار اهمیت دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پرچم پایتخت جوانان جهان اسلام در مقابل حافظیه به اهتزاز در می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرچم پایتخت جوانان جهان اسلام در مقابل حافظیه به اهتزاز در می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید