واکاوی پدیده بلاگر ها و اینفلوئنسر ها؛ سلبریتی واقعی کیست؟

به گزارش وبلاگ بهابادی، سلبریتی لزوماً هنرمند نیست و شخص نباید مهارت یا اثر هنری داشته باشد که این نام به او اطلاق گردد.

واکاوی پدیده بلاگر ها و اینفلوئنسر ها؛ سلبریتی واقعی کیست؟

آنچه در میان عوام باب شده است و حتی گاهی بر زبان نخبگان جاری می گردد، استعمال واژه سلبریتی برای عموم هنرمندان به ویژه دستاندرکاران سینما و موسیقی است. در تحلیلی صحیح تر، استفاده از این برچسب برای آن دسته از هنرمندانی که نظراتی در زمینه مسائل اجتماعی جامعه ابراز می نمایند، بیشتر است؛ اما آیا این نوع استعمال کلمه سلبریتی طبیعی و مناسب است و اگر خیر، جایگاه مطلوبش کجاست؟

بیشتربخوانید

  • گنده لات های مجازی سر گذرِ اینستاگرام!

در بعد روانی نگاه جامعه به واژه سلبریتی مهم است برداشت و نگرش مردم نسبت به این اصطلاح چیست. بدون در نظر گرفتن جوامع دیگر می توان گفت نوعی سبک و به اصطلاح زرد بودن در اذهان عمومی جامعه با این کلمه پیوند خورده است. به این ترتیب شاید بیراه نباشد که یکی از هنرمندان مشهور، در مراسمی می گوید این کلمه مزخرف سلبریتی را از ما بگیرید. معین است افراد منتسب به سلبریتی چندان دل خوشی از این برچسب ندارند.

شاید عده زیادی از عوام و حتی خواصی که واژه سلبریتی را در مکالمات و نطق های خود به کار می برند، معنای دقیق کلمه را ندانند و اگر هم مورد سؤال قرار بگیرند، معنای اصطلاحی و رائج آن را بیان نمایند. معنای درست و اصلی این واژه، چهره است و معیناً به فرد یا افرادی اطلاق می گردد که در میان مردم جامعه با یک یا چند ویژگی خاص (مثبت یا منفی) شاخص و شناخته شده باشند. با این شرح، دامنه مصداقی کلمه افزایش می یابد و طیف متنوعی از اشخاص جامعه را شامل می گردد.

در معنای اصطلاحی سلبریتی، دو ملاحظه وجود دارد؛ نخست، اینکه چهره شدن لزوماً مثبت یا منفی ندارد و می تواند هر دو باشد. به عبارتی ممکن است شخصی به واسطه انجام اموری ناهنجار و ضد ارزش نیز سلبریتی گردد؛ چنانچه در عالم مجازی افرادی با بروز اعمالی منافی فرهنگ عمومی به این درجه نائل آمده اند. دوم، اینکه سلبریتی لزوماً هنرمند نیست. لزوماً شخص نباید مهارت یا اثر هنری داشته باشد که این نام به او اطلاق گردد، بلکه بار ها افرادی بوده اند و هستند که با اعمال ساده و تهی از مهارت، صرفاً به علت خاص بودن، سلبریتی شده اند. بعلاوه چه بسیار هنرمندانی که به دلایل مختلف ازجمله فضای اجتماعی جامعه یا برجسته نبودن ذاتی هنرشان چهره نبوده و نیستند.

شاید بیان اصطلاح شاخ مجازی بی ارتباط با موضوع نباشد، افرادی که بدون هیچ هنر و مهارت خاصی و با صرف مقداری وقت و هزینه، عکس ها و مطالب مرتبط با آن ها فضای مجازی را دربر گرفته و یک شبه ره مشهور شدن پیموده اند.

تا اینجا ظاهراً مسئله ای با این طبقه اجتماعی وجود ندارد و آن ها هم زندگی خود را دارند و ما نیز بعلاوه. موضوع یا معضل از جایی آغاز می گردد که تقریباً در بیشتر موارد سلبریتی بیکار نمی نشیند (و شاید هم ذات سلبریتی بودن همین گونه است) و به یک بلاگر یا اینفلوئنسر در شبکه های اجتماعی تبدیل می گردد. بلاگر کسی است که در این شبکه ها به فراوری محتوا اعم از صوتی، عکس و ویدئو می پردازد و اینفلوئنسر ها هم تأثیرگذاران و متنفذان فضای مجازی هستند.

به این علت که درصد قابل توجهی از سلبریتی ها به واسطه هنر یا علم خاصی مطرح نشده اند، دست کم در حوزه هایی که به دخالت یا اظهار نظر می پردازند متخصص نیستند و به این علت که اظهاراتشان بر روی قشر زیادی از مردم مؤثر می افتد، ضروری است احتیاط و تجدید نظر اساسی در دنباله روی از این طبقه (فالو کردن) لحاظ گردد. نکته مهم این است که این اظهارنظر ها غالباً در حوزه دینی، روان شناختی و سبک زندگی است که به طور آشکارا آسیب زننده است.

در این زمینه می توان ملموس تر پیش رفت و مصادیق را اعلام کرد، به عنوان نمونه در حوزه روان شناختی و سبک زندگی جملات و عبارت هایی مبنی بر پذیرش ضعف ها و کاستی های زندگی و برعکس، تأکید زیاد بر پیشرفت ها و موفقیت های بدون کوشش و سرسختی فراوان مشاهده می گردد. جالب اینکه عبارت های مذکور گاهی استناداتی به کتب معروف به روان شناسی زرد یا غیر علمی نیز دارد. یا اینکه در مباحث دینی انتشار احادیث نامعتبر، تفسیر به رأی آیات و ترویج مفاهیمی مانند پلورالیسم دینی، ناسیونالیسم دینی و ... قابل بیان است.

مهم تر از شناخت و توصیف موارد مذکور، راه چاره و درمان این چالش اجتماعی است که نه با ساز و کار های ابتدایی و دم دستی (و گاهی غیراخلاقی)، بلکه با مدیریتی هوشمندانه و نگاهی روان شناختی - اجتماعی ممکن است؛ درست مانند روش های درست و غلطی که شرق و غرب بر مبنای منافع و خط قرمزهایشان برای ساماندهی شبکه های اجتماعی پیش گرفته اند و از آن ها غافلیم.

منبع: راهبرد معاصر

وبلاگ بهابادی وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "واکاوی پدیده بلاگر ها و اینفلوئنسر ها؛ سلبریتی واقعی کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکاوی پدیده بلاگر ها و اینفلوئنسر ها؛ سلبریتی واقعی کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید