نگاه هر نویسنده به مقوله شهر امری شخصی است

به گزارش وبلاگ بهابادی، مجید قیصری در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به اینکه هر نویسنده نگاه خاص خود را به اقلیم و زیست بومش دارد، شرح داد: پرداختن به تهران در رمان های ایرانی سابقه طولانی دارد و از قدیمی ترین آثار که به طور ویژه به مسائل و بحران های زندگی در این شهر پرداخته تهران مخوف است. در عین حال می توان با انجام یک پژوهش گسترده به شکل خاتمه نامه یا کتابی مستقل درباره نگاه نویسندگان دهه های مختلف به شهر تهران به یک جمع بندی رسید. همه نویسندگان به طور مستقیم تهران را موضوع داستان خود قرارنمی دهند بلکه گاه غیرمستقیم و در قالب سوژهای دیگر به این شهر پرداخته می گردد.

نگاه هر نویسنده به مقوله شهر امری شخصی است

دبیرعلمی پنجمین دوره جایزه داستان تهران با تاکید بر اینکه حتی برای یک نویسنده خاص نمی توان نگاهی خاص را به مرکز درنظر گرفت، گفت: ممکن است نویسنده ای در یک اثر به زیبایی های تهران و در دیگری تنها به مسائل و بحران های آن بپردازد. به عبارت دیگر تلقی هر نویسنده از تهران می تواند در زمان های مختلف تغییر کند.

وی با اشاره به تاثیر شرایط اجتماعی و سیاسی بر پرداختن نویسندگان به موضوع تهران عنوان نمود: گاه یک مسئله و واقعه مهم به عنوان نمونه کودتای 28 مرداد واکنش نویسندگان مختلف را در پی دارد ولی نوع پرداختن هر نویسنده به این موضوع با دیگری فرق دارد و شرایط اجتماعی و سیاسی بر نگاه شخصی نویسندگان تاثیرگذارند.

این نویسنده بعلاوه گفت: اغلب نویسندگان در پرداختن به موضوع تهران یک منطقه یا محله خاص را محور قرارمی دهند و با نام بردن از سنگلج، تجریش یا شهر نو یک مسئله رایج در آن منطقه را به تمام تهران تعمیم می دهند.

دبیرعلمی پنجمین دوره جایزه داستان تهران با اشاره به تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تا خاتمه شهریور ماه عنوان نمود: هنوز نمی توان درباره سطح استقبال از این جایزه اظهارنظر کرد. هدف اصلی از برگزاری این جایزه ایجاد موجی از شور و حرکت در جوانان برای خلق اثر ادبی بوده که امیدواریم محقق گردد.

وی با بیان اینکه در این دوره آثاری از نویسندگان کشورهای عربی نیز به دبیرخانه رسیده به اختصاص بخشی به عنوان کودک و نوجوان به این دوره جایزه اشاره نمود و اضافه نمود: در این بخش آثار روایت نویسی نوجوانان درباره تهران و نیز روایت های نویسندگان پیشکسوت در حوزه کودک و نوجوان پذیرفته می شوند.

قیصری بعلاوه تاکید نمود: تداوم این جایزه می تواند در معرفی و تبیین نگاه نویسندگان مختلف از قشرهای دانشجو، مهاجر و ساکنان بومی تهران مؤثر باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نگاه هر نویسنده به مقوله شهر امری شخصی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه هر نویسنده به مقوله شهر امری شخصی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید