نتایج رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه های دولتی درسال های 1399-1398 اعلام شد

به گزارش وبلاگ بهابادی، رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام در نشست مجازی روسای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی، گزارش نتایج رتبه بندی دانشگاه های دولتی وموسسات پژوهشی را ارائه کرد.

نتایج رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه های دولتی درسال های 1399-1398 اعلام شد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ بهابادی، محمد جواد دهقانی رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام در نشست مجازی روسای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قائم مقام و معاونان وزیر علوم، معاونان این وزارت و حضور مجازی رؤسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز علمی و با موضوع آنالیز شرایط آموزش عالی کشور در محل سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار گردید، گزارش نتایج رتبه بندی دانشگاه های دولتی وموسسات پژوهشی را ارائه کرد.

دهقانی در این نشست با تقدیر از کوشش های بی نظیر تمامی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در رشد و شتاب علمی در عرصه های بین المللی و همزمان با تشدید تحریم های بین المللی گفت: پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام (ISC) از اواخر سال 98 با ابلاغ رسمی وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری عملاً ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور را با شاخص ها و معیار های مصوب کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزارت علوم آغاز کرد.

وی اضافه کرد: هرچند در طول 10 سال گذشته رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور توسط گروه رتبه بندی پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام انجام میشد، ولی در سال 99 رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه های دولتی با نظارت وزارت علوم با معیار ها و شاخص های جدید و نیز روش شناسی کاملاً متفاوت نسبت به قبل و نیز با هماهنگی و نظارت کامل کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزرات عتف توسط پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام (ISC) انجام گرفت.

دهقانی ادامه داد: در تهیه مدل رتبه بندی و معیار ها و شاخص ها، دو هدف اصلی مورد توجه نهاده شده بود. هدف اول تاکید به اسناد بالا دستی نظیر نقشه جامع علمی کشور و سیاست های کلان علم و فناوری، ضرورت توجه و تاکید بر تمام ابعاد توسعه علمی و ماموریت های چند جانبه دانشگاه ها به خصوص تاکید به نقش و حضور دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور در جامعه، اثر گذاری مالی و اجتماعی، توجه به مهارت افزایی و کار آفرینی، توسعه و گسترش شرکت های دانش بنیان و اشتغال زایی، بین المللی سازی آموزش عالی و مشارکت های بین المللی در آموزش و پژوهش، تاکید به ترویج فرهنگ شاگرد پروی و مسایل فرهنگی و اسلامی و حضور پر رنگ اساتید و دانشجویان در کرسی های نظریه پردازی و ... بود.

وی اضافه کرد: هدف دوم توجه نقش و صندلی دانشگاه ها در عرصه های بین المللی و حضور آن ها در رتبه بندی های بین المللی و کوشش برای تطابق داشتن این صندلی در مقایسه با نقش آفرینی دانشگاه ها در هدف مورد نظر اول بود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام با اشاره به معیار های جدید رتبه بندی مراکز آموزش عالی گفت: در رتبه بندی جدید در سال 99 معیار های کلی درارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در 6 حوزه آموزش (با وزن 30 درصد)، پژوهش (با وزن 25 درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن 20 درصد)، بین المللی سازی (با وزن 10 درصد)، اثرگذاری مالی (با وزن 10 درصد) و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات (با وزن 5 درصد) است و هر کدام از این معیار های اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می شوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آن ها به صورت جداگانه ارزیابی می گردد. تعداد شاخص های به کار گرفته شده در رتبه بندی جدید 104 شاخص و زیرشاخص است که در جدول زیر بر اساس هر معیار اصلی نشان داده شده است:

وی با بیان اینکه بر اساس روش شناسی جدید و بر مبنای شاخص های مصوب کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزارت علوم، اطلاعات مورد احتیاج رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی از سه طریق جمع آوری شده است، گفت: اطلاعات پژوهشی که جمع آوری آن بر عهده گروه رتبه بندی پایگاه استنادی دنیا اسلام می باشد، به وسیله خوداظهاری دانشگاه ها که به وسیله تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه بندی توسط رابطین محترم در دانشگاه ها به دست آمده و نیز بعضی اطلاعات آموزشی که به وسیله وزارت علوم یا سازمان های زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه بندی قرار داده شده است. روش شناسی رتبه بندی به صورت کامل در وب سایت رتبه بندی پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام در دسترس دانشگاه ها قرار خواهد گرفت. براساس روش شناسی موجود کلیه اطلاعات جمع آوری شده در سال های 95 الی 97 بوده و دلیل انتخاب این بازه زمانی تکمیل کلیه اطلاعات مورد احتیاج در شاخص ها و معیار های مورد احتیاجاست.

دکتر دهقانی در ادامه گفت: در رتبه بندی سال 99، تعداد 95 دانشگاه حضور داشتند که اطلاعات آن ها مورد آنالیز و ارزیابی نهاده شد و بر اساس ماموریت دسته بندی شده و مورد رتبه بندی نهاده شده اند. تفاوت این دسته بندی با رتبه بندی سال پیش، در دسته بندی دانشگاه های علوم کشاورزی به صورت مستقل است.

آمار حضور دانشگاه ها بر اساس نوع دانشگاه به توضیح زیر است:

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه رتبه بندی با روش شناسی جدید برای اولین بار در سال 99 اجرا شده است، بدون تردید در بعضی موارد ممکن است سوالات و ابهاماتی وجود داشته باشد که کوشش خواهد شد اطلاعات و جزییات کامل به وسیله داشبورد اختصاصی در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد. با این حال کلیه پیشنهاد هایی که توسط بعضی دانشگاه ها ارسال شده است جمع آوری شده تا انشاا. در سال آینده در کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزارت عتف آنالیز و مد نظر قرار گیرد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام با بیان اینکه مهم ترین چالش موجود در رتبه بندی امسال، عدم اطلاعات کافی، شفافیت و نیز مستندات در شاخص های آموزش، نوآوری. فنآوری، اثر گذاری مالی و نیز خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات بود، گفت: در این خصوص به مواردی از قبیل عدم ارسال اطلاعات کامل و مستندات مربوط به بخش خود ارزیابی توسط بعضی دانشگاه ها، عدم دقت لازم در تکمیل پرسشنامه در پروفایل دانشگاه ها از جمله آمار مربوط به شاخص های نسبت تعداد انتها نامه های تقاضا محور، تجاری سازی فناوری، کارآفرینی، ارتباط با صنعت و جامعه، قرارداد های ارتباط با صنعت و جامعه ونیز شاخص های مرتبط با زیرساخت و تسهیلات و امکانات دانشگاه، عدم ارسال اطلاعات ضروری نظیر تدوین دوره نوآوری در آموزش، مهارت افزائی در آموزش، بازنگری برنامه های درسی، تدوین برنامه های درسی به مدیریت آموزشی وزارت عتف و در نتیجه عدم کامل بودن اطلاعات بعضی از دانشگاه ها می توان اشاره نمود.

وی اضافه کرد: از آنجا که این اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار بوده و بعضی از دانشگاه ها موارد را تکمیل و یا مستدات را ارائه نکرده بودند در فرایند رتبه بندی مسائل زیادی ایجاد و موجب تاخیر در اعلام نتایج گشت. انشاا.. کوشش خواهد شد در سال آینده با هماهنگی بیشتر وزارت عتف با دانشگاه ها و نیز ارایه هدایت های لازم برای شفاف سازی کامل در پرسشنامه و نیز دریافت دقیق اطلاعات مورد احتیاج، این چالش ها رفع و دقت کافی در این خصوص اجرا شده تا خطای ناشی از این کار به کمترین میزان ممکن برسد.

دهقانی با بیان اینکه نتایج رتبه بندی سال 99 با توجه به تصمیم کارگروه تخصصی رتبه بندی بر اساس چند بخش مختلف از جمله دانشگاه های جامع، دانشگاه های صنعتی، دانشگاه های علوم کشاورزی و هنر و نیز به صورت در همکرد دانشگاه های جامع و صنعتی محاسبه و منظور شده است؛ اظهار کرد: در هر بخش با توجه به نزدیک بودن امتیازات و نیز رتبه های دانشگاه ها انتخاب بازه های رتبه ای به جای رتبه مطلق پیشنهاد و اجرا گشته است. بر این اساس همه دانشگاه های حاضر در رتبه بندی به صورت بازه تعیین محاسبه و منظور و اعلام شده است.

وی اضافه کرد: برای تمام دانشگاه های جامع تا رتبه 40، بازه های ده تایی تعریف شده است. دسته اول ده دانشگاه اول بوده که با توجه به امتیاز کسب شده در بازه رتبه ای (1-10) قرار دارند، دسته دوم ده دانشگاه دوم هستند که در بازه رتبه ای (11-20) قرار دارند، دسته سوم ده دانشگاه سوم هستند که در بازه رتبه ای (21-30) قرار دارند و دسته چهارم ده دانشگاهی هستند که در بازه رتبه ای (31-40) قرار دارند و سایر دانشگاه ها در دسته پنجم و در رتبه 41+ قرار می گیرند.

دهقانی گفت: در گروه دانشگاه های صنعتی، تمام دانشگاه ها در دسته های 5 تایی قرار می گیرند و دسته اول پنج دانشگاه اول هستند که در بازه رتبه ای (1-5) قرار دارند، دسته دوم پنج دانشگاه دوم هستند که در بازه رتبه ای (6-10) قرار دارند، دسته سوم پنج دانشگاه سوم هستند که در بازه رتبه ای (11-15) قرار دارند و سایر دانشگاه ها در چهارم و در رتبه 16+ قرار می گیرند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام در ادامه اضافه کرد: در بخش در همکرد دانشگاه ها نیز به شیوه بالاکه برای دانشگاه های صنعتی و جامع اعلام گشت، عمل شده با این تفاوت که برای این دانشگاه ها بازه های 15 تایی اعلام شده و دانشگاه هایی که در بازه رتبه ای 1-15 قرار دارند به عنوان دانشگاه های دسته اول هستند.

وی گفت: چنانچه دو یا چند دانشگاه دارای رتبه مشابهی باشند، تعداد دانشگاه ها در آن بازه بیشتر خواهد بود و به همین نسبت به عدد بازه بعدی اضافه خواهد شد، به عنوان مثال در رتبه بندی درهمکرد و در بازه رتبه ای 31-45 تعداد دانشگاه ها به جای 15 دانشگاه، 16 دانشگاه است و به همین دلیل بازه رتبه ای بعدی به جای 46 از 47 آغاز شده است).

دهقانی اضافه کرد: نکته ای که بیان آن حائز اهمیت است تفاوت صندلی دانشگاه ها در دو رتبه بندی دانشگاه های جامع و صنعتی با درهمکرد دانشگاه ها است و اینکه ممکن است دانشگاهی که در رتبه بندی دانشگاه های جامع دارای رتبه بهتری نسبت به یک دانشگاه باشد و در رتبه بندی درهمکرد در بازه رتبه ای پایین تری قرار گیرد. این تغییر در رتبه به دلیل شیوه نرمال سازی است که در هرشاخص نسبت به دانشگاه اول انجام می گیرد و با تغییر دانشگاه ها ممکن است دانشگاه اول تغییر کند و به دنبال آن رتبه دانشگاه هم تغییر کند.

وی در ادامه گفت: از مزیت های رتبه بندی فوق امکان ارتقای صندلی دانشگاه ها بر اساس اطلاع از نقاط ضعف خود و رفع نمودن آن ها و نیز تاکید و استمرار در نقاط قوت خود در رتبه بندی برای سال های آینده است، بدین شکل که با توجه به اطلاعاتی که دانشگاه ها از نحوه عملکرد خود در رتبه بندی حاضر به دست می اوردند می توانند به منظور عملکرد بهتر برنامه ریزی و سیاستگذاری داشته باشند.

دهقانی گفت: دانشگاه ها می توانند با مراجعه به پروفایل خود جزئیات عملکرد را در هر شاخص مورد ملاحظه کنند، در ضمنً نتایج رتبه بندی در وب سایت رتبه بندی به آدرس https://ur.isc.ac برای عموم در دسترس است و روش شناسی آن نیز به صورت واضح در همین وبگاه قرار داده خواهد شد. گفتنی است رتبه تمام دانشگاه های هم بازه یکسان بوده و ترتیب قرار دریافت آن ها در هر بازه بر اساس حروف الفبا بوده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام در انتها گفت: نکته قابل توجه این است که اساساً برای دانشگاه ها رتبه بندی نباید به یک هدف تبدیل گردد بلکه ابزاری است که دانشگاه ها و موسسات پژوهشی را در طی جهت پیموده شده، هدایت کرده و با اطلاع از نقاط قوت و ضعف خود امکان اصلاح جهت و به خصوص حرکت در راستای توسعه علمی همه جانبه سازمان و در نتیجه کشور را تعیین می کند؛ لذا دقت گردد که وجود دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در هر صندلی و رتبه موجب کاهش ارزش آن ها نخواهد شد و قطعاً با تاکید بر نقاط قوت و رفع نمودن نقاط ضعف قادر خواهند بود در جهت ماموریت همه جانبه خود ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نتایج رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه های دولتی درسال های 1399-1398 اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه های دولتی درسال های 1399-1398 اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید