ماسک هایی که خودشان عامل بیماری هستند

به گزارش وبلاگ بهابادی، تهران (پانا) - به گفته رئیس انجمن صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی استان کرمانشاه ماسک های غیراستاندارد که در شبکه های زیرزمینی تولید و به بازار عرضه می شود هشدار جدی داد، این ماسک ها خود می توانند به شیوع بیماری دامن بزنند.

ماسک هایی که خودشان عامل بیماری هستند

به گزارش ایسنا، علیرضا سالکی با اشاره به اینکه در روزهای نخست شیوع بیماری کرونا شرایط کمبود ماسک خصوصا بین کادر درمان بسیار حاد و جدی بود، اظهار کرد: آن زمان تعدادی از واحدها برای تولید ماسک پای کار آمدند.

وی ادامه داد: مجموعه خود ما (ابزارسازان درمانگر) تنها واحدی در استان بود که کلین روم (اتاق تمیز) مورد نیاز برای تولید ماسک استریل را داشت و در همان زمان با خرید تجهیزات بسیار گران قیمت که چند برابر شرایط عادی به فروش می رفت خط تولید ماسک را راه اندازی کردیم.

رئیس انجمن صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه تعداد دیگری از واحدها نیز در شرایط قابل قبول تولید ماسک را آغاز کردند، یادآور شد: در آن زمان حتی حجم عظیمی از ماسک را به دلیل شرایط بحرانی مردم و کادر درمان به صورت رایگان وارد بازار کردیم.

سالکی یادآور شد: افرادی که در زمینه تولید ماسک کار می کردند در آن روزها دشواری بسیاری را متحمل شدند و گاهی حتی آنقدر در قرنطینه بودیم که 45 روز خانواده های خود را نمی دیدیم تا بتوانیم ماسک استریل برای مردم تهیه کنیم.

وی با انتقاد از اینکه همه شرایط سخت روزهای نخست بیماری اکنون فراموش شده، ادامه داد: امروز با ورود ماسک غیراستاندارد از چند کانال مواجهیم که نه تنها این ماسک های غیراستاندارد کمکی به کنترل بیماری نمی کند، بلکه می تواند خود منشا شیوع و گسترش بیماری باشد.

سالکی با بیان اینکه بخشی از ماسک ها از شبکه های زیرزمینی غیراستاندارد دیگر استان ها به کرمانشاه می آید، تاکید کرد: برخی از ماسک ها نیز در همین شبکه های زیرزمینی داخل کرمانشاه تولید می شود و شاهد عرضه آن در مراکز پخش متعدد ماسک و بین مردم هستیم.

وی گفت: این ماسک ها در نایلون و یا جعبه هایی به مردم عرضه می شود که هیچ برند و یا نشانی روی آن وجود ندارد و حتی افراد نمی دانند که آدرس کارخانه ای که ماسک را تولید کرده، کجاست.

رئیس انجمن صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کرمانشاه ورود این ماسک های بدون هویت و غیراستاندارد را خطری جدی برای سلامت مردم و عاملی برای گسترش بیشتر بیماری کووید 19 دانست و یادآور شد: تنها ماسکی که می توان از سلامت آن مطمئن بود ماسکی است که در اتاق تمیز تولید می شود، زیرا این اتاق شرایط بسیار ویژه ای مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت دارد.

سالکی از فیلم های غلطی که درباره آزمایش ماسک استاندارد بین مردم رایج شده که با آتش زدن لایه ای از ماسک سلامت آن را امتحان می کنند نیز یاد کرد و گفت: متاسفانه این فیلم ها به هیچ عنوان پایه علمی ندارد و راه تشخیص درست نیست.

وی تنها راهکار را خریداری ماسک های معتبر و دارای برند از سوی مردم دانست و گفت: معتقدم هیچ ایرادی ندارد که حتی مردم سراغ کارخانه ای بفرایند که ماسک را تولید کرده و آن را از نزدیک ببینند.

مدیرعامل شرکت ابزارسازان درمانگر با بیان اینکه این واحد تنها مجموعه دارای اتاق تمیز در استان برای تولید ماسک استاندارد است، اضافه نمود: اگرچه ظرفیت تولید 450 هزار ماسک استاندارد در روز را داریم، اما به دلیل ورود ماسک های غیراستاندارد به بازار اکنون با ظرفیت کمتری کار می کنیم و با ادامه این فرایند بعید نیست که خط تولید ماسک را متوقف کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "ماسک هایی که خودشان عامل بیماری هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسک هایی که خودشان عامل بیماری هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید