قصه گویی ایرانی ثبت ملی شد

به گزارش وبلاگ بهابادی، قصه گویی ایرانی طی آیینی روز سه شنبه با حضور مسئولان کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان و میراث فرهنگی به ثبت ملی رسید.

قصه گویی ایرانی ثبت ملی شد

به گزارش ایرنا، آیین ثبت ملی قصه گویی ایرانی سه شنبه 23 خرداد 1402 در سالن بهنام کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان برگزارشد.

در این مراسم فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، علیرضا تابش مشاور معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدرضا کریمی صارمی معاون فراوری کانون، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش های فرهنگی کانون، هادی یوسف زاده معاون توسعه مدیریت و منابع کانون، مصطفی رحماندوست نوسنده کودک و نوجوان، علی خانجانی نویسنده کودک و نوجوان و مسئولان و هنرمندان حضور داشتند. بعلاوه مسئولان استانی کانون به شکل برخط با مراسم در ارتباط بودند.

فرهاد فلاح در این آیین گفت: در آستانه برگزاری بیست وپنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی این فرهنگ به ثبت ملی رسید. در این روز ها در حال تامل و آنالیز ثبت جهانی قصه گویی هستیم.

معاون فرهنگی کانون با بیان اینکه نخستین قصه ای که هر فرد در زندگی اش می شنود، صدای قلب مادر اوست، ادامه داد: به همین علت است که بچه ها در آغوش مادران با شنیدن صدای قلب او آرام می شوند.

به گفته فلاح قصه مادر همه هنر ها است. قصه زمینه شکل گیری موسیقی، تئاتر، نقاشی و دیگر هنر ها است؛ زیرا در پشت همه فراوریات هنری قصه وجود دارد.

معاون فرهنگی کانون با بیان اینکه کانون پرورش فکری نخستین مکان برای پرورش قصه و قصه گویی بود، اضافه کرد: جریان قصه گویی باید به رشد و نمو بذر ایمان میان بچه ها تبدیل شود.

او با بیان اینکه ثبت ملی قصه گویی به سال ها قبل باز می شود، ادامه داد: امروز از ساعت 9 و نیم زنگ قصه گویی در مراکز کانون نواخته شده است.

فلاح درباره اقداماتی که در بیست وپنجمین دوره جشنواره بین المللی قصه گویی انجام خواهدشد، گفت: در جشنواره بیست و پنجم در نظر داریم به سمت عمومی سازی قصه گویی برویم تا قصه گویی به عنوان فرهنگ عمیق در میان خانواده ها رسوخ پیدا کند.

او ادامه داد: ثبت نماد قصه گویی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان شروع شده است و شخصیت آقار یا آقای قارقار به زودی به ثبت ملی می رسد که زمینه فراوری داستان، قصه، نمایشنامه، تئاتر را فراهم می نماید.

پاسداری از فرهنگ و هنر وظیفه همه مردم است

علیرضا تابش نیز با بیان اینکه کانون پرورش فکری در همکاری با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قصه گویی را به ثبت ملی رساند، ادامه داد: ثبت ملی قصه گویی تذکری به همه ایرانیان برای توجه به این مهم است.

مشاور معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ثبت ملی شاهنامه خوانی و نقالی، اعلام کرد: ثبت ملی، یکی از وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است تا عناصر ملموس و نا ملموس را ثبت کنیم. نقالی و شاهنامه خوانی را سال های گذشته ثبت کردیم تا به این وسیله تعیین کنیم پاسداری از فرهنگ و هنر وظیفه همه مردم است.

به گفته او برای ثبت ملی و جهانی یک اثر در وزارت میراث فرهنگی احتیاج به پرونده ای شامل اسناد و پژوهش ها است تا کارشناس هایی که آن را آنالیز می نمایند قانع شوند که آن اثر ویژگی های لازم برای ثبت ملی و جهانی را دارد.

تابش تاکید نمود: عنصر مهم ادبیات و قصه گویی در هویت ملی و جاذبه های فرهنگی ایران جای دارد و باید ادبیات را با ظرفیت ها و ظرافت های آن به نسل های آینده منتقل کنیم.

در این مراسم از لوح ثبت ملی قصه گویی ایرانی رونمایی شد. بعلاوه از مصطفی رحماندوست از پایه گذاران جشنواره قصه گویی و علی خانجانی گردآورنده مجموعه 16 جلدی قصه شناسی یلدا تجلیل شد.

منبع: فرارو

به "قصه گویی ایرانی ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه گویی ایرانی ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید