فواید میوه عناب

به گزارش وبلاگ بهابادی، میوهٔ عناب که دارای خاصیت هاd دارویی بسیار زیادی میباشد در اول رنگ سبز و گرد بوده و بعد از رسیدن به رنگ قرمز و زیتونی شکل درآمده و چروک می خورد. عناب را خرمای قرمز و خرمای چینی هم می نامند.برای آشنایی با خواص عناب با ما همراه باشید.

فواید میوه عناب عناب را با نام های خرمای قرمز و خرمای چینی هم می شناسند و نام علمی آن Ziziphus jujube است. این میوه همه فن حریف، بومی منطقه ها گرمسیری و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی نظیر ویتامین C، ویتامین B12 و پتاسیم. فواید عناب و خواص دارویی فراوانش تردیدی در مصرف آن باقی نمی گذارد. عناب به علت دارابودن آنتی اکسیدان تأثیر زیادی در پیشگیری از سرطان دارد. بعلاوه عناب یاری بسیاری به مراقبت از پوست و جلوگیری از حساسیت های پوستی می نماید. در این مقاله در خصوص خواص عناب یا خرمای قرمز صحبت خواهیم کرد.

عناب چیست؟عناب جزو میوه هاست و اتفاقا از آن میوه های پرخاصیت و سرشار از مواد مغذی است. میلیون ها آدمی که ارزش واقعی عناب را می دانند از آن به عنوان یک خوراکی مقوی و کپسول سلامتی یاد می نمایند.

عناب میوه درختچه یا درخت کوچکی است با گلبرگ هایی به رنگ سبز مایل به زرد و جزو میوه های هسته دار (شفت) است. میوه های این درختچه به میزان یک خرما هستند و رنگ شان ترکیبی از قرمزو قهوه ای است که از روشن تا سیر تغییر می نماید. این گیاه، بومیِ جنوب آسیا ازجمله بخش های جنوبی و مرکزی چین است. البته امروزه این میوه در سراسر دنیا، به ویژه اروپا، شناخته شده است و در بیشتر فروشگاه هایی که میوه های وارداتی عرضه می نمایند به فروش می رسد.

عناب تاریخچه ای 10 هزار ساله دارد و بیش از 400 گونه مختلف از آن پیدا شده است. عناب را به صورت میوه، آب میوه و خشک شده می خورند.1

ارزش غذایی عناب خشکبه گفته mdidea.com، وب سایت یک شرکت چینی، که در عصاره های گیاهی ،متخصص است، می گوید:این میوه ها ،غنی از کربوهبدرات ها هستند و همینطور مقادیر زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی را دارا میباشند.در 100 گرم عناب خشک شده، در مجموع 350 کالری وجود دارد عناب خشک شده حاوی 84 گرم کربوهیدرات، 7.3 گرم پروتئین، 4 گرم فیبر رژیمی و 1.2 گرم چربی است ؛ این میوه ،حاوی حدود 300 میلی گرم ویتامین C, و 125 میلی گرم ویتامین A، و 2.8 میلی گرم نیاسین، 0.2 میلی گرم ریبوفلاوین، 0.1 میلی گرم تیامین، 1050 میلی گرم پتاسیم، 168 میلی گرم فسفر، 130 میلی گرم کلسیم، 12 میلی گرم سدیم و 3.5 میلی گرم آهن است. عناب خشک ،بعلاوه حاوی طیف گسترده ای از مواد شیمیایی غنی از آنتی اکسیدان، از جمله ساپونین ها و فلاونوئیدها است ، در این بخش از سلامت نمناک و در ادامه خواص میوه های و سبزیجات نوبت به میوه عناب خشک شده رسید ؛ از قلم نیاندازید که قبل از استفاده از عناب خشک یا هر گونه داروی گیاهی دیگر، با پزشک خود مشورت کنید چرا که شرایط جسمی بعضی افراد به علت تفاوت و شرایط های حساس نمی توانند از هر خوردنی حتی طبیعی استفاده کند.2

خواص عناب

حل مسائل خوابحل مسائل خواب یکی از خواص عناب است. مصرف عصاره عناب می تواند درمان خانگی مناسبی برای کسانی باشد که مشکل بی خوابی یا بی قراری دارند. خاصیت آرامش بخشی که در ترکیبات ارگانیک این میوه مفید وجود دارد فکر و بدن را آرام می نماید و بنابراین اگر شب ها راحت به خواب نمی روید کمی جوشانده عناب می تواند همان چیزی باشد که برای یک خواب راحت و عمیق به آن نیاز دارید.

تنظیم گردش خونعناب یکی از منابع غنی از آهن و فسفر است که هر دو از عناصر مهم در گلبول های قرمز خون هستند. اگر به فقر آهن یا کم خونی دچارید ممکن است علائمی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سوءِهاضمه، سرگیجه و اختلال شناختی در شما بروز کند. با افزایش آهن و فسفرِ دریافتی به وسیله میوه عناب، گردش خون شما بیشتر می شود و در نتیجه اکسیژن رسانی به اندام های شما بهتر انجام می شود.1

سرطانعناب به علت مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید هایی که دارد به عنوان یک ماده غذایی ضد سرطان شناخته می شود.

آب استخراج شده از میوه عناب به مهار سلول های سرطانی یاری می نماید. یک مطالعه در ایران نشان داده که عصاره عناب خشک خواص ضد سرطانی داشته و باعث القا آپوپتوز یا مرگ سلول های سرطانی به ویژه لوسمی در انسان خواهد شد.

یک مطالعه دیگر در دانشگاه کامبریا نشان می دهد که عناب خطر متاستاز سلول های سرطانی را کاهش داده و حتی باعث مرگ سلول های سرطانی می شود.

معده و دستگاه گوارشمیوه عناب تازه و خشک در طب سنتی برای بهبود هضم غذا استفاده می شود؛ یک مطالعه نشان می دهد که مصرف روزانه عناب به بهبود عملکرد دستگاه گوارش یاری نموده و احتمال تجمع سموم در روده ها را کاهش می دهد.

در یک مطالعه بر روی موش ها تعیین شده که عناب احتمال ابتلا به زخم معده را کاهش می دهد.

یبوستعناب، درمان طبیعی یبوست محسوب می شود؛ میوه عناب باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست مزمن یاری می نماید.

استرس و افسردگیدر طب سنتی از میوه عناب به عنوان یک آرام بخش طبیعی برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی استفاده می شود.

نتایج یک مطالعه حیوانی نشان می دهد که عصاره هسته عناب در دوز پایین دارای خواص ضد اضطراب و در دوز بالا دارای خواص آرام بخش طبیعی است.

تقویت سیستم ایمنی بدنمقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در عناب به کاهش رادیکال های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن یاری نموده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن، سرماخوردگی و بیماری های عفونی را کاهش می دهد.3

فلاونوئید های موجود در عناب دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی قوی هستندو خطر ابتلا به عفونت به ویژه در بچه ها را کاهش می دهند.

هزاران سال است که در طب سنتی از دمنوش عناب برای درمان گلودرد استفاده می شود.

خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی عنابعصاره آن موجب مهار اثر رادیکال های آزاد (به عنوان عامل افزایش التهاب) می شود. حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی چون ویتامین C، کاروتنوئیدها و فلاوونوئید است. بعلاوه موجب تقویت سیستم ایمنی می شود.

قند خونترکیبات اتری موجود در آن عامل مهار نماینده ای در افزایش قند خون است. بعلاوه مقادیر پارامترهای بیوشیمیایی مانند قند خون، اوره، کراتینین، کلسترول سرم، تری گلیسیرید سرم، HDL، LDL، هموگلوبین و هموگلوبین گلیکوزیله را به طور قابل توجهی به سطح نرمال نزدیک می نماید.

سرماخوردگیدر طب سنتی ایران نیز مصرف جوشانده عناب برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است. چای عناب در شرق آسیا یک نوشیدنی بسیار گوارا محسوب می شود که به جلوگیری از سرماخوردگی نیز یاری می نماید. اگر دچار سرماخوردگی شده اید و از خشکی سینه و سرفه رنج می برید، عناب داروی گیاهی مناسب و کارآمدی است. عناب دارای لعاب فراوان، پروتئین، مواد قندی و میزان زیادی ویتامین C است. عناب به علت داشتن لعاب زیاد، نرم نماینده سینه و ضد سرفه است.

جوشانده عناب گرفتگی صدا را رفع می نماید. به علاوه آسم و تنگی نفس را رفع می نماید. برای تهیه جوشانده عناب 50 گرم عناب را در یک لیتر آب ریخته و بجوشانید تا حجم آن دو سوم شود.4

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.namnak.com

3.www.coca.ir

4.www.beytoote.com

منبع: راسخون

به "فواید میوه عناب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید میوه عناب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید