شیر بدون چربی در مقابل شیر بادام

به گزارش وبلاگ بهابادی، تقریباً برای هر ماده غذایی یک نمونه کم چرب آن هم یافت می گردد و نمونه بدون چربی شیر هم شیر بی چربی است. نمونه گیاهی آن، شیر بادام است که ترکیبی از خواص خوب بادام و شیر در یک نوشیدنی خوشمزه را تشکیل می دهد

شیر بدون چربی در مقابل شیر بادام

مترجم: رزیتا ملکی زاده

تقریباً برای هر ماده غذایی یک نمونه کم چرب آن هم یافت می گردد و نمونه بدون چربی شیر هم شیر بی چربی است. نمونه گیاهی آن، شیر بادام است که ترکیبی از خواص خوب بادام و شیر در یک نوشیدنی خوشمزه را تشکیل می دهد. این مقاله مقایسه ای میان این دو نوع شیر را فراهم ساخته است. فوائد شیر بادام شناخته شده است، و کسانی که مراقب وزن خود هستند، شیر بدون چربی را به اسم جایگزین شیر معمولی ترجیح می دهند. آب ممکن است رفع نماینده عطش باشد و بدن را خنک سازد، اما شیر نوشیدنی است که به منظور داشتن جسم و روحی سالم بخصوص در افراد جوان احتیاج به آن است. معروفیت و محبوبیت شیر به اسم یک نوشیدنی سرشار از مواد مغذی به اثبات رسیده و بحثی در آن نیست اما هنگامی که بخواهیم از توده و وزن بدنی صحبت کنیم، شیر به دلیل محتوای چربی آن مورد حمله قرار می گیرد. نوشیدن بیش از حد شیر معمولی یا شیر حاوی خامه می تواند چربی دریافتی شما را افزایش داده و از اینرو گونه هایی با چربی کمتر خواهان می یابد. شیر کم چرب، با 2% چربی و البته شیر بی چربی در بازار موجود است. از منظری دیگر، گونه های گیاهی شیر هم وجود داشته که در آن شیر از میوه، غلات و حبوبات بجای منابع حیوانی گرفته می گردد. در میان چنین گونه های گیاهی، شیر سویا،

نارگیل و شیر بادام واقع شده است.

در حالی که فوائد شیر بادام شناخته شده است، و کسانی که مراقب وزن خود هستند، شیر بدون چربی را به اسم جایگزین شیر معمولی ترجیح می دهند اما این سئوال مطرح می گردد که کدامیک بهتر است و به چه دلیل؟ در این مقاله در مورد هر کدام از این نوع شیرها و محتوای تغذیه ای آنها خواهید آموخت.

شیر بی چربی

خامه یا چربی شیر جزء کلیدی شیر کامل است. هنگامی که از آن به طور کامل یا جزئی حذف گردد، محصول شیر را شیر بی چربی گویند. هنگامی که تنها نیمی از خامه برداشته گردد، شیر را نیمه چرب گویند. شیر کامل حاوی 4% محتوای چربی است در حالی که شیر بی چربی بین 0% تا 5ر0% چربی دارد. شیر بدون چربی از انواع شیر کم چرب و با چربی کاهش یافته فرق دارد، به این دلیل که اینها حاوی درصدی از چربی شیر هستند در حالی که شیر بدون چربی هیچ چربی نداشته یا مقدار آن بسیار ناچیز است. شیر بی چربی می تواند بعلاوه به اسم شیر بدون چربی یا شیر عاری از چربی نامیده گردد.

برای کسانی که سعی در کاهش وزن داشته یا بخواهند مقدار مصرف چربی و خامه را کاهش دهند، شیر بی چربی جایگزینی ایده آل بجای شیر کامل به شمار میرود. آن را می توان به شکل خالص مانند افزودن به غلات صبحانه مورد استفاده قرار داد یا بجای خامه و شیر معمولی بکار رفته در چای و قهوه استفاده کرد. شیر بدون چربی حتی می تواند در آشپزی جهت تهیه نوع سالم تر و کم چرب غذا بکار برد. برخی دستورات غذایی که در آنها از سس سفید استفاده می گردد، از محتوای چربی بالایی برخوردار بوده اما جایگزین شیر بی چربی بجای شیر معمولی، سطوح چربی را می تواند کاهش دهد.

برخی افراد از طعم و رنگ شیر بدون چربی شاکی هستند. به دلیل آنکه خامه در شیر بدون چربی وجود ندارد، طبیعی است که طعم قوی و خوشمزه شیر کامل در شیر بدون چربی که بعلاوه کمی بافت رقیق تری دارد، احساس نمی گردد. شیر بی چری در ظاهر به رنگ سفید مایل به آبی یا گچی است.

بیشتر بخوانید: شیر بادام در مقابل شیر گاو

شیر بادام

این نوع شیر از منابع گیاهی بدست می آید به این دلیل که از آب بادام آسیاب یا خرد شده فراوری می گردد. آن را می توان به راحتی در خانه درست کرد یا از مارکهای ارگانیک و مواد غذایی سالم تهیه کرد. این شیر به دلیل آنکه از منبع غیر حیوانی تهیه می گردد، عاری از کلسترول و لاکتوز بوده و این ویژگی، آن را شیری ایده آل برای افرادی می سازدکه نسبت به لاکتوز آلرژی داشته و افرادی که به طور کامل از یک رژیم گیاهخواری پیروی می نمایند. شیر بادام همچون شیر بدون چربی، می تواند به اسم جایگزین شیر در آشپزی مورد استفاده قرار گیرد. شیر بادام یک نوشیدنی طراوت بخش برای افرادی است که در پی تغییر رویه از شیر سویا یا شیر نارگیل هستند.

شیر بادام در مقایسه با شیر کامل، دارای احساس سبکی، رقیقی و تازگی است. شیر بادام طبیعتاً به دلیل وجود مغز گیاهی در آن، طعمی آجیلی دارد. بافت آن نسبت به شیر کامل رقیق تر است و می تواند کمی آبکی باشد. اما به طور طبیعی شیر است و احتیاجی به شکر یا شیرین نماینده ندارد. می توان آن را به شکل اصلی یا بادام ساده یافت و شکل طعم دار مانند شکلاتی و وانیلی آن هم یافت می گردد. شیر بادام همچون شیر کامل، طعم غذایی که با آن ترکیب می گردد را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

شیر بدون چربی در مقابل شیر بادام ـ تجزیه و تحلیل تغذیه ای

نام

چربی

کلسترول

کالری

پروتئین

کربوهیدرات

قند

سدیم

پتاسیم

شیر بدون چربی، غنی شده از کلسیم (1فنجان، 247 میلی لیتر)

44ر0 گرم

5 میلی گرم

86

8 گرم

12 گرم

12 گرم

128 میلی گرم

410 میلی گرم

شیر بدون چربی ارگانیک (1 فنجان، 240 میلی لیتر)

0 گرم

5 میلی گرم

90

8 گرم

13 گرم

12 گرم

130 میلی گرم

400 میلی گرم

شیر بادام با نشان تجاری بلو دایموند اصل (1 فنجان، 240 میلی لیتر)

5ر2 گرم

0 میلی گرم

60

1گرم

8 گرم

7 گرم

150 میلی گرم

180 میلی گرم

با مقایسه ارقام فوق، ممکن است این سئوال پیش آید که آیا شیر بادام بهتر است یا شیر بی چربی؟ شیر بادام به این دلیل که بدون کلسترول بوده و مقدار کالری و قند آن پایین است برخی اسم می نمایند که بهتر است. اما از طرفی دیگر، شیر بادام از محتوای سدیم بالاتر و پروتئین کمتری برخوردار است بنابراین فایده کلی نوشیدن شیر جهت رشد کاهش می یابد. اما هر دو این شیرها دارای چربی پایین، کلسترول کم و کالری کمتری نسبت به شیر معمولی هستند. شیر بدون چربی از سطوح ویتامین A، ویتامین C و آهن بالاتری در مقایسه با شیر بادام برخوردار است. آخر آنکه این کار مثل شیر یا خط انداختن می ماند زیرا کسانی که تنها شیر بادام مصرف می نمایند احتیاج خواهند داشت کلسیم و پرتئین مورد احتیاج خود را از سایر مواد غذایی تأمین سازند.

پس در نهایت چه کسی برنده این بحث است؟ خوب بایستی گفت که انتخاب میان این دو به قوانین و ترجیحات رژیم غذایی شما بستگی دارد. شیر بادام برای کسانی که شیوه زندگی گیاهخواری را در پیش گرفته اند، ایده آل است مگر آنکه نسبت به آجیل و محصولات تهیه شده از آجیل آلرژی داشته باشند. کسانی که نسبت به لاکتوز آلرژی دارند شیر بادام نجات دهنده آنها خواهد بود. شیر بدون چربی برای رژیم کاهش وزن و کاهش چربی در غذاهای روزانه مفید است اما مصرف آن بایستی در حد اعتدال باشد. برای بچه ها زیر 4 سال، توصیه نمی گردد هیچکدام از این دو شیر یعنی شیر بادام و شیر بی چربی را مصرف نمایند، به این دلیل که کودک در حال رشد به منبع کاملی از کلسیم و سایر مواد مغذی احتیاج داشته و محتوای چربی در این سن مطرح نیست. حرف آخر آنکه هر دو نوع شیر جایگزینهای خوبی برای شیر با ارزش تغذیه ای متفاوت هستند.

منبع مقاله : برگرفته از سایت بازلمنبع: راسخون

به "شیر بدون چربی در مقابل شیر بادام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر بدون چربی در مقابل شیر بادام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید