درخواست ایران برای اخذ گواهینامه حذف مالاریا از سازمان بهداشت جهانی

به گزارش وبلاگ بهابادی، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: هیچ مورد محلی بیماری مالاریا در کشور طی سه سال گذشته مشاهده و ثبت نشده است.

درخواست ایران برای اخذ گواهینامه حذف مالاریا از سازمان بهداشت جهانی

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ بهابادی، محمد مهدی گویا همزمان با روز جهانی مالاریا، گفت: ایران از سال 1397 تا به امروز شاهد ثبت موردی از بیماری مالاریا نبوده است و موارد ثبت شده به بیماران ورودی از خارج کشور اختصاص داشته است.

وی اضافه کرد: در سال 1397 موارد مالاریا که از خارج وارد کشور شد 577، در سال 1398 موارد خارجی 1115 و در سال 1399 بیماران مالاریای خارجی 875 مورد بوده است. دراین سه سال هیچ مورد محلی و بومی بیماری مالاریا در کشور مشاهده و ثبت نشده است.

وی ادامه داد: از نظر سازمان بهداشت جهانی کشوری که سه سال فاقد موارد ابتلای محلی باشد واجد شرایط دریافت گواهینامه حذف مالاریا می شود و سال جاری تیمی از این سازمان برای آنالیز دریافت گواهینامه به ایران سفر می نماید.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر، گفت: بی تردید دریافت گواهینامه حذف مالاریا یکی از عظیمترین دستاورد های تاریخ سلامت کشور است. یکی از مهم ترین وقایع بهداشتی 100 سال اخیر موضوع حذف مالاریا از کشور بود که اگر به سوابق تاریخی بیماری رجوع کنیم این بیماری از هزاران سال قبل در ایران وجود داشته است.

وی تاکید نمود:، اما سابقه مبارزه حساب شده، دقیق و علمی علیه این بیماری تقریبا به 60 - 70 سال قبل برمی شود. اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 میلادی مالاریا مهم ترین مشکل بهداشتی درکشور به ویژه بعضی مناطق خاص بود. بسیاری از استان ها از جمله مناطق حاشیه دریای خزر درگیر مالاریا بودند.

وی توضیح داد: در واقع جایی نبود که از شرّ این بیماری در امان باشد. سالیانه 5 میلیون مورد بیماری مالاریا ثبت می شد. اما مبارزه اصلی با مالاریا بعد از جنگ جهانی دوم شروع شد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر، اظهار کرد: وزارت بهداشت در آن سال ها با امکانات کم برنامه کنترل مالاریا را شروع کرد. شروع عملیات با حشره کش د. د. ت بود و این مبارزه در کشور در سال 1334 شکل اساسی به خود گرفت که منجر به کاهش چشمگیر مالاریا به ویژه در مناطق جنوبی شد.

گویا اضافه کرد: تا سال 1368 مالاریا در بیشتر مناطق ایران تحت کنترل درآمد. موارد ابتلای کمی غیر از سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان هنوز وجود داشت. اوج بیماری مالاریا در سال 1369 در کشور بود که 98 هزار مورد بیماری مالاریا ثبت شد.

وی گفت: عملیاتی که توسط همکاران ما در کشور همزمان با سال های سخت جنگ تحمیلی که کار را به شدت سخت نموده بود، انجام گرفت در نهایت منجر به کاهش موارد ابتلای مالاریا به 12 هزار مورد شد.

وی بیان داشت: برنامه ریزی ها برای حذف مالاریا در کشور توسط تیمی از برجسته ترین کارشناسان بهداشتی شروع شد. این تیم متشکل از کارشناسان انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت با هم فعالیت، تحقیقات و مبارزه با مالاریا را ساماندهی کردند که در نهایت در سال 2010 منجر به تدوین برنامه ملی حذف مالاریا شد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: در اولین قدم بیش از یکصد تیم واکنش سریع برای آنالیز موارد بیماری و کنترل ناقلین شکل گرفت. تیم ها در سایت های اضطراری که تمام اقلام اصلی اعم از پشه بند های آغشته به حشره کش، تست سریع بیماری، دارو های ضد مالاریا و سایر امکانات قرار داشت، مستقر شدند.

گویا اضافه کرد: این برنامه ریزی گسترده به مدیریت دکتر احمد رییسی، رییس اداره کنترل بیماری های منتقله توسط ناقلین انجام گرفت که نامش در تاریخ سلامت کشور برای حذف مالاریا ثبت خواهد ماند. ایشان با این که بیماری شدید داشت برنامه مراقبت را لحظه ای ترک نکرد.

وی اضافه کرد: تمام روستا های استان ها به ویژه استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان با یاری همکاران استانی چندین بار در سال آنالیز شدند.

وی ادامه داد: 3700 نفر داوطلب برای حذف مالاریا آموزش دیده و در تمام مناطق بومی و روستا های دور افتاده که حتی جاده برای عبور و مرور نداشت، توزیع شدند. تا سال 1395 ایران 500 پست در امتداد مرز شرقی کشور که کارشان کشف و درمان سریع مواردی که احتیاج به بستری نداشته باشد بود، با همکاری داوطلبان مستقر کرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: در سال 1396موارد مالاریا در ایران به کمتر از 100 مورد رسید. سال 1397 آخرین موارد انتقال محلی مالاریا در کشور مشاهده شد و از این سال به بعد تا به امروز هیچ مورد انتقال محلی مالاریا دیده نشده است.

گویا با اشاره به این که دستاورد عظیم حذف مالاریا فقط برای ایران نیست، اضافه کرد: ابعاد اجتماعی، مالی و سیاسی این دستاورد بسیار عظیم بوده و نشان دهنده میزان تعهد سیاسی قوی کشور برای حذف مالاریا است که با اختصاص بودجه های لازم و پایدار، اقدامات توسعه اجتماعی در مناطق درگیر و تشخیص و درمان رایگان بیماری انجام گرفته است.

وی بیان نمود: با دریافت گواهینامه حذف مالاریا اشتیاق برای سرمایه گذاری در سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و مناطقی مثل چابهار که درگیر این بیماری بود افزایش خواهد یافت.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: دیگر هیچ شرکتی نمی تواند مدعی شود به خاطر مالاریا حاضر به سرمایه گذاری در کشور نیست. یا نمی تواند هزینه اضافه بابت آن دریافت کند. این ارقام بالغ بر میلیون ها دلار در سال می شود.

گویا توضیح داد: در بین 22 کشور منطقه امرو عظیمترین کشور منطقه که تا به امروز توانسته به حذف مالاریا دست یابد ایران است. کشور های زیادی مانند امارات به این هدف دست یافته اند، ولی در مقایسه با ایران بسیار کوچک و کم جمعیت هستند.

گویا در پایان این دستاورد جهانی و مثال زدنی را به همه عزیزانی که از جان مایه گذاشتند و شبانه روز برای رسیدن به هدف حذف مالاریا در ایران کوشش کردند تبریک گفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "درخواست ایران برای اخذ گواهینامه حذف مالاریا از سازمان بهداشت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست ایران برای اخذ گواهینامه حذف مالاریا از سازمان بهداشت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید