بهره برداری از راه آهن چابهار-زاهدان تا قبل از سرانجام دولت دوازدهم، کاهش 60 درصدی ترانزیت با شیوع کرونا

به گزارش وبلاگ بهابادی، وزیر راه از کاهش 60 درصدی ترانزیت به دلیل ویروس کرونا خبر داد و با اشاره به ناکامی آمریکایی ها در صدور بیانیه علیه ایران گفت: راه آهن چابهار-زاهدان تا قبل از پایان دولت دوازدهم به بهره برداری می رسد.

بهره برداری از راه آهن چابهار-زاهدان تا قبل از سرانجام دولت دوازدهم، کاهش 60 درصدی ترانزیت با شیوع کرونا

به گزارش گروه مالی وبلاگ بهابادی، محمد اسلامی با اشاره به این که وزارت راه برنامه های خود در سال جهش تولید را به دفتر ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کرده است، اظهار کرد: بر این اساس بنا داریم تا پایان سال جاری 580 کیلومتر آزادراه به کشور اضافه کنیم. سال گذشته 60 کیلومتر آزادراه ساخته شد، اما سال جاری می خواهیم آن را 10 برابر کنیم.

وی با بیان این که هم اکنون 2440 کیلومتر آزادراه در کشور داریم، افزایش حدود 600 کیلومتر آزادراه را معادل 25 درصد کل آزادراه های موجود گفت و اضافه نمود: بر اساس این برنامه سال جاری 847 کیلومتر بزرگراه به بزرگراه های کشور اضافه خواهد شد که خود رکورد جدیدی است. در بحث راه های روستایی احداث حدود 2000 کیلومتری را که وعده داده بودیم، انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به احداث 66 بیمارستان طی 7 سال اخیر یادآور شد: در ایام شیوع ویروس کرونا نیز 10 تا 13 بیمارستان را آماده کردیم و در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم که 2 بیمارستان به داد مردم گیلان رسید. تا پایان عمر دولت دوازدهم نیز می توانیم 16 بیمارستان دیگر را آماده کنیم.

وی با اشاره به حمل و نقل ریلی گفت: در بحث ریل امکان بهره برداری از 400 تا 1000 کیلومتر خط آهن تا مردادماه سال آینده وجود دارد، ضمن این که سال جاری 400 کیلومتر دیگر خط دوم راه آهن به خطوط ریلی اضافه خواهد شد تا راندمان جابجایی را در راه آهن افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این که سال گذشته 780 واگن باری، مسافری و لکوموتیو تولید داخل در اختیار شرکت های بهره بردار قرار داده شد، گفت: سال جاری بهره برداری از 2000 دستگاه واگن پیش بینی شده است. سال گذشته اولین سالی بود که تمام کارخانجات ریلی ما سفارش داشتند، ممکن است برخی زیر ظرفیت کار می کردند، اما بدون سفارش نبودند. سال جاری ظرفیت تولید ریل را سه برابر خواهیم کرد و رایزنی می کنیم که این کار را از محل تبصره 18 قانون بودجه انجام دهیم.

اسلامی درباره تامین اعتبارات این پروژه ها نیز گفت: ما این پروژه ها را در قالب بودجه مصوب که در بودجه 99 کشور برایمان در نظر گرفته شده است، تعریف کرده ایم؛ البته برای برخی پروژه ها مانند راه آهن زاهدان - چابهار با اجازه رهبر معظم انقلاب قرار شد تا از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شود و الان قسط اول آن را دریافت کرده ایم و این پروژه کاملا فعال است.

وی ادامه داد: این پروژه قرار بود تا سال 1400 تمام شود، اما ریاست جمهوری از ما خواستند به کار شتاب دهیم تا قبل از پایان دولت به بهره برداری برسد، چون این راستا از کوریدور های استراتژیک حمل و نقل کشور محسوب می شود. همان طور که گفتم اکنون کار با سرعت انجام می شود و قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار فعالیت خود را چند برابر کرده است.

امضا پروتکل برای استفاده از شناور های ساخت ایران

اسلامی در خصوص شرایط حمل ونقل دریایی نیز شرحاتی ارائه کرد و گفت: در این حوزه با وزارت دفاع و انجمن صنایع دریایی، پروتکلی امضا کردیم که از شناور ها و تجهیزات ساخت داخل استفاده کنند و این خود یک کار جدیدی است که با این حجم در دستو رکار قرار گرفته است تا بتوانیم از صنعت دریایی برای تجهیز و بهره برداری حوزه دریایی بیشتر استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای ساخت این پروژه ها که با تأکید بر ظرفیت داخل از آن صحبت می شود، زیرساخت ها فراهم است یا خیر، اضافه نمود: کشور ما ظرفیت های بی نظیری در بخش های مختلف دارد، به خصوص بخش مهندسی بسیار پرظرفیت و قدرتمند است. نکته مهم ما تأمین مالی پروژه ها است. البته ما نحوه تأمین منابع را تغییر داده ایم تا بتوانیم با استفاده از مدل های متفاوت کار را انجام دهیم. چنانچه بتوانیم بحث سهام پروژه را فعال کنیم تا از طریق فروش سهام پروژه هایی که بازگشت مالی دارند، بار مالی را از دوش دولت برداریم و به عهده بخش خصوصی بگذاریم، راندمان برای به ثمر رساندن پروژه ها بالا می رود. درمجموع تأمین مالی پروژه ها همواره بزرگترین بازدارنده بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شیوع ویروس کرونا مطرح نمود: شیوع ویروس کرونا نسخه جدیدی از برنامه ریزی را به دنبال خواهد داشت و الان در این فرایند هستیم. 12 فروردین با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور جلسه ای داشتیم که تا چند روز دیگر ثمرات این جلسه مشخص می شود و می توانیم بر طبق برنامه تعریف شده ای که تخصیص های آن همین اوایل سال صورت می گیرد، حرکت و اقدام کنیم.

ناکامی آمریکایی ها در صدور بیانیه علیه ایران

اسلامی در پاسخ به این سؤال که سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده سال گذشته از تصویب قطعنامه ضد ایرانی امریکا در سازمان بین المللی بنادر جلوگیری کرده است، گفت: آمریکایی ها تلاش کردند تا بعد از اتفاقی که برای کشتی انگلیسی افتاد و راهزنی اجرا شده، بیانیه خاص علیه ایران صادر کنند که به لطف خدا و با هوشیاری و اقدام موثر و مشترک وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی پیروز به اخذ چنین بیانیه ای نشدند و عملاً اقداماتشان ناکام ماند.

اسلامی در پاسخ به این که در شرایط کنونی شرایط تعاملات ایران با کشور های دیگر در زمینه حمل و نقل چگونه است، اظهار کرد: اکنون تمام کشور ها در حوزه حمل و نقل، آسیب پذیر شده اند و این ناخواسته بود. مشکلاتی هم به دلایل سیاسی وجود دارد و در تمام این مدت سعی کردیم تا سیستم حمل و نقل را برقرار نگه داریم. از 23 پایانه مرزی که با کشور های همسایه و همجوار داریم، همواره 11 پایانه به صورت حداقلی فعال بوده است و هنوز هم ادامه دارد.

اسلامی با اشاره به این که دو مرز ریلی برقرار بود که اکنون به یک مرز کاهش پیدا کرده است، شرح داد: در حمل و نقل جاده ای به صورت حداقلی در دو یا سه پایانه مرزی تردد کامیون ها صورت می گیرد که می توانند بار ببرند؛ اما در بقیه پایانه ها اگر تعطیل نباشند فقط بار تحویل می گیرند. بخش ترانزیت در شرایط کرونا 60 درصد کاهش داشته است؛ اما در بخش ریلی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش 10 تا 15 درصدی بوده ایم. در بخش بنادر هم 16 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته ایم. همچنین جا به جایی بار از بنادر به نقاط مختلف کشور در ایام نوروز 9 درصد افزایش داشته است.

او در پاسخ به این که آیا با گذر از شرایطی که ویروس کرونا ایجاد کرده برنامه ای برای گسترش تعاملات بین المللی دارید یا خیر، مطرح نمود: 100 درصد چنین قصدی داریم. در فضای کنونی مرتب با مزاحمت های استکبار روبرو هستیم؛ برای مثال اجلاس خزر دوباره در امریکا برگزار می شود درحالی که دریای خزر ربطی به امریکا ندارد. در واقع آن ها فقط به دنبال ضربه زدن به منافع ما هستند. با توجه به این که این نهضت علیه ما ادامه دارد به همین دلیل به شکل فعال از طریق سفرا، ارتباطات انجمن ها، ارتباطات رسمی و تماس های تلفنی که با وزرای حمل و نقل سایر کشور ها داریم سعی کردیم جریان ارتباطات برای تعاملات ترانزیت را فعال نگهداریم و توسعه ترانزیت با به حداکثر رشد برسانیم.

وی ادامه داد: در این مدت بیش از هزار و 200 کامیون ایرانی که در اروپا و آسیا میانه بار ترانزیت جا به جا کرده بودند، گرفتار شده بودند که با رایزنی های اجرا شده تلاش شد آن ها را به کشور بازگردانیم. بحران کرونا به سیستم حمل و نقل عمومی و به خصوص جاده ای لطمه زد و حمل و نقل هوایی کاملا متوقف شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هر سال پلیس در ایام عید اعلام می کرد که تردد کامیون ها در جاده ها تا 13 فروردین ممنوع است، اما سال جاری از پلیس درخواست کردیم که چنین فراخوانی اعلام نکند تا کامیون ها بتوانند بار ها را از بنادر جا به جا کنند.

اسلامی درباره توسعه بنادر نیز شرحاتی ارائه کرد و گفت: اکنون ظرفیت بنادر ما به 250 میلیون تن در سال رسیده که عدد بزرگی است. در سال 97، 134 میلیون تن بار در بنادر جا به جا کردیم و در سال 98 این میزان به 147 میلیون تن رسید. این رشد متأثر از تعاملات بین المللی و افزایش ظرفیت است.

وی اضافه نمود: اکنون در چابهار نیز 7 کشتی حدود 300 هزارتن کالا های اساسی را به اقصی نقاطی که وزارت کشاورزی و صمت مشخص کرده اند ارسال می کنند. در سال 96 از گمرک چابهار 970 هزار تن بار تخلیه و بارگیری کردیم که این میزان در سال 97 به 2 میلیون و 400 هزار و در سال 98 به نزدیک 3 میلیون تن رسید. در سال 96 از چابهار به ایرانشهر نزدیک 900 هزار تردد ثبت کردیم که در سال 97 به 2 و نیم و در سال 98 به 2 میلیون و 700 هزار تردد رسید. بندر چابهار در اقتصاد سیستان و بلوچستان، جا به جایی بار، ناوگان حمل و نقل کشور و نیز انتقال بار به افغانستان تأثیر قابل ملاحظه ای داشته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان این که حدود 15 هزار میلیارد تومان برای ساخت قطعه 2 و 3 آزادراه تهران - شمال اعتبار نیاز است، اظهار کرد: به دولت پیشنهاد داده ایم تا با حدود 2700 میلیارد تومان اعتبار یک لاین این راستا را بسازیم و لاین برگشت هم جاده چالوس باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بهره برداری از راه آهن چابهار-زاهدان تا قبل از سرانجام دولت دوازدهم، کاهش 60 درصدی ترانزیت با شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری از راه آهن چابهار-زاهدان تا قبل از سرانجام دولت دوازدهم، کاهش 60 درصدی ترانزیت با شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید