خبرنگاران رهایی زندانیان زمینه ساز پیشرفت گفت وگوهای صلح در افغانستان

به گزارش وبلاگ بهابادی، کابل- خبرنگاران- فرایند آزادی زندانیان طالبان و نیروهای دولت افغانستان همچنان ادامه دارد و در چند روز گذشته 337 نفر از زندانیان طالبان و 20 زندانی از کارکنان دولتی رها شده اند. درصورتی که این راستا ادامه داشته باشد موانع گفت وگوی بین افغانی رفع می گردد.

خبرنگاران رهایی زندانیان زمینه ساز پیشرفت گفت وگوهای صلح در افغانستان

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در بیانیه ای بیان کرد: شمار زندانیان رها شده طالبان به 300 نفر رسیده و این فرایند ادامه خواهد یافت. در مقابل طالبان هرچند فرایند کنونی رهایی زندانیان خود از زندان های دولتی افغانستان را خلاف توافق نامه صلح این گروه با آمریکا می دانند اما آن ها نیز دیروز 20 نفر از نیروهای دولتی را در استان قندهار رها و به صلیب سرخ سپردند.

گروه طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با آمریکا در دهم اسفند ماه سال گذشته بیان کرد؛ براساس این توافقنامه باید 5 هزار زندانی این گروه براساس فهرست آن ها از زندان های دولتی رها شوند تا فرصت برای گفت وگوی بین افغانی فراهم گردد.

در روزهای نخست این خواسته طالبان با مخالفت شدید دولت افغانستان روبرو شد و رئیس جمهوری افغانستان رهایی زندانیان طالبان را رد کرد، اما با فشار آمریکا مجبور شد از موضع خود عقب نشینی نموده و در روز 21 اسفند سال گذشته فرمان رهایی یکهزارو 500 زندانی طالبان را امضا کرد.

طالبان تأکید دارند: 5هزار نفر زندانی آن ها باید مطابق توافق یکباره آزاد شوند اما دولت این خواست طالبان را نپذیرفته و اعلام نموده که زندانیان در گروه های کوچک و به صورت تدریجی با در نظرداشت مدت زمان حبس زندانیان، سن و شرایط بهداشتی آن ها رها خواهند شد.

همین موضوع باعث شد که سفر هیأت سه نفری فنی طالبان در روز 12 فروردین ماه به کابل و نشست های متعدد آن ها با هیأت دولتی به نتیجه نرسد و آن ها بدون هیچ توافقی کابل را ترک کردند.

کابل لجاجت بیش از حد طالبان بر خواسته های خود را عامل شکست این نشست ها دانسته و با وجود آن رهایی زندانیان را شروع نموده است.

سه روز پیش اسکات میلر فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان به قطر سفر نمود و نشستی با هیأت مذاکره کننده طالبان برگزار کرد و رسانه ها پس از آن گزارش دادند که در باره تخطی های توافق نامه، کاهش خشونت و موارد دیگر بحث و گفتگو نموده اند.

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با طالبان نیز پس از خاموشی چند هفته ای امروز در توئیتی از رهایی زندانیان توسط دو طرف استقبال کرد و نوشت؛رهایی زندانیان دو طرف باعث پیشرفت شده و از آن ها خواست که این فرایند صلح را تسریع بخشند.

ادامه فرایند رهایی زندانیان از دو طرف و کاهش انتقادها بیانگر آن است که هرچند در ظاهر طرفین به چگونگی رهایی مخالفت ها و ابراز نظرهای نموده اند اما در پشت پرده تحت فشار آمریکایی ها این فرایند را پیش خواهند برد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران رهایی زندانیان زمینه ساز پیشرفت گفت وگوهای صلح در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رهایی زندانیان زمینه ساز پیشرفت گفت وگوهای صلح در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید