رفتینگ رود خانه ارمند ؛ تجربه ای مهیج در دل آب های خروشان

به گزارش وبلاگ بهابادی، رفتینگ، از هیجان انگیز ترین تفریحات مدرن است که این روز ها توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده. برای تجربه این تفریح آبی و لذت بخش، باید رود خانه ای پیدا کنید و قایقی به آن بیاندازید و از آب نترسید ! خوشبختانه در کشور ما، رودخانه ها و جریان های آبی فراوانی وجود دارد که امکان رفتینگ را برای افراد حرفه ای و مبتدی فراهم کرده است. رودخانه ارمند در استان چهار محال و بختیاری یکی از پر آب ترین و زیبا ترین رودخانه های ایران است. ارمند رود به دلیل جهت های مجذوب کننده و متنوعی که دارد بسیار برای رفتینگ مناسب است و تور های زیادی را به خود جذب می کند. می خواهیم در این مطلب، قدری در باره رفتینگ رود خانه ارمند صحبت کنیم. پس تا پایان همراه خبرنگاران باشید.

رفتینگ رود خانه ارمند ؛ تجربه ای مهیج در دل آب های خروشان

رفت (Raft) اصطلاحی انگلیسی به معنی کلک یا قایقی چوبی است که از کنار هم گذاشتن تعدادی الوار و بستن شان ساخته می شود. این قایق ها را نخستین بار بومیان قاره آمریکا برای جابجایی خود به آب انداختند و تا همین امروز هم برای زنده نگه داشتن خاطره آن مسابقات سنتی بر گزار می کنند. رسم آن ها به همه جهان انتقال پیدا کرد و امروزه بیشتر به عنوان یک تفریح در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. کشور ما هم که از مواهب طبیعی چیزی کم ندارد و با داشتن رودخانه های جذابی نظیر ارمند، برای تجربه رفتینگ بسیار مناسب است. اما بیایید ابتدا کمی با رودخانه ارمند آشنا شویم.

رودخانهارمند؛ پرآب و زیبا در پای کوههای زاگرس

رفتینگ رودخانه ارمند

رود خانه ارمند از سر شاخه های اصلی کارون در استان چهار محال و بختیاری است و به کارون علیا مشهور است. این رودخانه در بخش کوهستانی فلات مرکزی ایران و در شمال شهرستان لردگان واقع شده و بسیار پرآب است. رودخانه ارمند پس از عبور از منطقه ارمند، آب رودخانه سرخون را دریافت کرده و با پیوستن به رودخانه بازفت، به سد کارون چهار می ریزد. رودخانه ارمند دارای پهنایی عریض است برای رفتینگ بسیار مناسب بوده و از نظر قایقرانی، بسیار تکنیکی است. به همین دلیل حرفه ای های رفتینگ، رفتینگ رود خانه ارمند را به خوبی تجربه کرده اند و به دیگران هم توصیه اش می کنند. این رودخانه علاوه بر دارا بودن ویژگی های مناسب برای ورزش ها و تفریحات رودخانه ای، طبیعتی زیبا و کم نظیری هم در اطراف رود خانه ارمند وجود دارد. این رودخانه در طی ده سال اخیر به یکی از بهترین اکوتوریسم های آبی ایران تبدیل شده است و از سال 85 فعالیت های خود را در این حوزه شروع کرده است.

لذت رفتینگ رودخانه ارمند

لذت رفتینگ رودخانه ارمند

رفتینگ به معنای قایقرانی در آب های خروشان است و به رودخانه های مخصوص این فعالیت، آب سفید می گویند. دلیل این نام گذاری آن است که به هنگام خروش رودخانه، کف سفیدی شکل می گیرد که همه آن را دیده ایم. شدت آب و خروشان بودن آن، با اعدادی بین یک تا شش، از آسان به بسیار خطرناک طبقه بندی شده است. رودخانه ای با عدد یک کاملاً رام بوده و برای بچه ها مناسب است. ولی آخرین درجه یعنی عدد شش بسیار خطرناک بوده و به رودخانه مرگ معروف است. اما رودخانه ارمند در رده میانه و مابین درجه های دو و نیم تا چهار قرارگرفته است و برای رفتینگ و کایاک سواری از رده ی مبتدی تا حرفه ای، مناسب خواهد بود. در بخش هایی از قایقرانی در این رود خانه فوق العاده، درجه هیجان بسیار بالا خواهد رفت و از ترس غرق شدن نفس در سینه تان حبس خواهد شد! اما در قسمت های آرام تر، می توانید با خاطری آسوده از رفتینگ رود خانه ارمند و چشم انداز ها بکر و بی نظیر اطراف آن لذت ببرید.

پوشش گیاهی اطراف رودخانهی ارمند

پوشش گیاهی

جنگل های بلوط، زالزالک و برخی دیگر از گیاهان پهن برگ در طبیعت زیبای اطراف رود خانه ارمند به چشم می خورند. گفتنی است سرشاخه های کوچک و بزرگ سه رودخانه زاینده رود، کارون و دز در سطح منطقه این موقعیت خوبی برای رشد پوشش گیاهی این نواحی فراهم کرده است. همچنین در منطقه ها کوهپایه و دشت های بزرگ و کوچک چهارمحال بختیاری، آبگیر های مختلفی به صورت دریاچه و تالاب وجود دارند و زیستگاه انواع پوشش گیاهی و جانوری هستند.

بهترین فصل سفر برای رفتینگ رودخانه ارمند

بهترین فصل سفر برای رفتینگ

فصل بهار، پرآب ترین فصل رودخانه ارمند است. برای افرادی که به صورت حرفه ای رفتینگ می کنند، مسلماً فصل بهار بهترین و پر هیجان ترین گزینه برای آن هاست. اما برای مبتدی ها و کسانی که فقط به صورت تفننی می خواهند رفتینگ را تجربه کنند، ما فصل تابستان را توصیه می کنیم. در این فصل از مقدار حجم آب کاسته شده و رودخانه رام تر و آرام تر است.

اقامت در منطقهی ارمند

اقامت در منطقه ارمند

بهترین گزینه برای اقامت در منطقه ارمند رود، کمپینگ شخصی است. اگر جهانگرد حرفه ای باشید می توانید هر بخش از اطراف رودخانه را که مناسب دیدید، برای اقامت تا هر مدت دلخواه انتخاب کنید. این کار باعث می شود که رودخانه بغل گوشتان باشد و بار ها و بار ها قایق تان را به آب بیاندازید و رفتینگ کنید. اما اگر اهل کمپ زدن نیستید، می توانید از کمپی آماده در روستایی دور افتاده در دره یاس استفاده کنید. کمپ در زمینی به مساحت 1200 مترمربع و دارای دو خوابگاه مجزا برای بانوان و آقایان با ظرفیت 32 تخت است. ولی امتیازِ نزدیک بودن به رودخانه را ندارد. در شهرهای اصلی استان نظیر شهرکرد و بروجن هم هتل ها و اماکنی برای اقامت وجود دارد.

دسترسیبهمنطقهی ارمند

برای دسترسی به رودخانه ارمند، یک راه آن است که خود را به شهرستان لردگان در استان چهار محال و بختیاری برسانید. همچنین می توانید از شهر اصفهان به سمت مبارکه بروید و با گذشتن از شهرهای بروجن، بلداجی، چغاخور، ناغان و دورک، خودتان را به روستای دره یاس و از آنجا به رودخانه ارمند برسانید.

توصیههای ایمنی برای رفتینگ رودخانه ارمند

توصیه های ایمنی

رفتینگ از آن تفریحاتی است که اگر جانب احتیاط را در آن رعایت نکنید، می تواند سفر را به کام تان تلخ کند. پس اگر رفتینگ کار حرفه ای نیستید، حتماً با راهنما ها و حرفه ای های این رشته به آب بزنید. البته خود راهنما ها و قایقران ها هم می بایست ضمن برخورداری از تجربه و مهارت کافی در هدایت قایق ها، از وسایل ایمنی استاندارد استفاده کرده و راستا را به خوبی بشناسند.

اگر در پی تفریحی مهیج و پر انرژی می شد حتماً رفتینگ رود خانه ارمند را تجربه کنید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "رفتینگ رود خانه ارمند ؛ تجربه ای مهیج در دل آب های خروشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفتینگ رود خانه ارمند ؛ تجربه ای مهیج در دل آب های خروشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید