جزئیاتی از یک کارنامه که دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگی طراحی نموده ، جهانبین: ارزیابی دانشگاه ها باعث تقویت فعالیت ها می گردد

به گزارش وبلاگ بهابادی، دانشگاه آزاد برای برطرف محرومیت حوزه فرهنگی و برای ایجاد رونق در این حوزه در فضای واحد های دانشگاه آزاد کارنامه فرهنگی را تدوین نموده که بر اساس این کارنامه فعالیت فرهنگی دانشجویان و مسئولان دانشگاه ارزیابی می گردد و مورد تقدیر قرار می گیرند.

جزئیاتی از یک کارنامه که دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگی طراحی نموده ، جهانبین: ارزیابی دانشگاه ها باعث تقویت فعالیت ها می گردد

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ بهابادی، پرداختن به موضوعات و مسائل فرهنگی روز کشور در فضای دانشگاه ها چندی است که کمرنگ شده و مدیران دانشگاهی پس از برطرف مسائل مربوط به آموزش، رفاه و عمرانی در صورت اجبار بخشی از بودجه دانشگاه را صرف فعالیت های فرهنگی می نمایند که همین امر باعث مغفول ماندن حوزه فرهنگ در دانشگاه ها شده است.

در دو سال اخیر هم که بیماری کرونا باعث تعطیلی دانشگاه ها شد و تمامی فعالیت های دانشجویی به فضای مجازی منتقل شده که این مسئله نیز بر مظلومیت حوزه فرهنگ و مسائل فرهنگی در دانشگاه ها اضافه نموده است؛ به طوری که فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها و دانشجویان مبنای آن فضای مجازی شده و برنامه ای به صورت برجسته در حوزه فرهنگی یا برگزار نشده و اگر هم مجوز برگزاری گرفته چندان مورد استقبال واقع نشده است.

تدوین کارنامه فرهنگی زمینه ای برای رونق فعالیت های فرهنگی

حالا با تمام این تفاسیردانشگاه آزاد برای برطرف محرومیت حوزه فرهنگی و برای ایجاد رونق در این حوزه در فضای واحد های دانشگاه آزاد کارنامه فرهنگی را تدوین نموده که بر اساس این کارنامه فعالیت فرهنگی دانشجویان و مسئولان دانشگاه ارزیابی می گردد و مورد تقدیر قرار می گیرند.

از نقاط قوت این کارنامه ارزیابی مسائل فرهنگی با مشارکت تمام اقشار جامعه دانشگاهی اعم از اساتید، دانشجویان، کارکنان و مسئولان دانشگاه است که باعث ایجاد مشارکت و همدلی و علاوه بر آن ایجاد انگیزه برای افزایش فعالیت های فرهنگی می گردد.

کارنامه فرهنگی دانشگاه آزاد بر اساس گفته مسئولان این دانشگاه شامل سه محور راهبردی، 11 راهبرد کلان و 10 بسته کاری است که با جمع بندی نخبگان دانشگاهی طراحی شده است.

فرزاد دنیا بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص جزئیات طراحی کارنامه فرهنگی اینگونه می گوید که دانشگاه آزاد اسلامی سند تحول و تعالی را رونمایی کرد که این سند از سه محور راهبردی، 11 راهبرد کلان و 10 بسته کاری برخوردار است که یکی از این محور های راهبردی، دانشگاه پرورش گر قوه عاقله و توسعه دهنده فضای انقلابی است که روح حاکم بر این سند هم هست. اما غیر از اینکه روح حاکم هست یک بسته از 10 بسته کاری هم با عنوان ارتقای تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی به این منظور طراحی شده که ذیل این بسته کاری 7 راه کنش و 73 اقدام وجود دارد.

جهت دهی فعالیت های دانشگاه به سمت اولویت های فرهنگی

وی اضافه نمود: برای اینکه بتوانیم فکرها، همت ها، فعالیت ها را معطوف به آن اولویت هایی که در بسته فرهنگی آمده، داشته باشیم و از طرف دیگربه صورت دقیق بتوانیم واحد ها را ارزیابی کنیم، این ایده را مطرح کردیم. ایده کارنامه فرهنگی که اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شده به عبارتی هم ابزاری است که برای جهت دهی فکرها، همت ها، فعالیت ها به سمت اولویت های فرهنگی و هم ارزیابی از اندازه توفیق دانشگاهی در این راستاطراحی شده است.

دنیابین اضافه نمود: با تدوین پیش نویس شاخص های این کارنامه، برای همه واحد های دانشگاه آزاد ارسال شد و تمامی واحد ها در شورای فرهنگی چند جلسه ای روی این بحث کردند و نظرات اصلاحی را برای سازمان مرکزی ارسال کردند و ما براساس نظرات اصلاحی واحد ها دوباره شاخص ها را اصلاح و تقویت کردیم و بعد از تکمیل به واحد ها ابلاغ شد.این کارنامه شامل 23 شاخص و 73 زیرشاخص دارای امتیاز هست و شاخص ها با هم هم وزن نیستند و خود این اندازه اهمیت هر شاخص را در کارنامه نشان می دهد.

کانون ها و تشکل های دانشجویی مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گیرند

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: در کنار این، چون معاونت فرهنگی دسترسی به فعالیت واحد ها نداشت سامانه پایش را راه اندازی کردیم که واحد ها فعالیت هایی که انجام می دهند در این سامانه ثبت نمایند. نکته ای که در خصوص کارنامه وجود دارد این است که در تدوین این کارنامه از سه روش کمی، خبرگی و میدانی استفاده شده و صرفا کمی نیست. برای مثال در بحث کانون ها یکی اززیرشاخص ها بحث کمیت کانون هاست که گفته شده به ازای هر 500 دانشجو باید یک کانون داشته باشیم، اما زیرشاخص دیگر ما تنوع کانون هاست، چون نگاهمان این است که متناسب با همه سلایق و در چارچوب قانون، پیشخوان فعالیت درست کنیم. تنوع با کمیت به دست نمی آید وباید ببینیم تنوع چه اندازه می تواند تمام سلایق و علایق را در دانشگاه پوشش دهد.

وی تاکید نمود: در مجموع امتیاز 2500 را در کارنامه در نظر گرفتیم و نصاب از عالی تا ضعیف متناسب با سطح واحد ها تعریف شد.کارنامه با حضور نمایندگان واحد ها در معاونت فرهنگی و دانشجویی سازمان مرکزی آنالیز و اشکالات و مطالب آن ها مطرح شد و نهایتا با یک جمع بندی کارنامه آماده شد و به روسای استان ها تحویل داده شد.

مدیریت دانشگاه و فضای مجازی شاخص ارزیابی در کارنامه فرهنگی

دنیابین یادآور شد: البته این آغاز کار است. این کارنامه یک چکاپ کلی از شرایط فرهنگی واحد را ارائه می دهد. قدم بعدی این است که به واحد ها یاری کنیم ضعف هایشان را مرتفع نمایند و اگر در شاخصی ضعف دارند ارتقا پیدا نمایند. واحد هایی که تقدیر شدند واحد هایی بودند براساس امتیازات مشخص شده توانسته بودند درجه عالی یا خیلی خوب را کسب نمایند.

یکی از شاخص های ارزیابی در کارنامه فرهنگی فضای مجازی است که خود فضای مجازی 5 یا 6 زیرشاخص دارد. این کارنامه مدیریت عملکرد فرهنگی را می سنجد. برای مثال آیا زمینه سازی برای شکل گیری تشکل دانشجویی اجرا شده، چه اندازه برنامه تشکل را در هیئت نظارت تصویب کردند، چه اندازه رد کردند، این ها مسائلی است که آنالیز می گردد، تاکید ما این است که روسای واحد ها چه اندازه زمینه را برای فعالیت سالم و فعالیت قانونمند و پرنشاط فراهم کردند.

یکی از شاخص هایی که در کارنامه آمده شاخص مدیریت است و یکی از زیرشاخص هایش جذب اعتبارات فرهنگی است، که واحد چه اندازه از اعتباراتی که برای فرهنگی اختصاص داده شده را در حوزه فرهنگی هزینه و تخصیص داده است. البته سال گذشته حدود یک میلیارد تومان به 50 واحد دانشگاهی در قالب ردیف های حمایتی و برنامه ای یاری کردیم، اما نگاه کلی ما این است که در پی کار های کم هزینه و پربازده باشیم. اینکه فعالیت فرهنگی را به بودجه گره بزنیم حرف دقیقی نیست، نه این که بودجه لازم نیست ضروری است، بالاخره واحد ها کوشش می نمایند جایی مسئله ای بوده در حد توان و با وجود همه محدودیت ها یاری می کنیم، ولی اصل بر فعالیت های کم هزینه و پربازده است. این اصلی است که همواره در معاونت مورد توجه قرار دادیم.

این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی را باید مورد تقدیر قرار داد؛ چرا که اهمیت پرداختن به حوزه فرهنگی می تواند مقدمات حل بسیاری از مسائل در فضای دانشگاه باشد و سایر دانشگاه ها نیز می توانند از این راستا درست در حوزه فرهنگی از دانشگاه آزاد الگوبرداری نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "جزئیاتی از یک کارنامه که دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگی طراحی نموده ، جهانبین: ارزیابی دانشگاه ها باعث تقویت فعالیت ها می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیاتی از یک کارنامه که دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگی طراحی نموده ، جهانبین: ارزیابی دانشگاه ها باعث تقویت فعالیت ها می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید