فراوری جاذبی برای تصفیه فاضلاب های صنعتی

به گزارش وبلاگ بهابادی، پژوهشگران ایرانی با استفاده از ترکیب جاذب نانویی ایده فراوری جاذبی برای تصفیه فاضلاب های صنعتی حاوی نانوآلاینده ها ارائه دادند.

فراوری جاذبی برای تصفیه فاضلاب های صنعتی

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ بهابادی، پژوهشگران دانشگاه نوشیروانی بابل با استفاده از ترکیب جاذب نانویی کربوکسی متیل سلولز- سلولز- نیکل، ایده فراوری جاذبی برای تصفیه فاضلاب های صنعتی حاوی نانوآلاینده ها که به صورت عملیاتی قابلیت تجاری شدن را نیز دارا هستند، ارائه دادند. میثم صادقی، دانش آموخته دکترای مهندسی شیمی دانشگاه نوشیروانی بابل درباره این طرح گفت: آب چرب دارای مجموعه ای از اجزای آلی و غیرآلی است که باید حذف شوند و برای این امر فرآیند های مختلفی مانند کوپلیمر ها در دسترس هستند که آن را می توان به سه سازوکار انجماد، ترکیب شدن و جذب تقسیم کرد.

وی جذب پیشرفته (EBA) را روش جداسازی امیدبخش و عملی برای جذب محصول بیوزیست دانست که در توسعه فرآیند پایین دستی مورد آنالیز نهاده شده است، ادامه داد: در این طرح، جاذب نو کامپوزیت کربوکسی متیل سلولز - سلولز - نیکل با طراحی مخصوص به وسیله روش غوطه وری آب در امولسیون روغن برای ایجاد یک توسعه پایدار ساخته شده است و ساختار و مورفولوژی ماتریکس تهیه شده با میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مورد آنالیز نهاده شد. نتایج نشان داد که با افزایش گران روی سیال، سرعت ته نشینی انتهایی کاهش می یابد.

وی ادامه داد: نوآوری این طرح، سنتز جاذب نوین همراه با مقایسه نتایج استفاده از جاذب کربوکسی متیل سلولز- سلولز- نیکل با نمونه جاذب تجاری DEAE مورد استفاده در صنایع امروزی است و نتایج آنالیز تأثیر اندازه ذرات ساختار شیمیایی کامپوزیت کربوکسی متیل سلولز - سلولز - نیکل بر ویژگی های بسط بستر، نشان داده است که در یک ضریب بسط یکسان، ساختار شیمیایی با اندازه بزرگ تر، سرعت جریان بیشتری داشته است. علاوه بر این دیده شد که ساختار شیمیایی کوچک تر اندازه تجربی سرعت نهایی (Ut) کمتر و بستر پایدارتری را تشکیل می دهد. بعلاوه، آنالیز ویژگی های هیدرودینامیکی ساختار های شیمیایی کوچک و بزرگ کربوکسی متیل سلولز - سلولز - نیکل نشان داده است که با افزایش گران روی جریان، اندازه پراکندگی بستر کاهش و پایداری بستر افزایش یافته است.

صادقی درباره 4 طرح آینده که می توان برای ادامه کار در نظر گرفت، چنین ادامه داد: به منظور افزایش سطح ویژه و تخلخل و اندازه ظرفیت جذب، می توان از عوامل حفره زا استفاده کرد. از این رو در هنگام آماده سازی جاذب های کامپوزیتی با افزودن موادی، چون گرانول های نشاسته کاساوا و کربنات کلسیم و سپس خارج کردن آن ها از جاذب، می توان اندازه حفرات را بزرگ تر و توزیع حفرات در جاذب را اصلاح کرد.

مجری طرح یادآور شد: خلل و فرج های در مقیاس بزرگ امکان استفاده از سرعت جریان های بیشتر را می دهد. دوم این که عملکرد جاذب های آماده سازی شده را به منظور جذب انواع نانومحصولات زیستی می توان مورد آنالیز قرار داد، به این منظور با انتخاب یک لیگاند مناسب و اتصال به سطح جاذب های سلولزی (عامل دارکردن سطح) می توان ظرفیت جذب آن ها را مورد آنالیز قرار داد و سوم این که می توان از مواد دیگری از جمله نیکل، اکسید تیتانیوم، فولاد زنگ نزن، شیشه و سیلیکا- زیرکونیا به عنوان هسته چگال کننده جاذب کامپوزیتی سلولزی استفاده کرد. یافتن یک ماده چگال بی اثر که مقرون به صرفه قیمت هم باشد، می تواند موجب کاهش هزینه های ساخت جاذب کامپوزیتی گردد. بعلاوه به منظور کاهش هزینه های آماده سازی جاذب های کامپوزیتی سلولزی می توان از حلالی مقرون به صرفه قیمت تر برای انحلال سلولز استفاده کرد. پس از انتخاب حلال مناسب باید شرایط آماده سازی جاذب سلولزی با استفاده از حلال موردنظر را آنالیز و آن را بهینه سازی کرد.

این طرح هم اکنون در مقیاس آزمایشگاهی صورت گرفته است، اما قابلیت تجاری شدن را داراست. برای دستیابی به فراوری صنعتی و استفاده از آن در زمینه های زیست فناوری، جداسازی DNA زیستی، سانتریفیوژ، فیلتراسیون، تخریب سلولی، جداسازی، جذب سطحی، رسوب دهی، الکتروفورز، بلورینگی و غیره، احتیاج به امکان سنجی استفاده از جاذب ها در مقیاس های نیمه صنعتی و صنعتی فرآیند های پایین دستی، بهینه سازی پارامتر های مؤثر بر لیگاند ها برای رسیدن به بازده بهینه در بستر پیشرفته و آنالیز عملکرد آن ها در ستون های با مقیاس بزرگ تر است.

این طرح که نتایج آن در قالب مقاله ای منتشرشده، حاصل همکاری میثم صادقی، دانش آموخته دکترای مهندسی شیمی دانشگاه نوشیروانی بابل، زهرا مقیمی فر دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی شیمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، حامدرضا جوادیان دانش آموخته دکترای مهندسی شیمی دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا اسپانیا، محسن جهانشاهی عضو هیئت علمی مهندسی شیمی دانشگاه نوشیروانی بابل و مجید فرسوده دانش آموخته دکترای شیمی کاربردی دانشگاه سیستان و بلوچستان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فراوری جاذبی برای تصفیه فاضلاب های صنعتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری جاذبی برای تصفیه فاضلاب های صنعتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید