39 درصد حجم سد ها خالی است، پوشش 230 هزار کیلومتری برف

به گزارش وبلاگ بهابادی، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه 61 درصد حجم مخازن سد ها پر است، گفت:آخرین آمار سطح پوشش برفی حوضه های آبریز نشان می دهد که این پوشش 230 هزار کیلومتر است.

39 درصد حجم سد ها خالی است، پوشش 230 هزار کیلومتری برف

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ بهابادی سیف الله آقا بیگی در مورد آخرین شرایط و حجم ذخایر سد ها گفت: در شرایط کنونی و طبق آخرین آمار های مربوط به سد ها (روز شنبه هفته جاری) میزان آبی که در مخازن سد های کشور ذخیره شده معادل 61 درصد است. اما این انگاره نباید به این شکل وجود داشته باشد که به دلیل وجود بارش هایی که در سال آبی 1398-1399 شاهد آن بودیم، مدیریت مصرف آب چه در بخش کشاورزی و چه در بخش شرب فراموش شود.

وی ادامه داد: شاید شرایط سد های کشور و بارش ها نسبت به روز های بحرانی بهتر شده باشد، اما نسبت به نیاز هایی که در بخش شرب و کشاورزی داریم، این میزان ذخایر آبی کمتر از آن میزان نیاز است، پس باید مدیریت مصرف آب چه در حوزه کشاورزی و چه در بخش شرب جدی گرفته شود.

آقابیگی خاطر نشان کرد: از حدود 50 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب ظرفیت سد های کشور معادل 61 درصد حجم مخازن سد ها پر شده و حدود 39 درصد حجم سد ها خالی است. البته این حجم سد ها به طور متوسط برای کل سد های کشور عنوان می شود و ممکن است حجم آب در برخی سد ها پایین تر و در برخی سد ها بالای 90 درصد پر از آب باشد.

آقا بیگی تاکید کرد: با توجه به فصلی که در آن قرار گرفته ایم و پوشش برفی که در برخی از حوضه ها وجود دارد و حتی پیش بینی بارندگی در ایام باقی سال و ماه فروردین در خیلی از استان های شمال غرب، غرب و مناطق شاقتصادی شرایط منابع آب خوب پیش بینی می شود، اما این بدین معنی نیست که مصرف بهینه از سوی مردم فراموش شود.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد:به هر حال با بارش هایی که در پیش داریم و ذوب شدن برف ها انتظار افزایش جریان ورودی آب به سد ها وجود دارد، اما با این شرایط نمی توان مساله بحران آب را حل کرد.

آقابیگی شرح داد: میزان مصارف در ایران برای بخش های مختلف به ویژه بخش کشاورزی از عدد بالایی برخوردار است که همین موضوع لزوم مدیریت مصرف و مصرف بهینه آب را بیشتر در حوزه کشاورزی و آب شرب نشان می دهد.

*پوشش 230 هزار کیلومتری حوضه های آبریز

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر میزان پوشش برفی حوضه های آبریز به چه شکل است، گفت: طبق آخرین آماری که برای چند روز گذشته است و باید باز هم آمار جدیدی استخراج شود میزان سطح پوشش برفی حوضه های آبریز حدود 230 هزار کیلومتر بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "39 درصد حجم سد ها خالی است، پوشش 230 هزار کیلومتری برف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "39 درصد حجم سد ها خالی است، پوشش 230 هزار کیلومتری برف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید