یک داروی پایین آورنده کلسترول جایگزین استاتین ها مرگ های ناشی از بیماری قلبی را کاهش میدهد

به گزارش وبلاگ بهابادی، یک آنالیز تازه نشان می دهد یک داروی جایگزین برای داروهای استاتینی کاهنده چربی خون ممکن است به کاهش مرگ ناشی از بیماری قلبی در میان افراد با اندازه بالای کلسترول بد یا LDL یاری کند.

یک داروی پایین آورنده کلسترول جایگزین استاتین ها مرگ های ناشی از بیماری قلبی را کاهش میدهد

به گزارش وبلاگ بهابادی به نقل از ان بی سی نیوز پژوهشگران می گویند این دارو به نام بمپدویک اسید (bempedoic acid) هنگامی که به صورت یک قرص روزانه مصرف می گردد، با کاهش 39 درصدی مرگ های ناشی از بیماری قلبی و حمله های قلبی همراهی دارد.

یافته های این پژوهشگران از کلینیک کلیولند این هفته در اجلاس سالانه انجمن دیابت آمریکا اعلام شد و همزمان در ژورنال انجمن پزشکان آمریکا (JAMA) انتشار یافت.

به گفته این پژوهشگران یافته های شان درباره این داروی آنها را شگفت زده نموده است. آنها می گویند در حال حاضر کمتر از نیمی از افرادی در آمریکا که باید داروهای کاهنده کلسترول خون برای کاهش خطر بیماری قلبی برایشان تجویز گردد، این داروها را مصرف می نمایند.

این پژوهشگران می گویند درمان کردن افراد دارای عوامل خطرساز برای بیماری قلبی پیش از اینکه دچار نخستین حمله قلبی یا عارضه دیگر قلبی-عروقی شوند، سودمندی های بسیاری دارد، هم از لحاظ پیشگیری از عوارض و هم پیشگیری از موارد مرگ.

داروی جایگزین برای استاتین ها

داروی بمپوئیک اسید در سال 2020 بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شد، به همان مقدار داروهای استاتینی که استاندارد طلایی در درمان کلسترول بالا شمرده می شوند، در کاهش این چربی خون موثر نیستند. اما بسیاری از افراد مصرف به دلیل عوارض جانبی داروهای استاتینی از جمله درد عضلانی، سردرد، مسائل خواب و مسائل گوارشی این داروها را مصرف نمی نمایند یا مصرف آنها را متوقف می نمایند.

پژوهش های اخیر نشان داده آند که حدود 20 درصد افرادی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند، از مصرف داروهای استاتینی تجویزشده بوسیله دکترشان خودداری می نمایند. زنان به خصوص با احتمال کمتری ممکن داروی استاتینی تجویزشده بوسیله پزشک را مصرف نمایند.

گرچه پژوهش نو منحصر به آنالیز اثر تجویز داروی بمپدویک اسید برای افراد دچارشده به عوارض جانبی به استاتین ها بود، اما نشان داد که این داروی کاهنده کلسترول به طور قابل توجهی حمله های قلبی و مرگ های ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد.

این پژوهشگران می گویند مهمترین نکته این است که مقدار کلسترول خون را به حد طبیعی رساند چه با مصرف داروهای استاتینی باشد و چه با مصرف بمپدویک اسید یا داروهای دیگر کاهنده چربی خون.

LDL یا لیپوپروتئین با تراکم کم نوعی کلسترول است که در تجمع رسوب های چربی در شریان ها و افزایش خطر عوارض قلبی-عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی نقش دارد. مقدار مطلوب کلسترول کل خون برای بزرگسالان 150 میلی گرم در دسی لیتر و پایین تر است و مقدار LDL باید 100 میلی گرم در دسی لیتر یا پایین تر باشد.

بیشتر بخوانید:

  • داروهای استاتینی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

  • دارویی نو که می تواند جایگزین داروهای استاتینی پایین آورنده چربی خون گردد

  • استاتین می خورم، پس هستم

خطر عوارض قلبی و مرگ ناشی از آنها کاهش می یابد

افرادی که در این آنالیز داروی بمپدویک اسید برایشان تجویز شده بود، سابقه قبلی بیماری قلبی نداشتند، اما به عللی مانند LDL بالا، دیابت یا فشار خون بالا در معرض خطر بالای بیماری قلبی بودند.

سن میانگین افراد در این آنالیز 68 سال بود و 59 درصد آنها زن بودند. دو سوم آنها دیابت داشتند. در آغاز آنالیز، مقدار LDL میانگین در این افراد 142/5 میلی گرم در دسی لیتر بود.

شش ماه پس از آغاز آنالیز مقایسه افرادی که روزانه قرص بمپدویک اسید مصرف می کردند، نسبت به بیمارانی که دارونما مصرف می کردند، کاهش 23/3 درصدی در مقدار کلسترول LDL و کاهش 22/7 درصدی در التهاب ناشی از پروتئینی در خون را که با خطر حمله قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد، نشان دادند.

سایر یافته های این آنالیز که اغلب شرکت نمایندگان را برای اندکی بیش از سه سال دنبال نموده بود، اینها بودند:

  • خطر حمله های قلبی در میان افرادی که دارو را دریافت نموده بودند، تا 39 درصد کاهش یافته بود.
  • خطر مرگ مربوط به بیماری قلبی تا 39 درصد کاهش یافته بود.
  • خطر ترکیبی مرگ بیمار، دچار شدن به حمله قلبی یا سکته مغزی تا 36 درصد کاهش یافته بود.

در افرادی که قرص بمپدویک اسید مصرف نموده بودند، نسبت به افرادی که دارونما دریافت نموده بودند، افزایش اندکی در خطر عوارض اتفاق افتاده بود.

کارشناسان می گوید با وجودی که بمپودیک اسید باعث علائم زیاد مربوط به عضلات نمی گردد، نسبت به داروهای ژنریک استاتینی گران تر است. در مقابل شرکت سازنده دارو که آن را با نام تجاری نکسلتول (Nexletol) وارد بازار نموده است، می گوید بسیاری از شرکت های بیمه اکنون این دارو را پوشش می دهند.

یافته های این آنالیز نو بعلاوه این نظر را که هدف قرار دادن کلسترول LDL یا کلسترول بد خطر بیماری های قلبی-عروقی را کاهش می دهد، تقویت می نماید. افرادی که دارای عوامل خطرساز برای بیماری قلبی-عروقی مانند دیابت و کلسترول LDL بالا هستند، اما هنوز به دچار بیماری قلبی-عروقی تشخیص داده نشده اند، یکی از بزرگترین گروه هایی هستند که پزشکان باید از آنها مراقبت نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "یک داروی پایین آورنده کلسترول جایگزین استاتین ها مرگ های ناشی از بیماری قلبی را کاهش میدهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک داروی پایین آورنده کلسترول جایگزین استاتین ها مرگ های ناشی از بیماری قلبی را کاهش میدهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید