گروسی: نیازی به صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران نیست

به گزارش وبلاگ بهابادی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران در جمع خبرنگاران در فرودگاه وین با اشاره به توافق با ایران گفت که نیازی به صدور قعطنامه علیه ایران در شورای حکام نمی بیند.

گروسی: نیازی به صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران نیست

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بهابادی، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران در فرودگاه وین در کنفرانس خبری شرکت کرد.

وی در این کنفرانس خبری گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی قطع ارتباط بزرگی با ایران داشته که این موضوع در سفر به تهران حل شد.

وی اضافه نمود: من توافقی با دولت قبلی داشتم که نیار داریم که دولت نو هم به آن متعهد باشند تا موضوعات به جای مانده با آژانس حل شوند.

گروسی گفت: توافق با ایران توافق دائمی نبوده و این توافق زمانی را برای دیپلماسی می دهد بدون آنکه ما اطلاعات مورد احتیاج در ایران را از دست دهیم و البته معلوم نیست که تا چه زمان این موضوع طول بکشد.

وی اضافه نمود: ما به جایگزینی دوربین های شکسته شده و خراب شده در کارخانه کرج خواهیم پرداخت و سرویس دوربین ها به زودی و طی روزهای آینده صورت خواهد گرفت.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما به طور کلی درباره برنامه غنی سازی ایران صحبت کردیم اما پس از سرویس مجدد دوربین ها، ما احتیاج داریم تا با دولت نو ایران بشنیم و درباره موضوعات نگران نماینده صحبت کنیم و مسائل را مطرح نموده و با آنها مذاکره کنیم. پس از نشست ها و گفت وگوها در وین به تهران باز خواهم گست و با مقام های ارشد ایرانی گفت وگو خواهم کرد.

گروسی اضافه نمود: من به شورای حکام نظرات و دیدگاه هایم را ارائه خواهم کرد به آنها چیزهایی را که بدست آوردم شرح خواهم داد و آنها المان های نوی را در اختیار خواهند داشت و درباره صدور قطعنامه تصمیم گیری خواهند کرد. توافق نو به ما اجازه می دهد تا اطلاعات درباره فعالیت هسته ای ایران در زمینه آب سنگین، روتورها، سانتریفیوژها و غنی سازی ادامه یابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره که آیا به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره صدور قطعنامه توصیه هایی خواهد داشت، گفت: به این موضوع احتیاجی نیست. فکر می کنم پیروز شدیم تا فوری ترین موضوع را که از دست دادن قریب الوقوع اطلاعات بود که تا دیروز با آن روبرو بودیم را رفع کنیم. ما الان یک راه چاره داریم.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: مذاکرات من با مدیر کل آژانس انرژی اتمی ایران بسیار صریح بوده و این مذاکرات سازنده بود. به نظر می رسد که با این توافق فضایی برای دیپلماسی فراهم شده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی همیشه در پی ایجاد راه چاره است. الان یک راستا در برابر ما نهاده شده است و ما ملاقاتهای دیگری خواهیم داشت.

گروسی در ادامه این کنفرانس خبری درباره پادمان ها تاکید نمود که هیچ چیزی به حاشیه رانده نخواهد شد و چیزی از دید وی پنهان نخواهد ماندو

وی اضافه نمود: اما با توجه به دولت نو در ایران، احتیاجمند آن هستیم که با آنها بشینیم و مسائل را مطرح نموده و درباره آن با آنها مذاکره کنیم.

گروسی در این کنفرانس خبری معین نکرد که بازرسان چه زمانی به تجهیزات نظارتی تاسیسات هسته ای ایران دسترسی خواهند داشت اما وی گفت که این موضوع بسیار زود اتفاق خواهد افتاد اما به سوال خبرنگاری که خواست معین کند که این دسترسی پیش یا پس از نشست چند روز آینده شورای حکام خواهد بود، پاسخ صریحی نداد. اگر چه بعضی منابع خبری مدعی شده اند که این دسترسی پس از نشست شورای حکام خواهد بود.

کنفرانس خبری رافائل گروسی و محمد اسلامی در تهران

به گزارش فارس، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شب گذشته (شنبه) در رأس هیأتی به منظور ملاقات و گفت وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران وارد تهران شد. او پیش از ظهر امروز (یکشنبه) 21 شهریور ماه با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با محمد اسلامی ملاقات و گفت و گو کرد که این ملاقات 2 ساعت به طول انجامید.

مدیرکل آژانس پس از این ملاقات، ضمن مثبت ارزیابی کردن آن، بر توسعه همکاری ایران و آژانس تأکید کرد و گفت که دوباره برای گفت وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به تهران می آید.

در بیانیه مشترک آژانس و ایران که بعد از این ملاقات منتشر شد، ذکر شده که طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و بعلاوه ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

در ادامه این بیانیه آمده است: در چارچوب تعاملات و همکاری های موجود فیمابین، طرفین تصمیم گرفتند ملاقاتهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. به همین دلیل، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل ملاقات خواهد نمود و مدیرکل هم در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد نمود تا مشورت های سطح بالا با هدف تقویت همکاری های بین ایران و آژانس در حوزه های مختلف و بحث در مورد موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

طبق این بیانیه، به بازرسان آژانس اجازه داده می گردد تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی معین شده و جایگزینی کارت های حافظه آن ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف نهاده شد.

پیش تر گزارش شده بود گروسی شرایط همکاری ایران با آژانس را در نشست بعدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که بین روزهای 13 تا 17 سپتامبر (22 تا 26 شهریور) برگزار خواهد شد به اعضای این شورا ارائه خواهد نمود.

.

منبع: خبرگزاری فارس

به "گروسی: نیازی به صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروسی: نیازی به صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید