کتاب نوای ماتک در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد

به گزارش وبلاگ بهابادی، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبر و گزارشات منتشر شده، کتاب نوای ماتک در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد.

کتاب نوای ماتک در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد

حسین باغ گلی در مراسم رونمایی از کتاب اظهار کرد: فراگیرسازی و همه گیر سازی سرمایه های فرهنگی مردم مانند لالایی های مادران، مفاهیم و ارزش های نهفته در آنها لازم است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد خواهان هم پوشانی همه دستگاه های ذیربط برای اجرای این ضرورت شد.

بعلاوه ابراهیم زره ساز، مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها ونوجوانان خراسان رضوی خواهان حمایت هرچه بیشتر سازمان های فرهنگی از این گونه برنامه های ارزشمند شد.

در ادامه احسان زهره وندی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: با توجه به اهمیت ثبت و ماندگاری این میراث ارزشمند و هویتی آمادگی داریم این میراث ناملموس را در لیست آثار ثبتی کشور ثبت کنیم.

هم چنین فیروزه مدیر خراسانی، مؤلف کتاب نوای ماتک به روند مطالعه، پژوهش و نگارش کتاب که حاصل چندین سال کوشش و سفر او به نقاط مختلف استان بوده، پرداخت و سپس حاضران از نمایشگاه عروسک های بومی محلی خراسان در بخش کودک و نوجوان موزه بزرگ بازدید کردند.

در هنگام بازدید از نمایشگاه سه نفر با پوشش نمادین به معرفی عروسک یک سر دوپا پرداختند.

علی صفرنژاد، مدیر موزه بزرگ خراسان در این باره گفت: وجود هزاران پیکرک تحت عنوان پیکرک های الهه مادر از 5000 سال پیش در فلات ایران و میان رودان علت محکمی بر نقش و اهمیت توجه به مقام والای مادر و بانوان در ایران است.

مدیر موزه بزرگ خراسان اضافه کرد: این پیکرک ها نشانه برکت، حاصلخیزی زمین های کشاورزی، نزول باران و وفور مالی و فرزندآوری بوده است. بعلاوه در ایران باستان الهه آناهیتا مظهر و نشانه آب های روان و فرشته نگهبان چشمه ها و رودخانه ها بوده است.

وی اضافه کرد: به استناد منابع تاریخی قدیمی ترین لالایی دنیا مربوط به سنگ نوشته ای به خط میخی سومری در میان رودان (بابل باستانی) است که تا به امروز به جای مانده است.

موزه بزرگ خراسان در بوستان کوهسنگی همه روزه از ساعت 9 تا 19 پذیرای مردم است.

منبع: همگردی

به "کتاب نوای ماتک در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب نوای ماتک در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید