چرا بوئینگ 747 محبوب ترین هواپیمای تاریخ است؟

به گزارش وبلاگ بهابادی، محبوب ترین هواپیمای تاریخ

حتی کسانی که زیاد اهل سفر هوایی هم نباشند احتمالا نام هواپیمای بوئینگ 747 را شنیده اند. این هواپیما که به جمبو جت و ملکه آسمان ها نیز معروفیت پیدا کرده است بیش از 5 دهه در سرتاسر دنیا به جابجایی مسافران پرداخته و محبوب ترین هواپیمای دنیا به شمار می رود. اما راز محبوبیت این هواپیما چیست و چرا مسافران تا این حد این هواپیما را دوست دارند؟ بوئینگ 747 چه امتیازاتی نسبت به سایر هواپیماها دارد که بعد از 5 دهه مردم از بازنشستگی اش ناراحت می شوند؟ در ادامه فعالیت های این هواپیما را در طول سال ها مرور می کنیم تا شاید به دلیل محبوبیتش پی بردیم. با خبرنگاران همراه باشید.

چرا بوئینگ 747 محبوب ترین هواپیمای تاریخ است؟

دلیل محبوبیت بوئینگ 747

چندی پیش در خبرها خواندیم که بسیاری از ایرلاین های بین المللی هواپیمای بوئینگ 747 را از ناوگان خود کنار گذاشته اند و بسیاری دیگر برنامه بازنشستگی این هواپیمای محبوب را در سال آینده اجرا خواهند کرد. این هواپیما علیرغم سال ها خدمت و فعالیت در ایرلاین های مختلف قرار است به تدریج از ناوگان هواپیمایی بسیاری از ایرلاین ها کنار گذاشته شود. اما محبوبیت بوئینگ 747 از کجا آغاز شد؟ از اولین باری که شرکت هواپیمایی پان امریکن ورلد ایرویز (Pan American World Airways) نخستین پرواز را با بوئینگ 747 انجام داد این هواپیمای غول پیکر مسافربری جای خود را در دل های مسافران باز کرد. سخنگوی یونایتد ایرلاین می گوید از زمانی که خبر بازنشستگی بوئینگ 747 اعلام شده بسیاری از مسافران درخواست دارند برای آخرین بار هم که شده بلیط هواپیمای جمبوجت را خریداری کنند و سوار این هواپیما شوند. شرکت هواپیمایی یونایتد هنگامی که در سال 1985 امتیاز شبکه پروازی اقیانوس آرام را از ایرلاین پان امریکن به دست آورد بیشتر هواپیماهای بوئینگش را نیز خریداری کرد.

هواپیمایی یونایتد در حال حاضر 14 ففرایند هواپیمای بوئینگ 747 در ناوگان خود دارد که عمدتا در مسیرهایی مثل سن فرانسیسکو- پکن و سئول استفاده می شوند. شرکت هواپیمایی دلتا نیز برنامه ریزی کرده است که تا چندی دیگر هواپیماهای بوئینگ 747 خود را از ناوگانش کنار بگذارد. اما سایر ایرلاین ها کمابیش از محبوب ترین هواپیمای جهان استفاده می کنند. به گفته شرکت هواپیماسازی بوئینگ از مجموع 1500 هواپیمای بوئینگ 747 که در این کارخانه ساخته شده است در حال حاضر 500 ففرایند هواپیمای بوئینگ 747 در ایرلاین های سرتاسر جهان همچنان فعال هستند.

هواپیماهای دیگر نیز دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته اند. هواپیماهایی مثل مک دانل داگلاس دی سی-10 (McDonnell Douglas DC-10) و لاکهید ال 1011 تری استار (Lockheed L-1011 TriStar) که این دو نیز مثل بوئینگ 747 جزء هواپیماهای پهن پیکر به شمار می فرایند نیز از ناوگان ایرلاین ها کنار رفته اند، اما تا این حد خبرساز نشده اند. بوئینگ 747 چه تفاوتی با این هواپیماها دارد که محبوب ترین هواپیمای تاریخ شده و مسافران از حذفش تا این حد ناراحتند؟

بوئینگ 747 صنعت گردشگری را متحول کرد!

هنری هارتولد، بنیانگذار و تحلیگر سفر در شرکت اتمسفر ریسرچ (Atmosphere Research) است که در زمینه صنعت گردشگری به ارائه مشاوره می پردازد. هارتولد در رابطه با محبوبیت بوئینگ 747 می گوید: این هواپیما محبوب ترین هواپیما در تاریخ است. ورود این هواپیما به صنعت هواپیمایی یک تحول و انقلاب بزرگ در صنعت گردشگری ایجاد کرد. چیزی که بیش از همه باعث محبوبیت این هواپیمای مسافربری شد طراحی آن بود. برآمدگی بالای هواپیما باعث می شد مسافرانی که در قسمت جلوی هواپیما نشسته اند واقعا در دماغه هواپیما نشسته باشند! این اولین بار بود که مسافران می توانستد در چنین قسمتی از هواپیما بنشینند.

هنگامی که این هواپیما برای اولین بار رونمایی شد چشم انداز تقاضا برای سفر هنوز نامعلوم بود، به همین دلیل ایرلاین ها در فضای وسیع این هواپیما تعداد کمی جایگاه چیده بودند. در نتیجه فضای خالی زیادی در هواپیما وجود داشت که در آن زمان برای سالن استراحت و نشیمن مسافران استفاده می شد. این هواپیما مفهومی تازه از سفر هوایی لوکس و مجلل را به جهان معرفی کرد. بوئینگ 747 اولین هواپیمای مسافربری با دو راهرو بود. همچنین یکی از اولین هواپیماهایی بود که محفظه بار بالای جایگاه را ارائه می کرد. جایگاه های هواپیما آنقدر با فاصله قرار داشتند که فضای بسیار زیادی برای هر مسافر به وجود می آوردند. چیزی که امروزه شاید تنها در پروازهای فرست کلاس می توانیم ببینیم!

گری لف، وبلاگ نویسی که در بلاگ تماشا از فراز بال هواپیما در مورد سفر هوایی و بلیط هواپیما مطلب می نویسد در مورد محبوب ترین هواپیمای تاریخ می گوید: در این هواپیما پله هایی وجود داشت که مسافران را به قسمت نوک هواپیما هدایت می کرد. سفر در این قسمت هیجان انگیز بود؛ زیرا با وجود بزرگی این هواپیما، فضایی خصوصی و کوچک ایجاد می کرد و حس سفر در یک هواپیمای خصوصی را به مسافران القا می کرد.

دلیل بازنشستگی بوئینگ 747

خب، اگر هواپیمای بوئینگ 747 محبوب ترین هواپیمای تاریخ است و تا این حد طرفدار دارد پس چرا دارد بازنشسته می شود؟ یکی از اولین دلایل می تواند عمر بالای این هواپیماها باشد. برخی از آن ها دهه ها عمر دارند و دیگر برای پرواز قدیمی شده اند. علاوه بر این، ایرلاین ها قصد دارند هواپیمای بوئینگ 747 را با هواپیماهای تازه و کارآمدتر جایگزین کنند؛ هواپیماهای پهن پیکر تازه و مدرن که از لحاظ مصرف سوخت نیز به صرفه تر باشند.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ تلاش کرد حیات تازه ای به این هواپیما ببخشد. به همین دلیل هواپیمای بوئینگ 747-8 را به بازار ارائه کرد. اما این هواپیما خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و تنها ایرلاین های معدودی مثل لوفت هانزا، کرین ایر و ایر چاینا این مدل بوئینگ را سفارش دادند.

در واقع، در ایرشو پاریس (Paris Air Show) شرکت بوئینگ اظهار داشت که هیچ سفارشی برای ساخت هواپیمای بوئینگ 747 دریافت نکرده است. یکی از این دلایل را شاید بتوان رقیب همیشگی بوئینگ 747، یعنی ایرباس ای 380 دانست. هواپیمای ایرباس ای 380 زمانی که فعالیتش را آغاز کرد توانست رکورد بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان را از آن خود کند و گوی سبقت را از محبوب ترین هواپیمای تاریخ برباید. به گفته بوئینگ، شرکت های هواپیمایی ترجیح می دهند از هواپیماهای دوموتوره مثل بوئینگ 777x و ایرباس ای 350 استفاده کنند؛ چون کوچکترند، محدوده پرواز بیشتری دارند و مصرف سوخت بسیار کمتری دارند.

اما به گفته هارتولد یاد و خاطره بوئینگ 747 همیشه در یادها باقی خواهد ماند. هیچ گاه هواپیمای نمی تواند جای بوئینگ 747 را بگیرد. بوئینگ 747 یادگاری از زمانی است که سفر هوایی یک سفر لوکس، تجملانی و گرانقیت بود و هرکسی نمی توانست بلیط هواپیما خریداری کند. بوئینگ 747 یادگار دوران باشکوه سفرهای هوایی است و همیشه محبوب ترین هواپیمای تاریخ باقی خواهد ماند.

منبع: cntraveler.com

منبع: الی گشت

به "چرا بوئینگ 747 محبوب ترین هواپیمای تاریخ است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بوئینگ 747 محبوب ترین هواپیمای تاریخ است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید