همه چیز راجع به بیماری مری بارت

به گزارش وبلاگ بهابادی، مری بارت عارضه ای جدی است که به بیماری رفلاکس معده به مری گفته می گردد. مری لوله ای در دستگاه گوارش است که غذا را از دهان به معده منتقل می نماید؛ مخاط پوشش دهنده مری، هنگام ابتلا به بیماری مری بارت به بافتی شبیه به مخاط روده تبدیل می گردد. بیماری بارت مری در بین افرادی شایع تر است که برای مدتی طولانی دچار بیماری رفلاکس معده به مری بوده اند یا در سن پایین دچار این بیماری شده اند.

همه چیز راجع به بیماری مری بارت

مری بارت

مری بارت بیماری ناشی از سوزش در بافت پوشش مری (لوله غذایی) است که در آن بافت پوششی مری تغییر نموده و به بافتی مشابه بافت پوششی روده تبدیل می گردد. مری بارت زمانی رخ می دهد که سلول های بافت پوششی مری در اثر تماس زیاد از حد با اسید معده آسیب ببینند.

بر همین اساس این بیماری اغلب در افرادی که طولانی مدت ریفلاکس معده دستگاه گوارش (GERD) را تجربه نموده اند، تشخیص داده می گردد. مری بارت با افزایش خطر ابتلا به سرطان مری همراه است. تخمین زده می گردد که در حدود 5/5 درصد از مبتلایان به مری بارت مبتلا به سرطان هستند.

بر همین اساس انجام معاینه منظم برای سلول های سرطانی (دیسپلازی) در مبتلایان به این بیماری بسیار مهم است. تشخیص سلول های پیش سرطانی می تواند در پیشگیری به سرطان مری موثر باشد.1

دلیل مری بارت

دلیل دقیق مری بارت معین نیست. بیشتر مبتلایان به مری بارت سابقه GERD دارند. GERD زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های پایین مری به درستی کار ننمایند. در این شرایط عضلات ضعیف شده از بازگشت مواد غذایی و اسید به مری جلوگیری نمی نمایند.

در GERD ، محتویات معده دوباره به داخل مری برگشت داده می شوند و به بافت مری آسیب می رساند. همزمان با اینکه مری سعی می نماید خودش را بهبود ببخشد، سلول ها ممکن است عوامل خطر به سلول های موجود در مری بارت تغییر نمایند.

با این حال، بعضی از افرادی که مری بارت دارند ممکن است هرگز به سوزش سر دل یا ریفلاکس اسید مبتلا نشده باشند. هنوز معین نیست که چه عواملی باعث ایجاد مری بارت در این افراد می گردد.1

علائم مری بارت

آنالیز میکروسکوپی نمونه برداشته شده از پوشش غیر طبیعی مری سلول های طبیعی مری را نشان دهد که بوسیله سلول های پوشش دهنده روده جایگزین شده اند، نظیر سلولهای فراوری نماینده موکوس به نام سلول های گلبول قرمز.

سلول های دیگری هم وجود دارد که معده را پوشش می دهند. با این حال اگر سلول های اصلی روده حضور نداشته باشد نباید مری بارت را آنالیز و آزمایش کرد.

بیماری مری بارت در سال 1953 به وسیله دکتر آلیسون و جانستون، به شکلی که امروزه می شناسیم، شناخته شد. به اصطلاح می توانیم این بیماری را نوعی متاپلازی نام ببریم.

متاپلازی به وضعیتی می گوییم که بافت قسمتی معین از یک اندام با بافت سلولی قسمت دیگر جایگزین شده باشد. ابتدا پزشکان بر این باور بودند که مری بارت دارای بافت معده بوده که جایگزین بافت فلسی و پوست پوست پوشش داده مری است.2

زمان ضرورت به مراجعه به پزشک

اگر بیش از پنج سال سابقه سوزش سر دل و ریفلاکس اسید معده دارید و علائم زیر را تجربه می کنید بهتر است از پزشک خود در خصوص خطر ابتلا به مری بارت مشورت بگیرید.

بلع مشکل

استفراغ خونی

مدفوع سیاه، تیره یا مدفوع خونی.1

تشخیص مری بارت

تنها راه تأیید تشخیص مری بارت با آزمایش با نام آندوسکوپی فوقانی است که در این روش پزشک آندوسکوپ (یک لوله روشن شده با دوربین در سرانجام) را از گلو عبور می دهد تا علائم تغییر بافت مری را آنالیز کند. بافت مری طبیعی کمرنگ و براق به نظر می رسد. در مری بارت، بافت قرمز و مخملی می گردد. پزشک از بافت مری، نمونه برداری می نماید.
مشخص میزان تغییر بافت
آسیب شناس در آزمایشگاه، نمونه بافتی را برای مشخص میزان دیسپلازی سلول های مری آنالیز می نماید. از آنجایی که تشخیص دیسپلازی در مری سخت است، دو متخصص آسیب شناس در خصوص نمونه بافتی نظر خواهند داد.

آسیب بافتی ممکن است به صورت زیر طبقه بندی گردد:

عدم وجود دیسپلازی، که در این شرایط هیچ ناهنجاری سلولی قابل مشاهده نیست.

دیسپلازی درجه پایین، سلول ها علائم کمی از تغییرات پیش سرطانی را نشان دهند و میزان کمی از ناهنجاری های سلولی دیده می گردد.

دیسپلازی درجه بالا، سلول تغییرات زیادی را نشان دهد و میزان زیادی از ناهنجاری ها و سلول های سرطانی دیده می شوند. دیسپلازی درجه بالا، آخرین مرحله قبل از تغییر سلول ها به سرطان مری می باشد.1

چه کسانی بیشتر در خطر ابتلا هستند؟

هر کسی با بیماری برگشت اسید به مری نمی تواند بارت مری فراوری کند. و هر کسی هم به بارت مری ممکن است بیماری برگشت اسید به مری نداشته باشد. اما بیماری برگشت اسید به مری طولانی مدت عامل خطر اولیه است.

هر کسی که می تواند بارت مری فراوری کند، اما مردان سفیدپوست که بیماری برگشت اسید به مری طولانی مدت داشته اند بیش از بقیه در معرض خطر هستند. دیگر عوامل خطر شامل بروز بیماری برگشت اسید به مری در سنین پایین تر و تاریخچه مصرف دخانیات فعلی یا گذشته است.2

درمان مری بارت

درمان مری بارت بستگی به شدت تغییر بافت و بعلاوه سلامت کلی بیمار دارد.
درمان برای موارد خفیف بارت مری
پیگیری بیماری و انجام اندوسکوپی بعد از 1 سال از اولین تشخیص و هر 3 سال یک بار پس از آن برای تمام افراد مبتلا باید انجام گردد.

اگر تغییر بافت خفیف باشد، باید اندوسکوپی هر 6 ماه یا یک سال یک بار انجام گردد.

بیمار برای درمان علائم GERD باید دارو استفاده کند.

ممکن است برای سفت کردن عضلات معده جراحی لازم باشد. با انجام این جراحی بازگشت اسید از معده به مری متوقف می گردد.

درمان مری بارت بدون درمان علائم ریفلاکس امکان پذیر نیست. ضمن این که این درمان ها می توانند تشخیص تغییرات بافت را برای پزشکان ساده تر نمایند.

درمان برای تغییرات بافتی شدید تر
برای تغییرات شدید که در مری ایجاد می گردد، درمان های زیر ضروری است:
برداشتن بافت ها به شیوه اندوسکوپی
در این درمان سلول های غیر طبیعی مری با استفاده از ابزاری به نام آندوسکوپ برداشته می گردد.
رادیوفرکانسی
برداشتن بافت غیر طبیعی در مری با امواج رادیویی که حرارت زیادی فراوری می نمایند.
سرما درمانی
استفاده از مایع یا گاز سرد بر روی سلول های غیر طبیعی که موجب ایجاد چرخه انجماد و ذوب شده و باعث آسیب به بافت های غیر طبیعی می گردد.
درمان فتودینامیک
در این درمان فرایند ساخت سلول های غیر طبیعی نسبت به نور، با استفاده از یک ماده شیمیایی به نام profimer حساس می شوند. پس از این مرحله از لیزر برای از بین بردن این سلول ها استفاده می گردد.
آندوسکوپی برداشتن مخاط
در این روش بافت بارت با بلند کردن و از بین بردن آن با آندوسکوپ حذف می گردد. این درمان ممکن است در ترکیب با درمان فتودینامیک استفاده گردد.
جراحی ازوفاژکتومی
در این جراحی نواحی غیر طبیعی از مری برداشته می گردد. سپس با استفاده از قسمتی از معده و روده کوچک، مری ترمیم می گردد.
دارو
دارو نیز ممکن است به وسیله پزشک برای درمان GERD توصیه گردد. این داروها شامل دسته ای از داروها شناخته شده به عنوان مهارنماینده های پروتون پمپ هستند. شایع ترین این دارو ها عبارتند از امپرازول، لانزوپرازول و اسموپرازول.3

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.hidoctor.ir

3.www.afkarnews.com

منبع: راسخون

به "همه چیز راجع به بیماری مری بارت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به بیماری مری بارت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید