قیمت کالا های اساسی چند برابر شد؟

به گزارش وبلاگ بهابادی، دنیا صنعت نوشت: با توجه به داده ها رسمی مرکز آمار، قیمت مهم ترین کالا های اساسی از فرودین 1396 تا بهمن 1401 به طور میانگین 12 برابر شده است

قیمت کالا های اساسی چند برابر شد؟

با توجه به داده ها رسمی مرکز آمار، قیمت مهم ترین کالا های اساسی از فرودین 1396 تا بهمن 1401 به طور میانگین 12 برابر شده است.

موضوع تورم، افزایش قیمت کالا های اساسی و کاهش قدرت خرید خانوار در اقتصاد تورمی ایران موضوعی نو نیست. با این وجود طی چند سال گذشته این موضوع شدت بیش تر پیدا نموده است.

در حقیقت طی چهار سال گذشته اقتصاد ایران شدیدترین دوره تورمی پشت سر گذاشته است. آخرین داده های رسمی نیز نشان می دهد که این روند تورمی همچنان ادامه دارد و احتمالا سال آینده نیز با تورم های بالا همراه باشد.

قیمت کالا های اساسی چند برابر شد؟

در این شرایط نگاهی به قیمت کالا های اساسی خانوار ها به خوبی شدت تورمی حاکم بر اقتصاد ایران را نشان می دهد. آنالیز قیمت 11 کالای منتخب نشان می دهد از سال 96 تا انتها بهمن ماه سال جاری به طور میانگین حدود 12 برابر شده است. درحالیکه این افزایش قیمت به هیچ تناسبی با افزایش عایدی خانوار نداشته است. حداقل حقوق از سال 96 حدود 6 برابر شده است.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار قیمت گوشت گوساله در فرودین سال 1396 حدود 36هزار تومان بود. این رقم در انتها بهمن ماه سال جاری به حدود 287 هزار تومان رسیده است.

برای درک بهتر کاهش قدرت خرید مردم در سال 96 یک فرد می توانست با حقوق ماهانه حدود 26 کیلوگرم در ماه گوشت تهیه کند. این درحالی است که در سال 1401 یک فرد با حداقل حقوق خود در ماه قادر به خرید 19 کیلوگرم گوشت قرمز است.

قیمت مرغ درفرودین 1396 حدود 7 هزار تومان بود. این عدد در بهمن ماه سال جاری به حدود 56 هزار تومان رسیده است. موضوعی که حاکی از افزایش حدود 8 برابری طی این مدت است.

قیمت برنج ایرانی نیز در این مدت افزایش حدود 10 برابری را ثبت نموده است. قیمت برنج فروردین ماه سال 1396 حدود 12 هزار و 600 تومان بود. این رقم در بهمن ماه سال جاری به حدود 121 هزار تومان رسیده است.

پیاز رکوردار افزایش قیمت

عجیب ترین افزایش قیمت ظرف این مدت قیمت پیاز است که نسبت به سال 96 حدودا 17.5برابر شده است. اگر در سال 96 یک فرد می توانست با حقوق ماهیانه 581 کیلوگرم پیاز بخرد؛ در بهمن ماه سال جاری با حداقل حقوق خود می تواند 200 کیلوگرم پیاز تهیه کند.

نمودار زیر افزایش قیمت بعضی از مهم ترین کالا های اساسی را از فروردین 1396 تا بهمن 1401 نشان می دهد.

منبع: فرارو

به "قیمت کالا های اساسی چند برابر شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت کالا های اساسی چند برابر شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید