سهم الارث مرد به چه کسانی می رسد؟

به گزارش وبلاگ بهابادی، زمانی که فردی فوت می نماید، یکی از موضوعات مهمی که افراد با آن روبرو می شوند، اموال برجا مانده از متوفی و ارث وی است.

سهم الارث مرد به چه کسانی می رسد؟

ارث یکی از موضوعاتی است که در قانون بیان شده است و انواع مختلفی دارد. یکی از این موارد سهم الارث مرد است که به چه کسانی می رسد. همراه وبلاگ بهابادی مگ باشید تا آنالیز کنیم زمانی که یک مرد فوت می نماید، ارث وی به چه کسانی می رسد.

سهم الارث مرد

زمانی که فردی فوت می نماید، اگر این شخص دارای اقوام و خویشاوندانی باشد بعلاوه اگر مال و اموالی نیز از وی بر جامانده باشد، این مال و اموال طبق قانون ارث بین خویشاوندان تقسیم می شود.

این خویشاوندان به دو نوع تقسیم می شوند: اقوام نسبی، افرادی که به واسطه تولد و خون با فرد متوفی دارای رابطه خویشاوندی بودند. مانند پدر و مادر، فرزند، خواهر و برادر. گروه دوم خویشاوندان سببی است. این افراد یعنی خویشاوندانی که به واسطه ازدواج با فرد رابطه فامیلی دارند. خویشاوندان سببی شامل زن و شوهر آن هم در نکاح دائم است.

از جمله افرادی که ممکن است بعد از فوت آن ها بر سر موضوع ارث آن ها چالش ایجاد شود مرد است که این شخص، باتوجه به روابط خویشاوندی خود، ممکن است نقش شوهر، پسر، پدر، برادر و سایر نقش های شکل گرفته در روابط خانوادگی را داشته و متناسب با این نقش ها، نحوه تقسیم ترکه وی نیز متفاوت باشد؛ لذا، بعد از فوت وی، این سؤال، مطرح می شود که در صورت فوت مرد چه کسانی ارث می برند؟

در پاسخ به این سؤال باید دو فرض اصلی را از هم جدا کنیم؛ فوت مرد بدون فرزند و فوت مردی که فرزند دارد. زیرا نحوه دریافت سهم الارث مرد در این دو فرض کاملاً فرق دارد.

سهم الارث مرد بدون فرزند

  • در این حالت اگر همسر مرد زنده باشد، در ابتدا سهم الارث همسر متوفی باید پرداخت شود. باتوجه به این فرض مرد بدون فرزند، همسر. یک چهارم از اموال وی را به ارث می برد.
  • حالا در مرحله بعد به جای مانده اموال یعنی دو سوم به جای مانده میان وارثان نسبی طبق طبقات ارث تقسیم می شود. باتوجه به این نکته که مرد، در این حالت، بدون فرزند است، کسانی که از مرد ارث می برند، اقوام زیر هستند:
  • چنانچه، فقط پدر یا مادر مرد، زنده باشند، هر کدام به تنهایی، کل اموال به جای مانده را به ارث می برند. اما درصورتی که هر دو پدر و مادر، زنده باشند، مادر، یک سوم اموال را به ارث برده و سهم ارث پدر از فرزند، دو سوم اموال او خواهد بود.
  • بعلاوه، در صورت بدون همسر بودن مرد، باید گفت تمام ترکه به جای مانده از مرد، به پدر و مادر وی می رسد که در صورت زنده بودن هر دو، مجدداً، یک سوم برای مادر بوده و سهم ارث پدر از فرزند، دو سوم ترکه است.
  • در فرضی هم که هیچ کدام از پدر و مادر مرد بدون فرزند، زنده نبوده طبقه دوم، یعنی اجداد و خواهرها و برادرها ارث می برند. اگر از این طبقه نیز خویشاوندی وجود نداشته باشد، اقوام نسبی طبقه سوم، یعنی، خاله، دایی، عمه و عموهای مرد، از وی ارث خواهند برد.

سهم الارث مرد دارای فرزند

زمانی که فرد فوت شده دارای فرزند باشد، طبق طبقات ارث تمام اموال متوفی به فرزندش می رسد. بعلاوه درصورتی که متوفی در قید حیات باشد، ابتدا سهم الارث زن محاسبه شده و به وی پرداخت می شود.

پیشنهاد مطالعه: مجازات فیلمبرداری مخفیانه چیست؟منبع: پیام دلتا

به "سهم الارث مرد به چه کسانی می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم الارث مرد به چه کسانی می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید