خواص، مواد اولیه و طرز تهیه آش اوماج

به گزارش وبلاگ بهابادی، در این مقاله با طرز تهیه آش اوماج آشنا می شوید، تمامی نکات لازم برای داشتن یک آش مقوی و لذیذ را با هم مرور می کنیم. آش اوماج از آش های پرطرفدار و مقوی است و اصالت آن به منطقه ها ترک زبان تبریز و آذربایجان برمی شود. روزهای سرد سال زمانی مناسبی برای پختن آش اوماج است چرا که محتوی لازم برای درمان سرماخوردگی را دارد.

خواص، مواد اولیه و طرز تهیه آش اوماج

دستور پخت آش اوماج اشتراکات زیادی با آش رشته دارد با این تفاوت که به جای رشته از گلوله های خمیری کوچکی که به آن اوماج گفته می گردد استفاده می گردد. اوماج از ریشه آذری گرفته شده است و به معنی تکه کردن است. در واقع نام این آش نیز از نام گلوله های کوچک گرفته شده است. در آذربایجان روز عید فطر آش اوماج به عنوان ناهار پخته می گردد و دور هم میل می نمایند.

مواد لازم آش اوماج

مواد لازم برای تهیه آش اوماج مناسب برای سه نفر:

مواد اولیهمیزان لازم
عدس1 پیمانه
نخود1.2 پیمانه
کره محلی25 گرم
پیاز3 عدد
آب قلم یا استاک گوشت1 لیوان
سبزی آش اوماج (تره، مرزه، ریحان بنفش)250 گرم
آرد1 لیوان
آببه میزان لازم
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمزبه میزان لازم

طرز تهیه آش اوماج

  • زمان آماده سازی مواد اولیه: 1 ساعت
  • زمان لازم برای پخت: 1 ساعت
  • زمان کلی پخت آش اوماج: 2 ساعت
  1. ابتدا با تهیه اوماج آغاز می کنیم. آرد را درون کاسه ریخته به همراه کمی زردچوبه و نمک مخلوط کنید. کم کم به آن آب اضافه کنید به حدی که مواد به شکل خمیر در بیاید. حالا می توانید آن را رنده کنید یا به فرم گلوله های کوچک در بیاورید. اوماج را به هر شکلی که در آوردید جلوی شوفاژ یا بخاری قرار دهید تا خشک گردد.
  2. پیازها را در مقدار تقریباً درشت خرد نموده و به همراه کره محلی داخل قابلمه بریزید. یکی از علل درشت خرد کردن پیاز این است که در آذربایجان اعتقاد دارند پیاز درشت برای گلو درد و سرماخوردگی مفیدتر است. حال پیازها را داخل قابلمه ریخته و به همراه زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید. این کار را تا سبک شدن پیازها ادامه دهید.
  3. به پیازها عدس و لوبیایی که از قبل خیس خورده اند را اضافه کنید. آب قلم و استاک گوشت را نیز در همین مرحله اضافه کنید و زمان دهید تا همگی به خوبی پخته شوند.
  4. زمانی که حبوبات و گوشت شما پخته شد آش سبزی که از قبل پخته شده به مواد اضافه کنید. حالا اوماج خشک شده را به آرامی درون آن بریزید تا به یکدیگر نچسبند. زمانی که اوماج ها باد کردند به آن نمک و فلفل اضافه کنید.
  5. آش اوماج شما آماده سرو است. آن را از روی اجاق بردارید. با پیاز داغ فراوان و ماست تزیین و سرو کنید. یک آش مقوی و لذیذ نوش جانتان.

نکات تکمیلی طرز تهیه آش اوماج

  • حبوبات را از قبل بخیسانید. آب آن را چند مرحله عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته گردد.
  • سبزی آش آمده در طرز تهیه آش اوماج از قبل خرد و پخته شده است. اگر سبزی شما پخته نشده بود ده دقیقه به آن موقع دهید تا بپزد.
  • آب قلم را از قبل آماده کنید. برای این کار قلم را بجوشانید و نهایتاً آن را صاف کنید.
  • برای سبزی آش می توانید از سبزی خشک بهره ببرید.
  • اگر مزه ترش را ترجیح می دهید می توانید برای چاشنی از آبغوره بهره ببرید.
  • هنگام اضافه کردن اوماج، مرتب آش را هم بزنید تا ته نگیرد.
  • کالری هر 100 گرم آش اوماج بین 340 تا 350 است.

خواص آش اوماج

آش اوماج از آش های مقوی و مهم در طب سنتی است. این آش نقش مهمی در تقویت عملکرد مغز، سیستم عصبی و حافظه دارد. وجود ماده ای به نام مولبیدن در آش اوماج باعث می گردد بدن از سولفیت ها (مواد نگه دارنده) سم زدایی گردد.

آهن موجود در آش اوماج باعث برطرف کم خونی می گردد و سوخت و ساز بدن را بالا می برد. بعلاوه به دلیل دارا بودن پروتئین و منگنز در درمان رماتیسم مفصلی مؤثر است و باعث انعطاف پذیری بیشتر رباط ها و مفاصل می گردد.

آش اوماج به دلیل دارا بودن ویتامین B9 سیستم قلبی و عروقی را تقویت می٬کند. بعلاوه با خواص آنتی بیوتیکی عفونت ها معده و روده را از بین می برد.

ویتامین D، کلسیم، منیزیم و منگنز همگی مواد معدنی و ویتامین هایی هستند که در پیش گیری از بروز پوکی استخوان نقش بسزایی دارند. آش اوماج تمامی این مواد را دارد و در استحکام دندان ها و استخوان به شما یاری می نماید.

سخن آخر

طرز تهیه آش اوماج که با تهیه اوماج ها آغاز می گردد و با اضافه کردن حبوبات، گوشت و آب قلم ادامه پیدا می نماید. نهایتاً پس از ریختن سبزی و ادویه جات در آن آماده سرو است. اگر هوس این آش لذیذ و مقوی را نموده اید به راحتی و در زمانی سریع می توانید مواد اولیه آن را به صورت آنلاین از وبلاگ بهابادی سفارش دهید و جلوی در منزل تحویل بگیرید. اگر شما هم فوت و فنی در طرز تهیه آش اوماج دارید برای ما بنویسید. یک آش گرم و لذیذ نوش جانتان!

منبع: اسنپ مارکت

به "خواص، مواد اولیه و طرز تهیه آش اوماج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص، مواد اولیه و طرز تهیه آش اوماج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید