خواص عرق زنیان و اثرات معجزه آسای آن روی سلامت بدن

به گزارش وبلاگ بهابادی، اگر نمی دانید زنیان چیست و عرق زنیان چه خواص بی نظیری دارد، پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای آن با ما همراه باشید زیرا می خواهیم خواص عرق زنیان و تاثیرات خارق العاده آن را روی سلامت جسم و زیبایی آنالیز کنیم.

خواص عرق زنیان و اثرات معجزه آسای آن روی سلامت بدن

گیاه زنیان چیست؟

زنیان با نام علمی (Trachyspermum ammi sprague) یک گیاه دارویی است که خواص متععد و بیشماری برای سلامتی داشته و با نام های مختلف دیگری مثل انیسون بری، کمون حبشی، اجوان، اسپری کای و ندیگر موارد شناخته می گردد. این گیاه به طور عمده در زمین هایی با خاک شنی، غنی از مواد آلی و بعلاوه مناطقی با آب و هوای خنک و معتدل رشد می نماید.

این گیاه به شکل یک گیاه علفی کوچک با ارتفاع حدود 30-90 سانتی متر بوده که دارای برگ های خرده تاج مانند و گل های کوچک سفید یا صورتی رنگ است. این گیاهان دانه ای به رنگ سبز مایل به قهوه ای داشته و طبعی گرم و خشک دارند و از همین رو برای درمان بیماری هایی نظیر آرتروز و درد های مفصلی بسیار کاربردی است.

عرق زنیان مثل بسیاری از عرقیات گیاهی دیگر، فوائد زیادی دارد. عرق زنیان عصاره ای از این گیاه است که برای سلامت بدن، زیبایی و درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این عرق به عنوان یکی از داروها در درمان های طب سنتی به شمار می رود و استفاده از آن می تواند طول عمر افراد را افزایش دهد. دانه های زنیان فوق العاده مغذی هستند و سرشار از ویتامین ها، فیبر، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی هستند. به همین دلیل، برای سلامت بدن بسیار مفید بوده و از همین رو برای مدتی طولانی در درمان های طب سنتی به خصوص در کشور هند مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید عرق زنیان

به صورت کلی، عرقیات و گلاب فوائد بسیار زیادی برای بدن ما دارند. عرق زنیان هم از جمله همین مواد محسوب می گردد. همان طور که پیشتر اشاره نمودیم، عرق زنیان فواید و خواص بیشمار و متعددی دارد که هر یک از آن ها سلامتی و حال خوب را برایتان به ارمغان می آورند. به طور کلی، عرق زنیان دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی، ضد التهابی، ضد اسپاسم، تسکین دهنده، تقویت نماینده سیستم گوارشی، تسکین دردها و دیگر موارد است.

خواص عرق زنیان برای پوست صورت

عرق زنیان خواص مفید بسیار زیادی برای پوست صورت دارد و به عنوان یک محصول طبیعی می تواند در مراقبت از پوست مورد استفاده قرار گیرد. بعضی از خواص عرق زنیان برای پوست صورت عبارت اند از:

  • تسکین التهاب ها؛ خواص ضدالتهابی عرق زنیان می تواند به کاهش التهاب ها، قرمزی ها و تورم های پوست یاری کند.
  • تقویت پوست؛ این عرق ممکن است به تقویت پوست و افزایش کلاژن و الاستین در پوست یاری کند که باعث بهبود کیفیت و انعطاف پذیری پوست می گردد.
  • برطرف انسداد منافذ پوستی؛ خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی عرق زنیان می تواند به باز کردن منافذ پوستی و کاهش انسداد پوست یاری کند.
  • مرطوب نماینده؛ عرق زنیان می تواند به مرطوب کردن پوست و حفظ رطوبت طبیعی آن یاری کند.
  • کاهش آکنه؛ به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی، مصرف عرق زنیان ممکن است به کاهش ظاهر آکنه ها و لک ها یاری کند.

اگرچه عرق زنیان خواص مفیدی برای پوست دارد، اما همچنان بهتر است قبل از استفاده از هر گونه محصول تازه برای پوست، تست آن را روی یک ناحیه کوچک از پوست انجام داده و از واکنش های حساسیتی یا عوارض ناخواسته محتمل جلوگیری کنید. بعلاوه، بهتر است با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید تا محصول مناسبی را برای نوع پوست و مسائل خاص شما مشخص نمایند.

خواص عرق زنیان برای معده

استفاده از عرق زنیان یکی از مهم ترین راه ها برای درمان مسائل معده مانند زخم معده، ورم معده، سوء هاضمه، نفخ و گاز است. وقتی عرق زنیان مصرف و وارد معده می گردد، سطح ترشح آنزیم های معده را تنظیم می نماید و باعث بهبود سوء هاضمه و سایر مسائل گوارشی می گردد. بعلاوه، با افزایش قابلیت هضم نمایندگی، مواد غذایی بهتر جذب می شوند و این باعث از بین رفتن بسیاری از اختلالات معده می گردد.

این ماده به طور سنتی به عنوان یک داروی طبیعی در درمان مسائل گوارشی استفاده می گردد. اما باید توجه داشت که این اطلاعات مبتنی بر مصرف سنتی و تجربی هستند و دلیل تخصصی علمی قطعی وجود ندارد. بعلاوه، مصرف هر گونه دارو یا محصول گیاهی برای مسائل معده، به ویژه زخم معده، باید با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه انجام گردد چون در بعضی از شرایط نظیر حساسیت یا آلرژی ممکن است شرایط بدتر گردد. با این حال خواص عرق زنیان برای زخم معده و سایر مسائل معده و گوارشی ممکن است شامل موارد زیر شوند:

  • کاهش سوزش معده؛ عرق زنیان می تواند به تسکین سوزش معده و کاهش علائم ناشی از اختلالات معده یاری کند.
  • کاهش نفخ معده؛ این عرق ممکن است به کاهش نفخ معده و به بهبود عملکرد گوارش یاری کند.
  • خواص ضد التهابی؛ به دلیل خواص ضد التهابی آجوین، مصرف عرق زنیان می تواند به کاهش التهاب های معده یاری کند.
  • تقویت سیستم گوارشی؛ به دلیل اینکه طبق عرق زنیان گرم و خشک است، برای هضم و سیستم گوارش فوائد زیادی دارد. در نتیجه عرق زنیان می تواند به تقویت سیستم گوارشی و کیفیت هضم غذاها یاری کند.
  • کاهش عفونت ها؛ خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی عرق زنیان ممکن است به کاهش عفونت های معده و زخم معده یاری کند.

خواص عرق زنیان برای لاغری

دانه های ریز گیاه زنیان دارای مقادیر زیادی فیبر و کربوهیدرات هستند که با تأمین انرژی مورد احتیاج بدن و افزایش فعالیت جسمانی، به کاهش اشتها و درنهایت لاغری سریع منجر می شوند. عرق زنیان با مصرف صحیح، انرژی مورداحتیاج برای انجام فعالیت های روزمره را تأمین می نماید. این عمل باعث کاهش اشتها و کنترل ازخوردن در مدت زمان کوتاه می گردد. توجه داشته باشید فواید عرق زنیان برای لاغری به صورت علمی تأیید نشده و بیشتر شامل توصیه های فردی و پزشکان طب سنتی می گردد.

از آن جایی که طبع عرق زنیان گرم و خشک است، نباید بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته گردد. اگر در پی لاغری هستید، باید بدانید خواص عرق زنیان برای لاغری شکم یا لاغری سراسر بدن به صورت علمی تأیید نشده اما در طب سنتی از این گیاه چنین استفاده ای می گردد. بنابراین دو مورد را حتما قبل از مصرف عرق زنیان برای لاغری مد نظر داشته باشید؛ نخست اینکه با پزشک خود حتما مشورت کنید و دوم اینکه به هیچ عنوان در مصرف آن زیاده روی نکنید چون طبع عرق زنیان گرم و خشک است و شاید شما را بیمار کند.

طریقه مصرف عرق زنیان برای لاغری شکمی

بسیاری از افراد از عرق زنیان برای لاغری شکمی استفاده می نمایند. اگر در پی این هستید که طریقه مصرف عرق زنیان برای لاغری شکمی را بدانید، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • تهیه عرق زنیان؛ برای تهیه عرق زنیان، می توانید بذرهای گیاه آجوین را در آب جوش بریزید و به مدت 15 تا 20 دقیقه بجوشانید تا عصاره های گیاه به آب منتقل گردد. سپس آب را صاف کنید تا عرق زنیان حاصل گردد.
  • مصرف عرق زنیان؛ می توانید روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری از عرق زنیان را در طول روز مصرف یا آن را به صورت خالص یا با مقداری آب میوه ها یا آب لیمو تلخ مخلوط و سپس بهره ببرید.
  • ترکیب با رژیم غذایی مناسب؛ مصرف عرق زنیان به تنهایی برای لاغری کافی نیست و باید با رژیم غذایی مناسب که کم کالری، متعادل و حاوی میوه ها، سبزیجات، محصولات غله، پروتئین ها و چربی های سالم است، همراه گردد.
  • تمرینات و فعالیت بدنی؛ بعلاوه، ترکیب مصرف عرق زنیان با تمرینات و فعالیت بدنی منظم می تواند به لاغری شکم یاری کند.

خواص عرق زنیان برای کبد چرب

کبد چرب یکی از مسائل شایع در افراد مختلف است. به همین دلیل، در طب سنتی از عرق زنیان به عنوان یک هضم نماینده قوی و تقویت نماینده کبد استفاده می گردد. مواد فیبری و کربوهیدرات موجود در زنیان می توانند عملکرد نامناسب کبد را بهبود بخشند و با کاهش چربی در کبد، سبب بهبود کارایی آن گردد. توجه داشته باشید درمان کبد چرب چیزی نیست که صرفا با مصرف عرق زنیان درمان گردد. این بیماری گاهی اوقات به شدت پیچیده می گردد و احتیاج است حتما با پزشکان متخصص این حوزه قبل از انجام هر اقدامی مشورت کنید.

سایر فوائد عرق زنیان

عرق زنیان از جمله نوشیدنی ها به شمار میرود که فوائد گسترده ای برای انواع دردها و مسائل بدن دارد. در نتیجه بیان تک تک آن ها از حوصله متن خارج است. به همین دلیل در ادامه به صورت خلاصه به آنالیز سایر خواص آن می پردازیم.

  • تسکین دردهای مفصلی و عضلانی؛ به دلیل خواص ضد التهابی عرق زنیان و طبیعت گرم و خشکی که دراد، می تواند در تسکین دردهای مفصلی و عضلانی بسیار کارآمد واقع گردد.
  • گرم نگه داشتن رحم؛ از دیگر خواص عرق زنیان می توان به قدرت سم زدایی کردن و پاک سازی رحم اشاره نمود. با مصرف این عرق رحم بانوان پاک سازی شده و بعلاوه قائدگی نامنظم درمان می گردد، چراکه طبع گرم و خشکی دارد و می تواند محیط رح را گرم نگه دارد.
  • فواید عرق زنیان برای کلیه؛ در طب سنتی عرق و دانه زنیان یکی از گیاهان دارویی است که برای درمان سنگ های کلیوی و بهبود عملکرد کلیه از آن استفاده می گردد. زنیان قادر است از رسوب املاح کلسیم در کلیه و مجرای ادراری جلوگیری کند و در نتیجه از کلیه ها مراقبت می نماید.
  • خاصیت عرق زنیان برای درمان سرفه؛ مصرف عرق زنیان باعث باز شدن مجاری تنفسی می گردد و اندازه هوای ورودی به ریه ها افزایش می دهد. از این رو، افرادی که با تنگی نفس روبرو هستند، با استفاده از عرق زنیان می توانند مسائل تنفسی خود را تسکین دهند.
  • خواص عرق زنیان برای تیروئید؛ عرق زنیان دارای فیبر، آنتی اکسیدان ها، چربی ها و پروتئین های مفیدی است که مصرف منظم و مناسب آن می تواند بهبود عملکرد تیروئید را منجر گردد و از بروز مسائل قلبی-عروقی، اضافه وزن غیرمعقول و سایر بیماری های مرتبط جلوگیری نماید.
  • عرق زنیان برای کولیت روده؛ عرق زنیان به خاطر خاصیت زد التهابی که دارد، از انواع تورم ها نظیر تورم روده، اختلال عملکرد روده و از بین بردن باکتری ها و سم زدایی در این ناحیه یاری می نماید.
  • خاصیت عرق زنیان برای بهبود التهابات چشم؛ عرق زنیان، از جمله گیاهان دارویی مؤثر برای تقویت بینایی و برطرف تاری دید محسوب می گردد. این گیاه دارای کربوهیدرات، فیبر، پروتئین و چربی است که باعث کنترل اشک و درمان عفونت های چشمی می گردد. بعلاوه در سنین بالاتر، مصرف منظم این عرقیات می تواند خطر ابتلا به آب مروارید و گلوکوم را به شدت کاهش دهد.

کلام آخر

خواص عرق زنیان به عنوان یک گیاه دارویی در طب سنتی برای بسیاری از مسائل درمانی، مطرح شده است. تا به امروز از خواص عرق زنیان در تقویت معده، کاهش ورم روده، لاغری، بهبود پوست صورت، کاهش چربی کبد، درمان یک سری از بیماری های چشمی، کنترل تیروئید، و تسکین سرفه استفاده شده است. اما مهم است به یاد داشته باشید که این ادعاها بر اساس تجربیات سنتی است و بعضی از آن ها پشتوانه علمی ندارند.

توجه داشته باشید بعضی از افراد بسته به نوع بیماری خود، احتیاج به دوز متفاوتی از عرق زنیان دارند. به صورت کلی گفته می گردد افراد بزرگسال هر 8 ساعت سه قاشق غذاخوری به همراه آب و بچه ها هم به همین صورت اما با قاشق مرباخوری. برای بچه ها زیر 7 سال و زنان شیرده هم مصرف این ماده یا توصیه نمی گردد یا اینکه پزشک متخصص باید حتما در جریان باشد. با این حال حتی شده، با پزشک طب سنتی هم در رابطه با طریقه مصرف این ماده برای درمان بیماری های خاص خود در تماس باشید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ بهابادی مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "خواص عرق زنیان و اثرات معجزه آسای آن روی سلامت بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص عرق زنیان و اثرات معجزه آسای آن روی سلامت بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید