خبرنگاران مرغ زنده رقیب پرخطر کشتار روز در بانه

به گزارش وبلاگ بهابادی، سنندج - خبرنگاران - حدود 60 درصد سرانه مصرف محصول مرغ بانه با وجود فعالیت یک کشتارگاه مجهز به صورت زنده در کشتارگاه های خانگی غیربهداشتی و بدون نظارت بهداشتی توسط بعضی افراد تامین می گردد این اقدام به گونه ای است که به نظر می رسد هم اکنون مرغ زنده به رقیب پرخطر مرغ کشت

خبرنگاران مرغ زنده رقیب پرخطر کشتار روز در بانه

به گزارش وبلاگ بهابادی، از گذشته های دور فرهنگ مصرف گوشت زنده در بانه نهادینه شده و افرادی مرغ زنده را گاهی با گاری در محلات و گاهی در خیابان به صورت زنده می فروختند با گذشت سال ها از منسوخ شدن این شیوه سنتی، هنوز بسیاری از شهفرایندان ذائقه خود را تغییر ندادند و همچنان به این شیوه با وجود غیربهداشتی بودن آن اسرار دارند.

با توجه به درخواست شهفرایندان برای مصرف مرغ زنده در سال های گذشته مرغ زنده در کشتارگاه های خانگی و یا در مراکز غیر بهداشتی در شرایط نامناسب کشتار و وارد چرخه مصرف می گردد و دامپزشکی نیز همیشه بر غیر قانونی بودن این اقدام تاکید نموده است.

برای جلوگیری از عرضه و مصرف مرغ زنده با این مراکز و توزیع نمایندگان برخورد های قانونی انجام شده اما با توجه به سود بالا و خواست بسیاری از شهفرایندان، متخلفان بعد از مدتی دوباره اقدام به توزیع مرغ زنده غیربهداشتی می نمایند و هم اکنون بیش از 100 مرکز کشتار خانگی در این شهرستان فعالیت دارد.

برخورد با مراکز عرضه مرغ زنده با جدیت انجام گردد

فرماندار بانه در این ارتباط به خبرنگار وبلاگ بهابادی گفت: با توجه به اینکه در مراکز فروش مرغ زنده هیچگونه نظارتی بر فرآیند کشتار و عرضه بهداشتی نمی گردد احتمال انتقال بیمارهای مختلف از این طریق وجود دارد باید برخورد های قانونی با جدیت انجام گردد.

اسماعیل رستم پور اضافه نمود: مجموعه دستگاه های ذیربط آمادگی لازم را برای برخورد با مراکز توزیع مرغ زنده دارند و اقدامات لازم در این رابطه با همکاری دستگاه های مسوول اجرایی می گردد.

وی با بیان اینکه باید برای تشویق مردم به مصرف مرغ کشتار روز در رسانه و فضای مجازی تبلیغ گردد گفت: شهفرایندان مرغ مورد احتیاج را فقط از مراکز عرضه بهداشتی و مرغ کشتار روز تهیه نمایند چراکه خرید از مراکز غیر بهداشتی گاها به قیمت از دست دادن جان انسان ها تمام می گردد.

فعالیت 79 واحد فراوری مرغ در بانه

رییس جهاد کشاورزی بانه نیز گفت: در بانه 79 واحد مرغداری فراوری مرغ گوشتی با ظرفیت یک میلیون و 541 هزار قطعه مرغ در هر دوره فعالیت دارد.

کریم شریفی اضافه نمود: سالانه 10 هزار تن مرغ در بانه فراوری که 40 درصد آن در شهرستان مصرف و بقیه نیز به استان ها و شهرستان های همجوار صادر می گردد.

وی با اشاره به اینکه کشتارگاه طیور شاهین پر غرب بانه یکی از مجهزترین کشتارگاه های غرب کشور است و براساس استانداردهای روز فعالیت دارد گفت: سال گذشته 10 میلیارد ریال تسهیلات از محل اشتغال پایدار روستایی به این واحد صنعتی برای تجهیز کشتار گاه پرداخت شده است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه گفت: سرانه مصرف روزانه شهرستان بانه 20 تن است که حدود چهار تن به صورت کشتار روز تهیه و مابقی از کشتارگاه های خانگی و مراکز عرضه مرغ زنده تامین می گردد.

شریفی با اشاره به تبعات مصرف مرغ زنده اضافه نمود: با توجه به اینکه کشتارگاه های خانگی و مراکز عرضه مرغ زنده به صورت غیر قانونی فعالیت می نمایند هیچگونه نظارت بر این مراکز نمی گردد و احتمال انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام زیاد است.

اشتغالزایی برای 70 نفر

سرمایه گذار کشتارگاه شاهین پرغرب بانه نیز با بیان اینکه در این کشتارگاه برای 70 نفر شغل ایجاد شده که باتوجه حمایت های مسوولین در کشور شناخته شده هستیم اضافه نمود: در این شرایط سخت مالی و مسائل موجود در این منطقه صفر مرزی چرخه کشتار مرغ به صورت کاملا استاندارد انجام می گردد که احتیاجمند حمایت همگانی است.

سالار سلیمی اضافه نمود: به دلیل نهادینه شدن فرهنگ غلط مصرف مرغ زنده تنها 10 درصد مرغ کشتار روز در بانه مصرف و مابقی به آن به شهرها و استان های همجوار صادر می گردد.

تمام پروتکل های بهداشتی در کشتارگاه رعایت می گردد

رییس شبکه دامپزشکی بانه نیز در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ بهابادی، با اشاره به فعالیت کشتارگاه پر بانه اضافه نمود: در این کشتارگاه صنعتی تمام پروتکل های بهداشتی رعایت می گردد و ناظر ذبح شرعی هم بر نحوه کشتار به صورت شبانه روز نظارت دارد.

علی سور گفت: تبلیغات زیادی درباره مصرف مرغ زنده وجود دارد که خلاف واقعیت است و هیچگونه مسائل بهداشتی در این این شیوه رعایت نمی گردد و همچنین توزیع نمایندگان مرغ از سلامت مرغی که عرضه می نمایند اطلاعی ندارند که عاملی برای شیوع بیمارهای مختلف است.

وی با اشاره به احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سرما گفت: لازم است شهفرایندان مرغ مورد احتیاج خود را از مراکز عرضه بهداشتی شهر تهیه نمایند چراکه مراکز عرضه مرغ زنده بدون رعایت پروتکل های بهداشتی کشتار می گردد.

رییس شبکه دامپزشکی بانه افزود: مرغی که در مراکز عرضه مرغ زنده توزیع می گردد منبع تامین آن نامشخص بوده و این مراکز باعث آلودگی محیط زیست می شوند.

وی گفت: مرغ کشتار روز از مرحله جوجه ریزی تا عرضه به بازار تحت نظارت کامل مجموعه شبکه دامپزشکی است و فرایند کشتار آن کاملا بهداشتی و برای مصرف نماینده ایمن است.

سور ادامه داد: مرغ کشتار روز بانه در شهرها و استان های همجوار نیز توزیع می گردد و با فراهم شدن شرایط بخشی از مرغ این کشتار گاه به اقلیم کردستان عراق صادر خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت بیش از 100 مرکز توزیع مرغ زنده در این شهرستان گفت: برخوردهای زیادی با مراکز عرضه مرغ زنده انجام و پفراینده قضایی برای بعضی افراد تشکل شده اما به دلیل حمایت بعضی از شهفرایندان از این شیوه تا به امروز موفقیت قابل قبولی حاصل نشده است.

رییس شبکه دامپزشکی بانه ادامه داد: با توجه به سود بالای وحمایت بعضی از شهفرایندان از عرضه مرغ زنده علی رغم استفاده از ابزارهای قانونی جریمه و پلمب این مراکز این افراد بار دیگر اقدام به توزیع غیر قانونی کردند.

وی گفت: در 9 ماه سال جاری (انتهای آذر) 27 هزار قطعه مرغ در کشتارگاه به دلیل مختلف از چرخه مصرف خارج و معدم سازی شده این درحالی است فعالیت مراکز عرضه مرغ زنده خانگی بدون نظارت دامپزشک انجام می گردد و مرغ بیمار از چرخه مصرف خارج نمی گردد.

سور یادآور شد: برخورد با افرادی که در منازل دام و طیور در منازل نگهداری می نمایند وظیفه شهرداری است و ورود به منازل باید با مجوز قانونی انجام گردد.

در شهرستان بانه 79 واحد مرغداری با فراوری یک میلیون و 541 هزار قطعه مرغ در هر دوره فعالیت و یازده درصد احتیاج استان را تامین می نمایند.

شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مرغ زنده رقیب پرخطر کشتار روز در بانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مرغ زنده رقیب پرخطر کشتار روز در بانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید