برنامه معاونت علمی برای حمایت از تولید نسل جدید توالی یابی

به گزارش وبلاگ بهابادی، رییس مرکز فناوری های همگرا در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اقدامات حمایتی این مرکز برای حمایت از تولید نسل جدید توالی یابی خبر داد.

برنامه معاونت علمی برای حمایت از تولید نسل جدید توالی یابی

به گزارش وبلاگ بهابادی، علی محمد سلطانی، نسل جدید توالی یابی (NGS) را یکی از حوزه های همگرایی دانست که توسعه آن از برنامه های مرکز فناوری های همگرا معاونت علمی قرار گرفته است و افزود: نسل جدید توالی یابی به مجموعه فناوری هایی گفته می شود که می توانند حجم زیادی از DNA را در مدت زمانی کوتاه و با هزینه کم توالی یابی کنند. با توجه به اینکه در این حوزه تحقیقات در دنیا به سرعت در حال انجام است، اقداماتی را برای گسترش آن انجام دادیم.

وی ادامه داد: انتشار فراخوان حمایت از کسب وکارهای داده های زیستی نخستین اقدام این مرکز در این حوزه است. در این فراخوان که با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی منتشر شد، هم اکنون 3 گروه با حمایت ها و پیگیری های لازم فعالیت های خود را دنبال می کنند و در حال توسعه محصول و کسب وکار خود هستند.

سلطانی همچنین حمایت برای تولید و تجاری سازی کیت cell free DNA را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه ذکر کرد و یادآور شد: این محصول برای نخستین بار در کشور با تلاش های انجام شده در یکی از شرکت های دانش بنیان تولید شد. این شرکت فناور در حال حاضر تعدادی از این کیت را وارد بازار کرده است و در سال جاری و با حمایت های بیشتر مرکز راهبردی فناوری همگرا حجم تولید و فروش خود را افزایش می دهد.

رییس مرکز فناوری های همگرا معاونت علمی ادامه داد: مطالعه و بررسی موانع گسترش کسب وکارهای حوزه داده های زیستی در کشور اقدام دیگر مرکز برای توسعه این حوزه در کشور است. بررسی ها و مطالعات میدانی نشان داد که یکی از موانع اصلی شکل گیری کسب وکارهای این حوزه، خروج بی رویه نمونه ها به خارج از کشور است و تنها راه توسعه بازار آن در کشور، جلوگیری از خروج این نمونه ها است. در مورد این موضوع نیازمند سیاست ها و برنامه های تنظیم گری در سطح ملی و همچنین برنامه های توسعه فناوری و محصول در کنار هم هستیم.

وی با اشاره به اولویت های این مرکز در سال جاری برای توسعه کسب و کارهای داده های زیستی خاطر نشان کرد: سال جاری دومین فراخوان حمایت از کسب وکارهای داده های زیستی برای راه اندازی کسب وکارهای جدید در دو بخش کیت ها و تحلیل داده منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برنامه معاونت علمی برای حمایت از تولید نسل جدید توالی یابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه معاونت علمی برای حمایت از تولید نسل جدید توالی یابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید