چرا نظام بانکی با طرح نهضت ملی مسکن همراهی کرد

به گزارش وبلاگ بهابادی، تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از پرداخت 150 میلیون تومان تسهیلات نوسازی بافت فرسوده با نرخ سود صفر درصد اطلاع داد و مدیرعامل بانک مسکن درباره چرایی همراهی نظام بانکی با طرح نهضت ملی مسکن شرح داد.

چرا نظام بانکی با طرح نهضت ملی مسکن همراهی کرد

علیرضا فخاری، مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار گردید درباره مدل سازی طرح نهضت ملی مسکن گفت: برای چگونگی تامین مسکن اقدام اجرایی در فاصله یکسال انجام شد که معادل اقدامات 16 سال گذشته است.

وی اضافه نمود: بیش از 6 هزار واحد مسکونی داریم که باید آزادسازی گردد و تا شهریور در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد. با یاری سازمان املاک برای انتقال سند این اراضی به این وزارتخانه اقدام می گردد. حدود 7 هزار 300 هکتار از اراضی هم در حال توافق هستیم. بعلاوه 3 هزار و 300 هکتار در اختیار شهرک سازی ها قرار گرفته است.

فخاری گفت: 35 هزار هکتار از اراضی متعلق به دولت که قابلیت الحاق دارد در شورای برنامه ریزی استان ها آنالیز شده و می تواند به طور کامل این طرح را در استان ها پوشش دهد.

وی اضافه نمود: در ادامه این طرح تعهدی هم نسبت به مسکن مهر داشتیم. 1 میلیون 189 هزار واحد مسکن مهر تعهد داشتیم که از این میزان 593 هزار و 600 واحد بین ما و پیمانکار و بهره بردار مقرر بود برسانیم و تا امروز 548 هزار 244 واحد تکمیل شده است.

موانع اصلی در نوسازی بافت های فرسوده

محمد آیینی، مدیر عامل شرکت باز آفرینی شهری نیز در این نشست گفت: موانع اصلی در نوسازی بافت های فرسوده موانع ملکی و ثبتی است و شرکت بازآفرینی شهری ایران، برای آنکه این موانع را در نوسازی بافت های فرسوده حل نماید، پیشنهادی ارایه نموده است که قانونگذار آن پیشنهاد را نیز به تصویب رساند.

وی اضافه نمود: از ابتدای برنامه جدی نوسازی واحدهای فرسوده تا الان 670 هزار واحد نوسازی شده است. در این دوره سعی شده کار مردمی اجرایی گردد و این مدت مدیریت نو بسته تشویقی این طرح مدنظر بوده تا کار جدی دنبال گردد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از پرداخت 150 میلیون تومان تسهیلات نوسازی بافت فرسوده با نرخ سود صفر درصد اطلاع داد.

چرا نظام بانکی با طرح نهضت ملی مسکن همراهی کرد

محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن در مورد ارایه تسهیلات بانکی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم، گفت: مهم ترین نکته در طرح نهضت ملی مسکن این است باعث افرایش پایه پولی نمی گردد و همین موضوع شرایط همراهی نظام بانکی با طرح را افزایش داد.

وی اظهار کرد: اگر در 10 سال گذشته سهم مشارکت بانک ها از 18 درصد به 5 درصد تنزل پیدا کرد به منزله آن است که منابع بانکی به سایر بخش ها رفته و در بخش مسکن هزینه نشده است.

شایان گفت: سیاست دولت افزایش سهم پرداخت مسکن در نظام بانکی است، چرا که مسکن پیشران اقتصاد است. 70 درصد مبلغ تسهیلات مسکن به خرید مصالح اختصاص داده می گردد که به طور غیرمستقیم بخش صنایع را پوشش می دهد. بانک مسکن 76 هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت در سال گذشته ارایه نموده است. این رقم در ده سال ساخت مسکن که 2 میلیون و 300 هزار واحد بود معادل 55 هزار میلیارد تومان بود.

شایان اظهار کرد: اراده دولت در بخش فراوری مسکن در بانک مسکن درک شده و رقم چشمگیر پرداخت تسهیلات این سیاست را تایید می نماید. بعلاوه از ابتدای سال جاری 47 هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن پرداخت شده که نسبت به سال قبل رشد چشمگیری داشت که به علت عملیاتی بودن پروژه ها است.

وی گفت: پیش بینی شده این عدد به 3 برابر یعنی 47 هزار میلیارد افزایش یابد و سایر بانک ها نیز جدی تر به ارایه تسهیلات ساخت مسکن بپردازند. تا به امروز بیش از 26 هزار میلیارد تومان از سهم مشترک بانک و آورده متقاضی پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به سازندگان تعلق گرفت.

منبع: خبرگزاری پانا

به "چرا نظام بانکی با طرح نهضت ملی مسکن همراهی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نظام بانکی با طرح نهضت ملی مسکن همراهی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید