نظر قانون اساسی لبنان درباره انتخاب حسان دیاب برای تشکیل دولت

به گزارش وبلاگ بهابادی، درحالی که برخی طرف های لبنانی مدعی هستند که انتخاب حسان دیاب به عنوان مامور تشکیل کابینه لبنان٬ نقض میثاق ملی است٬ قانون اساسی این کشور هیچ منعی برای این انتخاب ندارد.

نظر قانون اساسی لبنان درباره انتخاب حسان دیاب برای تشکیل دولت

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بهابادی به نقل از پایگاه خبری العهد هنگامی که حسان دیاب وزیر سابق لبنانی مامور تشکیل دولت جدید این کشور شد٬ از دروازه میثاق ملی عده ای شروع به اعتراض به این انتخاب کردند. کسانی که از آب گل آلود ماهی می گیرند٬ خواستار نخست وزیری هستند که هرلحظه آماده عذرخواهی و انصراف باشد و این افراد دیدگاه های خود را با ادعای استناد به اصول قانون اساسی شرح می دهند.

آنها معتقدند که این انتخاب٬ تنها رای 6 نماینده سنی در مجلس را به دست آورد که این میزان نمی تواند نماینده همه جامعه سنی لبنان باشد.

اما ببینیم قانون اساسی لبنان درباره انتخاب حسان دیاب به عنوان مامور تشکیل کابینه چه می گوید:

جهاد صمد عضو فراکسیون گفتمان مشورتی در مجلس لبنان در گفتگو با سایت خبری العهد گفت که تعیین دیاب به عنوان مامور تشکیل دولت کاملا قانونی و بر اساس قانون اساسی است. از نظر صمد٬ اختلافات در لبنان سیاسی است٬ نه دینی و باید از این منطق خارج شویم و متاسفانه ساختار جامعه لبنان همیشه تقسیمات سیاسی را در گرو تقسیمات فرقه ای می داند.

به اعتقاد جهاد صمد اگر اصل فرقه ای را مبنای انتخاب نخست وزیر بدانیم٬ دیگر نیازی به رایزنی در خصوص انتخاب رئیس جمهور و یا رئیس مجلس نیز نداریم؛ به این صورت که انتخاب رئیس جمهور را به دست جامعه مسیحیان و انتخاب رئیس مجلس را به جامعه شیعه می سپاریم.

نماینده مجلسی لبنان در اشاره به 6 نماینده سنی که حسان دیاب را انتخاب کردند سوال کرد که آیا ممنوع است که اقلیت های یک گروه مخالف رای اکثریت آن باشند؟

صمد ادامه داد: ما در سیاست می مانیم و خارج از این صفوف مذهبی و فرقه ای هستیم. وی تاکید کرد که اگر حزب نیروهای لبنانی به حریری رای می داد٬ او در دوشنبه گذشته می توانست رای اکثریت را در رایزنی هایی که البته به تعویق افتاد کسب کند.

جهاد صمد اضافه کرد: شرم آور است که اینگونه صحبت کنیم؛ اگر برخی اصرار دارند تا امور را بر اساس اصول فرقه ای و مذهبی حل کنند٬ می توانیم بگوییم که دیاب رای 6 نماینده مسلمان را بر اساس قواعد میثاق ملی اسلامی- مسیحی به دست آورده است.

عصام اسماعیل کارشناس قانون اساسی لبنان نیز تاکید کرد که انتخاب حسان دیاب به عنوان مامور تشکیل دولت لبنان ضربه ای به میثاق ملی نمی زند؛ چرا که دیاب متعلق به همان فرقه ای است که طبق قانون لبنان باید برای مامور تشکیل کابینه انتخاب شود و قانونی نقض نشده است.

اسماعیل شرح داد که اگر یک فرقه یا حزبی حق مشارکت در رایزنی ها را نداشت٬ می گفتیم که میثاق ملی نقض شده است.

کارشناس قانون اساسی لبنان خاطرنشان کرد که مشارکت در رایزنی ها برای همه آزاد بود و اینجا موضوع مربوط به فرقه گرایی نبوده و مربوط به واقعیت دولت است؛ نمی توانیم منافع دولت وکشور را به خاطر رای و نظر یک حزب که تصمیم گرفت در این رایزنی ها مشارکت نکند معلق نگه داریم.

به گفته اسماعیل٬ در سایه بحرانی که لبنان در آن به سر می برد٬ اولویت٬ فعال کردن نهادهای قانونی اساسی و رفع خطرات اجتماعی و اقتصادی کشور است و برای این کار باید دولت در اسرع وقت تشکیل شود. وی همچنین اشاره کرد: همانطور که بر اساس بند ی قانونی اساسی لبنان٬ هیچ مقام و طرفی نمی تواند میثاق ملی را نقض کند٬ بند ه آن خواستار لغو فرقه گرایی به عنوان یک هدف ملی است و بنابراین نمی توانیم یک بند از قانون اساسی را جدا از بندهای دیگر آن به کار ببریم؛ چرا که میثاق ملی یعنی یک زندگی پایدار برای همه جامعه لبنان.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "نظر قانون اساسی لبنان درباره انتخاب حسان دیاب برای تشکیل دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر قانون اساسی لبنان درباره انتخاب حسان دیاب برای تشکیل دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید