نسخه سوییچ رد دد ریدمپشن برخلاف انتظار از همه نظر عالی است

به گزارش وبلاگ بهابادی، چندی پیش بود که شرکت راکستار (Rockstar) عرضه نسخه نو بازی رد دد ریدمپشن 1 (Red Dead Redemption) را برای کنسول های پلی استیشن 4 و نینتندو سوییچ معرفی کرد. در زمان معرفی این نسخه نو، هواداران بسیار ناامید شدند. به علت اینکه این افراد منتظر یک بازی نو از طرف راکستار بودند و به جای آن با عرضه عجیب یک بازی قدیمی روبرو شدند. به این شکل که این بازی برای کنسول های نسل نهمی بازسازی نشد بلکه برای سوییچ و پلی استیشن 4 در دسترس نهاده شد. البته دارندگان پلی استیشن 5 می توانند با سیستم اجرای عناوین قدیمی روی کنسول نو (Backwards Compatibility) این بازی را تجربه نمایند.

نسخه سوییچ رد دد ریدمپشن برخلاف انتظار از همه نظر عالی است

نکته مثبت اینجاست که بازی رد دد ریدمپشن یکی از رجحانن عناوین نسل 7 است. حال افراد بیشتری به این بازی دسترسی داشته و گیمرهای تازه هم می توانند این بازی را تجربه نمایند. انتظارات از نسخه پلی استیشن 4 این بازی بالاتر بود. با این حال نسخه سوییچ رد دد ریدمپشن عملکردی مشابه با نسخه کنسول های نسل هفتمی دارد. به این معنا که شما با نرخ فریم 30 و کیفیت 720p این بازی را به صورت دستی تجربه می کنید. زمانی که این کنسول را به تلویزیون هم متصل کنید، رزولوشن به 1080p ارتقاء پیدا می نماید.

حال به آنالیز کمی دقیق تر نسخه تازه بازی رد دد ریدمپشن روی کنسول نینتندو سوییچ می پردازیم. گفتنی است که این نسخه از بازی یک ریمستر (Remaster) یا بازسازی (Remake) نیست.

جزئیات نسخه تازه این بازی

مسئولیت انتقال بازی رد دد ریدمپشن به کنسول نینتندو سوییچ بر عهده شرکت Double Eleven Studios است. این عرضه موارد مشترک زیادی با نسخه پلی استیشن 4 دارد. بازی رد دد ردمپشن تازه 11.4 گیگابایت حجم داشته که در آن هم بازی اصلی و هم بسته الحاقی کابوس نامیرا (Undead Nightmare) وجود دارد. متأسفانه در این نسخه از بازی قسمت چند نفره وجود ندارد.

چیزی که باعث رجحان این نسخه نسبت به نسخه نسل هفتمی آن می گردد رزولوشن 1080p آن است. به این شکل که دنیای گسترده بازی رد دد ریدمپشن از این بهبود در رزولوشن رجحانن استفاده را می نماید. جزئیات بازی بیشتر شده و از طرفی در فواصل دور هم بازی واضح تر است. به طور کلی کیفیت بازی نسبت به گذشته بسیار بالاتر است.

در ابتدا شرایط خوب به نظر می رسد تا اینکه کمی در بازی جلو بروید. به علت اینکه رزولوشن اصلی کنسول پلی استیشن 4 هم 1080p هست، کیفیت این دو نسخه تا حدی مشابه است. مشکل اینجاست که هر دو کنسول از سیستم ارتقاء تصویر و Anti Aliasing استفاده می نمایند. سیستمی که مسئول رفع کردن مسائل گرافیکی و به نوعی تمیز کردن آن است.

کنسول نینتندو سوییچ از سیستم FXAA استفاده می نماید. این در صورتی است که پلی استیشن 4 از سیستم FSR 2 و Super Sampling استفاده نموده که کیفیت تصویر را بالاتر می برد. به طور کلی عملکرد FXAA به خوبی آنچه در پلی استیشن 4 است نیست و حتی از آنچه در ایکس باکس 360 هم وجود داشت کمی ضعیف تر است. با این حال فشار کمتری به پردازنده گرافیکی وارد می نماید.

از آنجایی که این نسخه از بازی شباهت بسیار زیادی به نسخه نسل هفتمی بازی دارد، شما با همان محدودیت ها روبرو هستید. برای مثال اینکه یک سیستم محدود برای LOD وجود دارد. به این معنا که تمامی ساختمان ها و موارد مختلف در یک فاصله معین ظاهر شده و قابلیت تغییر در آن ها وجود ندارد. این در صورتی است که کنسول پلی استیشن 4 از این سیستم قدیمی استفاده ننموده و کنسول بسیار قدرتمندتری نسبت به ایکس باکس 360 است. در نتیجه بهتر بود شرکت سازنده این موارد را در نسخه پلی استیشن 4 بهتر نموده و کمی این بازی را به روز می کرد.

البته نسخه تازه نسبت به قبل بهبودهایی هم داشته است. برای مثال کیفیت سایه در تمامی نسخه ها بهتر شده و همین باعث شده شما محیط را بیشتر درک کنید. همینطور اینکه شرکت سازنده در SSR در آب هم کمی تغییر ایجاد نموده که با دقت زیاد معین خواهد شد. نکته اصلی اینجاست که اگر شما جزئیات را کنار بگذارید، نسخه تازه بازی در اصل همان چیزی است که در گذشته عرضه شد فقط رزولوشن آن در صورت اتصال به تلویزیون به 1080p ارتقاء پیدا نموده و همینطور اینکه بازی به صورت قابل حمل هم قابل تجربه است.

تنها نکته منفی نسخه سوییچ نسبت به نسخه ایکس باکس 360 در بخش طراحی سطح اجزا و بافت (Texture) محیط است. در این بخش سوییچ به شدت نسبت به 360 بدتر عمل می نماید. به این شکل که اگر شما از یک زاویه بسته به بازی نگاه کنید متوجه تار شدن آن به طور کامل خواهید شد. این مورد تأثیر چندانی در تجربه بازی ندارد ولی بهتر بود شرکت سازنده بیشتری روی این موارد تمرکز می کرد.

تفاوت های نسخه سوییچ و پلی استیشن 4

پس اگر سیستم Anti Aliasing را کنار بگذاریم، آیا تفاوت محسوس دیگری میان دو نسخه تازه رد دد ریدمپشن وجود دارد؟ اگر شما این دو نسخه را کنار هم بگذارید، کنسول نینتندو سوییچ محدودیت های بیشتری نسبت به پلی استیشن 4 دارد. برای مثال پلی آستیشن 4 در زمینه فیلترهای آنیزوتروپیک (Anisotropic Filters) بهتر عمل نموده و در نتیجه بافت زمین و طراحی کلی بازی در آن بهتر است. اگر این دو مورد را کنار بگذارید در بقیه حالت ها دو نسخه بازی شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. همینطور اینکه به طور ناگهانی ظاهر شدن موانع در بازی در هر دو کنسول وجود دارد.

به طور کلی کنسول سوییچ یک تجربه بسیار لذت بخش و البته قابل مقایه با کنسول پلی استیشن 4 را به کاربران ارائه می دهد. در زمینه عملکردی بازی رد دد ریدمپشن با نرخ فریم 30 روی کنسول سوییچ و پلی استیشن 4 اجرا می گردد. با این حال اجرا با این رزولوشن و نرخ فریم برای کنسول سوییچ قطعاً کار سختتری است. پردازنده Tegra X1 در سطح پردازنده پلی استیشن 4 نیست و دارای ضعف بسیار زیادی است. با این حال همچنان توان اجرای این بازی با نرخ فریم 30 و رزولوشن 1080p روی تلویزیون را دارد.

بیشتراً این بازی روی نرخ فریم 30 اجرا می گردد، مگر در چند حالت که این نرخ فریم به زیر 30 کاهش پیدا می نماید. به علت اینکه نرخ فریم 30 بسیار حساس است، کاربران به طور کامل این تفاوت را احساس نموده و متوجه می شوند که بازی در بعضی مواقع کمی نماید می گردد. به طور کلی از لحاظ عملکردی این بازی بدون نقص نیست ولی بیشتر اوقات ثبات خود را حفظ می نماید.

در کل عملکرد رد دد ریدمپشن روی هر دو دستگاه خوب است. حتی بسته الحاقی کابوس نامیرا نیز بیشتراً در نرخ فریم 30 جریان دارد. این نکته از این نظر اهمیت دارد که کنسول ایکس باکس 360 نمی توانست این بسته الحاقی را به رجحانن نحو اجرا کند. البته این مشکل در نسخه نسل هشتمی با استفاده از قابلیت اجرای عناوین قدیمی روی سخت افزار تازه رفع شد.

در کنسول سوییچ مرحله قبرستان (Graveyard) که 360 در آن مشکل داشت، به راحتی در نرخ فریم 30 اجرا می گردد. حتی با وجود اینکه تعداد زیادی زامبی در آن وجود دارد این بازی ضعیف نشده و همچنان نرخ فریم خود را حفظ می نماید. شما امکان دارد با کمی نمایدی یا مشکل روبرو شوید که البته بیشتر برای حالت 1080p این موضوع وجود دارد. در حالت دستی و رزولوشن 720p هیچ مسئله ای در اجرای این بسته الحاقی وجود ندارد.

آیا بازی رد دد ریدمپشن باید نرخ فریم 60 را هدف می گرفت؟

بازی رد دد ریدمپشن حدود 13 سال پیش عرضه شده است. به همین علت اگر این بازی روی کنسول های نسل 9 عرضه می شد و نرخ فریم 30 داشت بسیار ناراحت نماینده بود. با این حال انتظار نرخ فریم 60 از این بازی روی کنسول دستی نینتندو سوییچ کمی بیش از حد است. به علت اینکه بهینه کردن یک بازی به این اندازه چالش زیادی برای شرکت سازنده خواهد بود. حال یکی از سازندگان ماد که در زمینه کنسول سوییچ کار می نماید نرخ فریم بازی را باز نموده است.

این سازنده ماد برای اینکه سوییچ بهتر بازی رد دد ریدمپشن را اجرا کند محدودیت های پردازنده اصلی و گرافیکی را برداشته است. در نتیجه سرعت کارت گرافیکی 2 برابر شده و سرعت پردازنده اصلی نیز 70 درصد افزایش داشته است. نکته اینجاست که در این حالت امکان اجرای بازی با نرخ فریم 50 تا 60 هست ولی فشار به شدت زیادی به سخت افزار وارد می گردد. همینطور اینکه شرکت سازنده به علت دما و شرایط این کنسول پردازنده های آن را محدود نموده است. نکته اینجاست که این شرایط برای کنسول سوییچ سخت است اما آیا این موضوع برای کنسول پلی استیشن 4 هم صدق می نماید؟

کنسول پلی استیشن 4 قدرت بسیار بیشتری نسبت به سوییچ دارد. در نتیجه قطعاً توان اجرای این بازی با نرخ فریم بالاتر را خواهد داشت. نکته اینجاست که امکان دارد که بازی از لحاظ عملکرد نامتعادل گردد و به همین علت شرکت سازنده تصمیم گرفت نرخ فریم آن را روی عدد 30 قفل کند تا بازی با ثبات اجرا گردد.

در سرانجام نسخه نینتندو سوییچ اثبات می نماید که راکستار می توانسته نسخه پلی استیشن 4 را بهتر طراحی کند. به همین علت نسخه پلی استیشن 4 این بازی کمی ناامید نماینده است. این موضوع ولی برای کنسول نینتندو سوییچ صدق نمی نماید. به علت اینکه نسخه سوییچ این بازی قابلیت های زیادی داشته و عملکرد نسبتاً خوبی با توجه به سخت افزار این کنسول دارد. مخصوصاً اینکه در بیشتر موارد هر دو نسخه بازی شباهت های زیادی به یکدیگر داشته و این در صورتی است که پلی استیشن 4 بسیار قوی تر از سوییچ است.

البته این نکته گفتنی است که بازی رد دد ریدمپشن لیاقت چیزی بیش از این دو نسخه را دارد. این بازی بسیار محبوب بوده و عملکرد راکستار کمی غیر منطقی به نظر می رسد. اینکه این بازی را تا این حد محدود نموده و فقط کمی آن را ارتقاء داده است. این اندازه ارتقاء با استانداردهای امروزی فاصله زیادی داشته و باعث خشم هواداران شده است. در اصل این شرکت تنها خواسته این بازی را دوباره عرضه کند تا هواداران این مجموعه کمی راضی بشوند. این در صورتی است که با صرف زمان بیشتر می توانست بازی را در بسیاری از موارد ارتقاء داده و یک عنوان کامل تر را به بازار عرضه کند.

منبع: Eurogamer

منبع: دیجیکالا مگ

به "نسخه سوییچ رد دد ریدمپشن برخلاف انتظار از همه نظر عالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه سوییچ رد دد ریدمپشن برخلاف انتظار از همه نظر عالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید