ساخت یک واکسن نو و مقرون به صرفه برای گلودرد عفونی!

به گزارش وبلاگ بهابادی، واکسن های گلیکوکونژوگه ها واکسن هایی هستند که برای پیشگیری از عفونت ها عالی هستند، اما در حال حاضر ساخت آن فوق العاده گران است.

ساخت یک واکسن نو و مقرون به صرفه برای گلودرد عفونی!

دانشمندان اسکاتلندی در حال کار بر روی یک واکسن ارزان برای نابودی باکتری های عامل گلودرد استرپتوکوکی هستند.

به گزارش اس اف، دانشمندان در اسکاتلند امیدوارند اولین واکسن ارزان علیه استرپتوکوک A (عفونتی که معمولا به گلودرد استرپتوکوکی منجر می گردد) را فراوری نمایند. محققان یک شرکت اسپین-آف مرتبط با دانشگاه داندی اسکاتلند معتقدند که می توانند هزینه های ایجاد واکسن های گلیکوکونژوگه ها (Glycoconjugates) را کاهش دهند. واکسن های گلیکوکونژوگه ها واکسن هایی هستند که برای پیشگیری از عفونت ها عالی هستند، اما در حال حاضر ساخت آن فوق العاده گران است.

در حال حاضر، تنها درمان عفونت استرپتوکوک A، آنتی بیوتیک ها هستند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد باکتری ها به بعضی از دارو ها مانند آزیترومایسین مقاوم می شوند. این دارو یک جایگزین رایج برای افراد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی است که به پنی سیلین حساسیت دارند.

در بیشتر افراد، عفونت با باکتری استرپتوکوک گروه A تنها باعث بیماری خفیف می گردد که با گلودرد بسیار معین می گردد. با این حال، این امر می تواند به زرد زخم، مخملک یا ورم لوزه منجر گردد. در موارد بسیار نادر، این عفونت می تواند باعث ایجاد یک نوع مهاجم و بالقوه کشنده از بیماری به نام iGAS گردد که در آن باکتری وارد جریان خون می گردد. در سراسر بریتانیا، از سپتامبر 2022، حداقل 32 کودک بر اثر عفونت iGAS جان خود را از دست داده اند.

دانشمندان چگونه واکسن های گلیکوکونژوگه را می سازند؟

شرکت اسپین-آف RHAPSEDA مرتبط با دانشگاه داندی به وسیله دکتر هلگه دورفمولر از دانشکده علوم زیستی دانشگاه داندی تأسیس شد. این شرکت از فرآیند ها و فناوری های جدیدی استفاده می نماید که برای ایجاد واکسن های گلیکوکونژوگه پیشرفته اند، جایی که یک مولکول کربوهیدرات فراوری شده به وسیله باکتری مورد هدف با استفاده از یک حامل پروتئین تحویل داده می گردد.

نشان داده شده است که این روش به ایمنی لنفوسیت تی قوی تری دست می یابد تا محافظت طولانی تری در برابر بیماری های جدی ایجاد کند. این فرآیند قبلاً برای ایجاد واکسن های مننژیت و ذات الریه استفاده شده است، اما ساخت آن ها نیز گران است. پلتفرم RHAPSEDA کارآمدتر است، به این معنی که باید هزینه ها را کاهش دهد و توسعه اولین واکسن ارزان استرپتوکوک A را در دنیا امکان پذیر کند.

جیلیان براون از محققان این مطالعه می گوید: RHAPSEDA نشان دهنده یک تغییر مرحله ای در توسعه واکسن گلیکوکونژوگه است که دامنه توسعه طیف وسیعی از واکسن های ارزان از جمله استرپتوکوک A را که در ماه های اخیر منبع نگرانی زیادی بوده است، ارائه می دهد. ما در حال توسعه روابط تجاری و علمی قابل توجهی در سراسر دنیا از اروپا تا ایالات متحده و کره جنوبی هستیم. ما مشتاقانه منتظر ایجاد این روابط در امسال و آوردن سرمایه گذاری بین المللی در توسعه واکسن در اسکاتلند هستیم.

منبع: فرادید

به "ساخت یک واکسن نو و مقرون به صرفه برای گلودرد عفونی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت یک واکسن نو و مقرون به صرفه برای گلودرد عفونی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید