دعوت نامه ای به دنیای فیزیک

به گزارش وبلاگ بهابادی، بعضی از انسان ها برای یافتن پاسخ معماهای زندگی به سراغ انواع ایدئولوژی یا سیستم های اعتقادی می فرایند، ولی جیم الخلیلی؛ نویسنده و فیزیکدان معتقد است که هیچ چیز نمی تواند جایگزین ارائه فرضیه های دقیق آزمایش کردن و استنباط حقایق درباره دنیا گردد در حقیقت ستون های روش علمی هستند که ما را قادر می سازد تا به معماهای اطرافمان پاسخ دهیم.

دعوت نامه ای به دنیای فیزیک

اگر عاشق درسی به نام فیزیک هستید و می خواهید بدانید دنیا چگونه و از چه چیزهایی تشکیل شده، بهتر است با جیم الخلیلی همگام شوید و کتاب دنیا هستی بر اساس فیزیک را به دست بگیرید و در مکانی آرام بخوانید. شاید شما هم شنیده باشید که افرادی که فیزیک را دوست دارند، احتمالا خوره کتاب هم هستند، اما به واقع چنین نیست. البته باید اعتراف کرد که فهمیدن ظرایف مکانیک کوانتومی، باعث سردرد شما می گردد.

این اثر از سوی انتشارات مازیار با ترجمه قاسم کیانی مقدم به تازگی راهی بازار کتاب های علمی شده است.

جیم الخلیلی در این کتاب شرح داده که چرا فیزیک شگفت انگیز است، چرا آن را یک علم بنیادی می دانیم و چرا برای درک دنیا اهمیت اساسی دارد.

هدف این اثر، آشنا کردن مخاطبان با برخی از ژرف ترین و بنیادی ترین مفاهیم فیزیک است، اما باید بدانید مباحثی که نویسنده در این اثر به آن ها پرداخته، موضوعاتی نیست که شما در دوران دبیرستان خود با آن آشنا شده باشید. برای برخی از خوانندگان این اثر می تواند دعوت نامه ای به دنیای فیزیک باشد.

اما برای برخی دیگر که نگاه نفرت انگیزی نسبت به فیزیک دارند و گویا با آن چپ افتاده اند، کتاب دنیا هستی بر اساس فیزیک می تواند معرفی مجدد و ملایمی از فیزیک باشد. جیم الخلیلی برای اینکه درک مفیدی ارائه کند از اینکه فیزیک درباره ماهیت دنیا ما چه می گوید، مجموعه ای از مهم ترین مفاهیم فیزیک مدرن را انتخاب و کوشش نموده چگونگی پیوند یافتن آن ها با یکدیگر را نشان دهد.

همیشه یکی از انتقاداتی که از بسیاری از کتاب های علمی عامه پسند در زمینه مفاهیم بنیادی فیزیک می گردد این است که غالبا نمی توانند به خواننده عامی یاری نمایند که معنای واقعی این مفاهیم را دریابند. جیم الخلیلی در این باره معتقد است که علت این موضوع آن است که فیزیکدانانی که واقعا این مفاهیم را می فهمند و مقاله های پژوهشی می نویسند و نظریه های جدید ارائه می نمایند، لزوما بهترین افراد برای شرح دادن آن مفاهیم به افراد غیرفیزیکدان نیستند. ولی از طرف دیگر، افرادی که تجربه و مهارت بیشتری در بیان این مفاهیم برای عموم مردم دارند، ممکن است خودشان برخی از مفاهیم را با ژرفای کافی نفهمیده باشند که بتوانند از سطح ارائه چند تشبیه ساده فراتر فرایند.

کوشش دیگر نویسنده در کتابش بر این اساس بوده که وارد بحث های فلسفی یا ماوراطبیعی نگردد، گرچه هنگام بحث درباره برخی از مفاهیم عمیق در خط مقدم فیزیک اعم از ماهیت فضا و زمان، تفسیرهای مختلف از مکانیک کوانتومی و حتی معنای خود واقعیت هر نویسنده ای وسوسه می گردد که به اینگونه مطالب بپردازد. در کل فیزیک به ما ابزارهایی می دهد که تمامی گیتی را بفهمیم. مطالعه فیزیک، جست وجو برای شرح است، اما برای شروع این جست وجو ابتدا باید پرسش های درست را بپرسیم که فلاسفه در این کار مهارت زیادی دارند.

princeton.edu خبرگزاری رسمی دانشگاه پرینستون درباره این کتاب نوشته است: الخلیلی با معرفی مفاهیم اساسی فضا، زمان، انرژی و ماده کتاب خود را شروع می نماید و سپس سه ستون فیزیک مدرن - نظریه کوانتوم ، نسبیت و ترمودینامیک - را تشریح می نماید که نشان می دهد تمامی این موارد با یکدیگر درک کاملی از واقعیت به انسان ارائه می دهند. در واقع الخلیلی با استفاده از مثال های شگفت انگیز و تشبیهات قابل تأمل فیزیک و مقیاس های کیهانی و کوانتومی حساس، مرزهای حدس و گمان حوزه و فیزیکی را که پشتوانه تجربیات و فناوری های روزمره ما است را روشن می نماید و خواننده را با بزرگترین سرعت ایده ها در فیزیک آشنا می نماید.

کتاب دنیای هستی بر اساس فیزیک در 184 صفحه با شمارگان یک هزار و 200 نسخه از سوی انتشارات مازیار پاییز سال جاری راهی بازار کتاب شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "دعوت نامه ای به دنیای فیزیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعوت نامه ای به دنیای فیزیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید