تصاویری حیرت انگیز از بزرگترین قنات دنیا در ایران

به گزارش وبلاگ بهابادی، قنات قصبه در گناباد قرار گرفته و به عنوان بزرگ ترین و طولانی ترین قنات ایران شناخته شده است. 2500 سال از عمر این قنات می گذرد و 33113 متر طول دارد.

تصاویری حیرت انگیز از بزرگترین قنات دنیا در ایران

به گزارش وبلاگ بهابادی، 2500 سال از عمر این قنات می گذرد و 33113 متر طول دارد. کافی است از پله های مادر چاه (عمیق ترین چاه) این قنات پایین بروید تا با دنیایی که زیر زمین انتظارتان را می کشد آشنا شوید؛ 420 حلقه چاه به هم پیوسته ای که با زحمت حفر شده اند تا مردم آن موقع و زمین های زراعی شان را سیراب نمایند.

در جنوب شهر گناباد همه این قنات را می شناسند. ماجرای ساخته شدن این قنات بزرگ برمی گردد به دوره هخامنشیان؛ به هر حال از گذشته تا به امروز گناباد یک شهر کویری بوده و هست و اهالی این منطقه احتیاج شدیدی به آب داشته و دارند. به همین خاطر در آن دوره با توجه به احتیاج مردم، اولین چاه در این روستا حفر شد که همه آن را به عنوان مادر چاه می شناسند؛ چاهی که عمق آن از همه چاه های دیگر بیشتر است و به280 تا 300 متر می رسد.

این قنات از یک شاخه اصلی و شش شاخه فرعی تشکیل شده است. این چاه ها در منطقه ای شیب دار حفر شده اند و هر چقدر به سمت آخرین چاه حرکت کنیم به سطح زمین نزدیک تر می شویم.

به گفته کارشناسان، قنات قصبه حتی در مواقع خشکسالی، آب را بدون اینکه از اندازه آن کم گردد در خود ذخیره و حفظ می نماید

قصبه در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قنات آب مورد احتیاج اهالی گناباد را از دره های کوه سیاه واقع در 24 کیلومتری جنوب این شهر تامین می نماید.

طول بزرگ ترین قنات ایران 33113 متر است که ساخت آن به دوران هخامنشیان برمی گردد و حلقه چاه ها متناسب با احتیاج مردم تا به امروز حفر شده اند

به همین خاطر در فاصله 900 متری از مظهر قنات یعنی محلی که آب از قنات خارج می گردد، یک نوع سازه معماری به نام آبگیر ساخته شده که در زمستان به عنوان سد عمل می نماید؛ یعنی با بستن آن می توانستند آبی را که در زمستان مورد استفاده نیست، در درون قنات ذخیره نمایند. به این ترتیب سفره های زیرزمینی آب همواره پر آب باقی می ماند.

عمق مادر چاه قنات قصبه به 300 متر می رسد و دیگر چاه های آن 100 متر بیشتر عمق ندارند

این قنات هفت شاخه دارد اما در حال حاضر تنها یکی از این شاخه ها باز است، بقیه آنها به دلیل رسوب و ریزش دیواره های قنات مسدود شده اند؛ مدت هاست که این رشته ها مسدود شده اند اما هیچ بودجه خاصی برای باز کردن این شاخه های آب در نظر گرفته نشده است.

اگر این رشته ها باز گردد، آب قصبه گناباد بیشتر می گردد. البته جای شکرش باقی است که با وجود مسدود شدن این رشته ها، در مواقع خشکسالی عمق آب قنات قصبه کم نمی گردد، چراکه عمق قنات زیاد است. رشته اصلی قنات قصبه در جهت شمال به جنوب احداث شده اما رشته های دیگر به مرور زمان و با توجه به احتیاج مردم حفر شده اند.

شما می توانید به راحتی در شاخه اصلی این قنات حرکت کنید، چراکه ارتفاع این کانال 150 سانتی متر است و قدم زدن در این شاخه نسبت به شاخه های فرعی راحت تر است، شما می توانید از نزدیک شاهد یک اثر تاریخی 2500ساله باشید. با سفال هایی که در اطراف این قنات پیدا شده نتیجه گرفته اند قدمت این قنات به 2500سال قبل می رسد.

منبع: همشهری آنلاین

به "تصاویری حیرت انگیز از بزرگترین قنات دنیا در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویری حیرت انگیز از بزرگترین قنات دنیا در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید