برای کم کاری کلیه چه بخوریم؟

به گزارش وبلاگ بهابادی، بیماری کلیوی یک مشکل رایج است که حدود 10٪ از جمعیت دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد. کلیه ها اندام های کوچک اما قدرت مندی به شکل لوبیا هستند که کارهای مهمی را در بدن انجام می دهند؛ بنابراین یافتن پاسخ سوال برای کم کاری کلیه چه بخوریم می تواند تا حدودی سلامت کلیوی شما را تضمین کند.

برای کم کاری کلیه چه بخوریم؟

کیله های شما مسئول فیلترکردن مواد زائد و ترشح هورمون هایی هستند که فشار خون شما را تنظیم می نمایند و بسیاری از فعالیت های ضروری بدن را انجام می دهند؛ پس خوب است بدانید که بیماران کلیوی چه بخورند.

راه های بسیاری وجود دارد که می توانند به این اندام حیاتی آسیب برسانند که دیابت و فشار خون بالا، شایع ترین عوامل خطر بیماری کلیوی هستند. بااین حال، می توان با یافتن پاسخ سوال برای کم کاری کلیه چه بخوریم از بروز مسائل کلیوی جلوگیری کرد. بنابراین ضروری است افراد مبتلا به بیماری کلیوی از رژیم غذایی خاصی پیروی نمایند و بدانند که آیا حبوبات برای کلیه مضر است یا خیر.

علائم کم کاری کلیه؛ چه چیزهایی برای کلیه مضر است؟

علائم و نشانه های کم کاری کلیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش ادرار
  • تورم در پاها
  • تنگی نفس
  • خستگی
  • گیجی
  • حالت تهوع
  • ضعف
  • ضربان قلب نامنظم
  • درد یا فشار قفسه سینه
  • تشنج یا کما در موارد شدید

با تمامی این نشانه ها، گاهی اوقات کم کاری کلیه هیچ علامتی ایجاد نمی نماید و تنها به وسیله آزمایشات، قابل تشخیص خواهد بود. درمان کم کاری کلیه کار آسانی نیست، پس بهتر است برای پیش گیری بدانید که بیماران کلیوی چه بخورند تا از بروز مسائل جلوگیری گردد.

برنامه غذایی برای نارسایی کلیه

پاسخ سوال برای کم کاری کلیه چه بخوریم بسته به سطح کم کاری کلیه فرق دارد. برای مثال، افرادی که در مراحل اولیه بیماری کلیوی هستند، محدودیت های متفاوتی نسبت به افراد مبتلا به نارسایی کلیوی دارند.

به همین خاطر پاسخ سوال بیماران کلیوی چه بخورند چیز دیگری ست. معمولا توصیه می گردد که همه افراد مبتلا به بیماری کلیوی، مواد مغذی زیر را در حد متعارف مصرف نمایند:

  • سدیم
  • پتاسیم
  • فسفر
  • پروتئین

هر فرد مبتلا به بیماری کلیوی در مواجهه با سوال چه چیزهایی برای کلیه مضر است، پاسخ متفاوتی دریافت می نماید، به همین علت بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. به همین منظور در ادامه به مواد غذایی که باید مصرف کنید و بعلاوه آنالیز سوالاتی از قبیل ایا برنج برای کلیه مضر است؟ آیا حبوبات برای کلیه مضر است؟ برای کم کاری کلیه چه بخوریم؟ و چه چیزهایی برای کلیه مضر است؟ می پردازیم.

گل کلم

اولین پاسخ به سوال برای کم کاری کلیه چه بخوریم را به گل کلم اختصاص می دهیم. گل کلم یک سبزی مغذی و منبع بسیار خوبی از ویتامین C، ویتامین K، فولات، فیبر و ویتامین B است. این ماده مغذی سرشار از ترکیبات ضد التهابی مانند ایندول است؛ به علاوه آن که گل کلم له شده را می توان به جای سیب زمینی به عنوان یک غذای جانبی پرپتاسیم استفاده کرد.

زغال اخته

و اما دومین پاسخ به سوال برای کم کاری کلیه چه بخوریم، خوراکی پرطرفدار زغال اخته است؛ چراکه این ماده سرشار از مواد مغذی ست و یکی از برترین منابع آنتی اکسیدانی به شمار میرود.

انگور قرمز

انگور قرمز نه تنها لذیذ است، بلکه در یک حبه کوچک آن، مواد مفید زیادی ارائه می گردد که آن را به پاسخ سوم سوال برای کم کاری کلیه چه بخوریم تبدیل نموده است. این میوه خوش مزه سرشار از ویتامین C است و می توان آن را یک ضد التهاب دانست.

سفیده تخم مرغ

چهارمین پاسخ به سوال برای کم کاری کلیه چه بخوریم، تنها محدود به سفیده تخم مرغ می گردد. سفیده تخم مرغ انتخاب مناسبی برای قرارگیری در رژیم غذایی افراد با بیماری کلیوی ست. زرده تخم مرغ از اندازه قابل توجهی فسفر بهره مند است.

برنج

برای آنالیز پاسخ سوال ایا برنج برای کلیه مضر است، خوب است به سراغ خواص برنج برویم. برنج سرشار از سبوس است و اگر از درد سنگ کلیه کلسیمی رنج می برید، برترین درمان خانگی برای شما مصرف برنج است. به همین علت می توان آن را پنجمین پاسخ به سوال برای کم کاری کلیه چه بخوریم دانست.

برای کم کاری کلیه چه نخوریم؟

تا این قسمت از مطلب پاسخ سوالاتی از قبیل برای کم کاری کلیه چه بخوریم؟ ایا برنج برای کلیه مضر است؟ آیا حبوبات برای کلیه مضر است؟ برای کم کاری کلیه چه بخوریم؟ و چه چیزهایی برای کلیه مضر است؟ را آنالیز کردیم. بااین حال برای جلوگیری و درمان بیماری های کلیوی، مهم آن است ک بدانید چه نخورید.

· نوشابه

نوشابه ها علاوه بر کالری و قند بالا، از مواد افزودنی بسیاری مانند فسفر برخوردارند. بدن شما این فسفر اضافی را بیشتر از فسفر طبیعی، حیوانی یا گیاهی جذب می نماید؛ بنابراین فسفر افزودنی را می توان مضرترین ماده برای بیماران کلیوی دانست.

· غذاهای کنسروشده

غذاهای کنسروشده مانند سوپ، سبزیجات و لوبیا اغلب به علت کم هزینه بودن و راحتی مصرفشان خریداری می شوند. با این حال، بیشتر غذاهای کنسروشده حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند. بنابراین باتوجه به اندازه سدیم موجود در محصولات کنسروی، اغلب توصیه می گردد افراد مبتلا به بیماری های کلیوی از مصرف آن ها خودداری نمایند.

· موز

موز سرشار از پتاسیم بوده و متاسفانه به علت اندازه بالای پتاسیم، مصرف آن برای بیماران کلیوی مضر است و باید در رژیم غذایی آن ها به طور کاملا محدود استفاده گردد.

· لبنیات

مصرف لبنیات زیاد، همراه با سایر غذاهای غنی از فسفر، می تواند برای سلامت استخوان در افراد مبتلا به بیماری کلیوی مضر باشد. این موضوع ممکن است تعجب آور به نظر برسد، اما هنگامی که کلیه ها آسیب دیده اند، مصرف بیش از حد فسفر می تواند باعث افزایش علائم بیماری کلیوی و آسیب به استخوان ها گردد.

· پرتقال و آب پرتقال

اگرچه پرتقال و آب پرتقال به علت برخورداری از ویتامین C شناخته شده هستند، اما به علت اندازه زیاد پتاسیم، مصرف آن به بیماران کلیوی توصیه نمی گردد. انگور، سیب و زغال اخته و بعلاوه آب میوه های مربوط به آن ها، همگی جایگزین های خوبی برای پرتقال و آب پرتقال هستند.

· گوشت فرآوری شده

گوشت های فرآوری شده از دیرباز با بیماری های مزمن همراه بوده اند و به علت مواد نگه دارنده موجود در آن ها، معمولا ناسالم تلقی می شوند. گوشت های فرآوری شده عموما محصولاتی شور، خشک یا کنسروشده هستند که درصورت وجود بیماری کلیوی، مصرف آن ها خطرات بسیاری را برای شما ایجاد می نماید.

حرف آخر

رژیم غذایی مناسب بیماران کلیوی که در بالا به آن اشاره شد و بعلاوه سوالاتی از قبیل برای کم کاری کلیه چه بخوریم؟ ایا برنج برای کلیه مضر است؟ آیا حبوبات برای کلیه مضر است؟ برای کم کاری کلیه چه بخوریم؟ و چه چیزهایی برای کلیه مضر است؟ باتوجه به شرایط بیماری و اندازه وخامت آن قابل تغییر خواهند بود. توجه داشته باشید که برای دریافت رژیم غذایی مناسب، باید به به پزشکی متخصص مراجعه گردد.

به یاد داشته باشید که همواره انتخاب های غذایی خود را با یک پزشک در میان بگذارید تا از صحت آن ها اطمینان حاصل کنید؛ چراکه محدودیت های غذایی بسته به نوع و سطح آسیب کلیوی و بعلاوه مداخلات پزشکی موجود، مانند داروها یا درمان دیالیز، فرق دارد.

منبع: اسنپ مارکت

به "برای کم کاری کلیه چه بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای کم کاری کلیه چه بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید