باید و نبایدهای تغذیه ای برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید

به گزارش وبلاگ بهابادی، خبرنگاران/کرمانشاه یک متخصص تغذیه به تشریح باید و نبایدهای تغذیه ای در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید پرداخت.

باید و نبایدهای تغذیه ای برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید

دکتر هادی عبدالله زاد در گفت و گو با وبلاگ بهابادی، از بیماری آرتریت روماتوئید به عنوان یک بیماری خودایمنی یاد کرد و اضافه کرد: این بیماری موجب ایجاد التهاب در مفاصل و تمام بدن شده، به نوعی که در این بیماران، تورم و درد و خشکی صبحگاهی در مفاصل شایع می باشد.

وی اضافه کرد: علاوه بر مفاصل، در این بیماری تمام اندام های بدن از جمله دستگاه گوارش هم ممکن است درگیر گردد و خشکی مخاط مجرای گوارشی در بعضی از این بیماران موجب می گردد طعم و مزه غذا به خوبی احساس نگردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: این مسائل و بویژه درد و تورم مفاصل موجب می گردد که این بیماران در انجام کارهای روزمره و حتی غذا خوردن دچار مشکل شوند.

وی با اشاره به تاثیرات مواد غذایی بر شعله ور شدن یا خاموشی علائم بیماری، گفت: مصرف بعضی مواد غذایی می تواند موجب تشدید بیماری و افزایش درد مفاصل در این بیماران گردد، از طرفی بعضی موادغذایی هم برای بهبود شرایط این بیماران مناسبت است، بنابراین توصیه می گردد این بیماران رژیم غذایی مناسبت با شرایط بیماری خود داشته باشند.

وی اضافه کرد: در وهله اول توصیه می گردد این بیماران در صورت داشتن اضافه وزن، حتما وزن خود را کاهش داده تا مفاصل آنها کمتر دچار التهاب و درد گردد.

وی اضافه کرد: بعلاوه روزه داری متناوب برای این افراد هم توصیه شده، چرا که موجب کاهش التهاب در مفاصل آنها می گردد.

وی مصرف سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان را بخاطر وجود آلکالوئیدها برای بعضی از این بیماران مضر دانست و اضافه کرد: در صورتی که مصرف این مواد غذایی موجب تشدید درد و خشکی صبحگاهی گردد، توصیه می گردد که بیماران این مواد را از برنامه غذایی حذف نمایند.

وی اضافه کرد: این بیماران بهتر است از مصرف مواد غذایی فرآوری شده حاوی مقادیر زیاد شکر و گلوتن نیز اجتناب نمایند.

عبدالله زاد رژیم مدیترانه ای را برای این بیماران مناسب دانست و اضافه کرد: در این رژیم بر استفاده از مواد غذایی تازه و بویژه میوه، سبزیجات، ماهی، حبوبات و انواع آجیل و روغن های گیاهی بویژه روغن زیتون تاکید شده است.

این متخصص تغذیه مصرف بعضی مکمل ها مانند B6، B12، اسید فولیک، کلسیم و ویتامین D ، روغن گل مغربی و امگا 3 را هم برای این بیماران بسیار مفید دانست.

عبدالله زاد بعلاوه بر افزایش فعالیت فیزیکی در این بیماران تاکید نمود و اضافه کرد: فعالیت فیزیکی در این بیماران موجب بهبود کیفیت زندگی آنها می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "باید و نبایدهای تغذیه ای برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید و نبایدهای تغذیه ای برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید