بالابردن کیفیت، رمز موفقیت پیام رسان های بومی است
به گزارش وبلاگ بهابادی، بتازگی امیر خوراکیان معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی از آغاز مرحله دوم حمایت از پیام رسان های داخلی خبر داد و گفت: حمایت های مرحله دوم شامل ارائه خدمات دولت الکترونیک، ایجاد شرایط مناسب تبلیغ در رسانه ها، رفع مسائل قضایی و حقوقی، اتصال پیام رسان های داخلی به اپراتورها، کسب سهمی از درآمد ترافیک، اختصاص مرکز داده رایگان، تسهیل در اعطای مجوز و در نهایت همکاری در تمدید بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی است.
به بهانه این خبر به سراغ فعالان و کارشناسان حوزه پیام رسان های داخلی رفتیم تا بدانیم آیا مرحله اول حمایت از پیام رسان های بومی خروجی خوبی داشته و حمایت های مرحله دوم بخصوص ارائه خدمات دولت الکترونیک روی بستر پیام رسان های بومی و رفع مسائل قضایی چقدر می تواند در جذب مخاطب در پیام رسان های بومی مؤثر واقع شود.
لغو مقررات سختگیرانه در پیام رسان های بومی
علیرضا یاری، فعال حوزه فاوا اعتقاد دارد زمانی می توانیم بگوییم حمایت های مرحله دوم اثرگذار خواهد بود که این حمایت ها جذابیت و کیفیت ایجاد کرده و عموم مردم به صورت روزانه از پیام رسان های بومی استفاده کنند.
یاری به ایران گفت: به نظر نمی رسد حمایت هایی هم که در مرحله دوم برای پیام رسان های بومی قرار داده اند برای پیام رسان های بومی جذابیت ایجاد کند، چرا که ما تجربه اضافه نمودن خدمات به پیام رسان های داخلی داریم. یکی از پیام رسان های داخلی خدمات بانکی ارائه می دهد ولی آیا این خدمات باعث شده که عموم مردم به صورت روزانه از این پیام رسان بومی استفاده کنند؟ جواب منفی است و تنها عده اندکی به علت ارائه خدمات به پیام رسان بومی مراجعه می کنند پس با ارائه خدمات به تنهایی نمی توانیم جایگاه محکمی برای پیام رسان های داخلی ایجاد کنیم.
وی درباره اتصال پیام رسان ها به اپراتورها نیز گفت: این مورد هم خیلی نمی تواند جذابیت ایجاد کند چون ما هم اکنون پیام رسانی داریم که وابسته به یکی از اپراتورهای کشور است اما چندین میلیون کاربری که در آن عضو هستند، تنها به دلیل حضور در رویدادها و بواسطه در نظر دریافت جوایز است و مردم به صورت عموم و روزانه از آن بهره نمی برند.
یاری یکی از اقدام های خوب مرحله دوم حمایت از پیام رسان های بومی را تشکیل کارگروه قضایی اعلام کرد و گفت: خیلی از تصمیم هایی که در دولت گرفته می شود، در قوه قضائیه اجرایی نمی شود و قضات مطابق با قوانین و مقررات جاری حکم صادر می کنند. بنابراین ارتباط با قوه قضائیه و اصلاح و یکسان سازی قوانین و مقررات و ایجاد فضای رقابتی ایده خوبی است و به نظرم می تواند اعتماد کاربران را تقویت کند.
وی اضافه نمود: از آنجایی که کاربران به صورت روزانه و هر لحظه از پیام رسان های بومی استفاده نمی کنند، این نشان دهنده آن است که با وجود افزایش سرورها، انتقال مراکز داده و ارائه وام ها در مرحله اول نتوانسته است باعث پیروزیت و خروجی خوب در این پیام رسان های بومی باشد. یاری اعتقاد دارد ایجاد جذابیت و بالابردن کیفیت در پیام رسان های داخلی می تواند مهم ترین عامل جذب مخاطب و استفاده روزانه کاربران از پیام رسان های داخلی باشد نه اجبار.
این کارشناس شبکه های اجتماعی اضافه نمود: با اینکه بارها تأکید شده است با اجبار نمی توان باعث شد تا کاربران به سمت پیام رسان های بومی جذب شوند، ولی هم اکنون استفاده از پیام رسان مختص دانش آموزان اجباری شده این در حالی است که بیشتر مدارس و معلمان همزمان با این پیام رسان داخلی به صورت موازی در حال استفاده از پیام رسان های خارجی هستند.
یاری معتقد است نه تنها باید اعتماد و بینش مردم را درباره استفاده از پیام رسان های داخلی تغییر داد، بلکه باید قوانین و مقررات سختگیرانه پیام رسان های بومی را محدود کرد. نباید به محض اینکه در پیام رسان یا پلتفرم داخلی یک محتوای خلاف شئونات کشور بارگذاری شود سریع محدودیت های شدیدی برای آن پلتفرم داخلی و مدیرش ایجاد کرد.
وی پیشنهاد داد همزمان با پیاده سازی مرحله دوم حمایت ها روی پیام رسان های بومی، کیفیت را هم بالا ببرند و قوانین سختگیرانه و محدود کننده را کاهش دهند تا مردم به صورت روزانه از آنها استفاده کنند و زمانی که مردم به صورت روزانه از این پیام رسان ها استفاده کرده و جایگزین پیام رسان های خارجی کردند می توانیم بگوییم که در حمایت ها پیروز عمل کرده ایم و خروجی مناسبی داشته ایم.
حمایت بدون خروجی مطلوب
مهدی حسین پور دیگر کارشناس شبکه های اجتماعی نیز اعتقاد دارد حمایت های مرحله دوم از پیام رسان های بومی، به نظر می رسد حمایت های خوبی است ولی باید دید که چقدر می تواند در عمل و اجرا در توسعه گسترده پیام رسان های بومی مؤثر واقع شود.
حسین پور به ایران گفت: حمایت های اول به چند پیام رسان تعلق گرفت ولی پیشرفتی در توسعه بازار آنها نداشت و کاربران کماکان پیام رسان های خارجی را ترجیح دادند.
وی اضافه نمود: در بین حمایت ها به افزایش کیفیت نیازهای اصلی کاربران (مانند ایجاد گروه های کاری، خانوادگی، مدیریت محتواهای شخصی و تجاری، امکان ارائه کسب و کار آنلاین) اشاره ای نشده و تا به امروز به علت کیفیت پایین و نبود عموم مردم در این پیام رسان های بومی، کاربران رغبتی به استفاده از این پیام رسان ها ندارند.
این کارشناس شبکه های اجتماعی درباره ارائه خدمات دولت الکترونیک روی پیام رسان های داخلی نیز گفت: هم اکنون خدمات دولت الکترونیک در غیر از پیام رسان هم بخوبی ارائه نمی شود بنابراین فعلاً نمی توان در این باره نظر داد.
حسین پور در ادامه درباره اتصال پیام رسان ها به اپراتورها و کسب سهمی از درآمد آنها نیز گفت: اگر در این مورد منظور داده مصرفی در پیام رسان ها باشد، اپراتورها مقاومت می کنند چون در حال حاضر بدون ارائه سهمی، از محتوای پیام رسان های خارجی در حال کسب درآمد هستند. از سوی دیگر ارائه محتوا و ترافیک فیک نیز در این میان مطرح شده و بین اپراتور و پیام رسان ها دعوای به وجود می آورد.
وی درباره تشکیل کارگروهی برای حل مسائل قضایی پیام رسان ها نیز اعتقاد دارد شاید کارگروه برای شرایط فعلی مناسب باشد ولی راه چاره نهایی نیست بنابراین برای حل مشکل باید قانون وضع شود و بدون قانون دقیق، تشکیل کارگروه و... راه چارههای موقتی است.
حمایت با آرزوی بازارسازی
سهیل تقوی، کارشناس شبکه های اجتماعی نیز معتقد است حمایت های مرحله دوم حمایت های مناسبی است و به نظر می رسد می تواند برای پیام رسان های بومی بازارسازی ایجاد کرده و درآمدزایی کند، به شرطی که تمام این برنامه ها به شیوه درستی اجرایی شوند تا به نتیجه دلخواه برسند و طرح ها شکست نخورند. تقوی به ایران گفت: پیام رسان ها برای درآمدسازی باید توانمند شوند که به نظر می رسد در مرحله دوم حمایتی به این بخش پرداخته شده و گنجاندن ارائه تبلیغ دولتی و غیردولتی و ارتباط صوتی می تواند برای پیام رسان های بومی بازارسازی و درآمدزایی ایجاد کند.
این کارشناس شبکه های اجتماعی درباره ارائه خدمات دولت الکترونیک روی بستر پیام رسان های بومی نیز گفت: به نظر می رسد این مورد هم می تواند یکی از عوامل مؤثر در بازارسازی آنها باشد و خود یکی از عوامل رقابتی با پیام رسان های خارجی است. چرا که می توان خدمات دولت الکترونیک را به جای ارائه در هر سامانه جداگانه از سوی نهادهای دولتی و حاکمیتی، به صورت تجمیع شده روی پیام رسان ها به مردم ارائه داد، چون دسترسی مردم به خدمات دولت الکترونیک در پیام رسان ها راحت تر است و تجربه کاربری آنها را افزایش می دهد.
وی اضافه نمود: البته به شرطی که عزم جدی در حاکمیت و دولت برای ارائه خدمات روی پیام رسان های بومی وجود داشته باشد و نهادهای بالادستی مانند مرکز ملی فضای مجازی با قرار دادن ضمانت اجرایی روی مصوبات نظارت کنند.
این کارشناس معتقد است در مرحله دوم حمایت ها بدرستی موانع حقوقی و قضایی دیده شده ولی باید با مدیران خدمات دهنده به دلیل بارگذاری محتوای نامناسب سختگیرانه برخورد نشود، چرا که این نوع برخوردها باعث نگرانی آنها شده و انگیزه خود را از دست می دهند.
وی اضافه نمود: البته در این طرح به ارائه سهم درآمد از ترافیک دیتا نیز اشاره شده ولی این ممکن است چالش هایی را ایجاد کند، چرا که وقتی قرار است درصدی به هر پیام رسان و سرویس دهنده پرداخت شود، محتواهای مبتذل و پربازدید نیز زیاد می شود تا بازدید و ترافیک افزایش یابد از این رو باید یک نظارت منطقی و معقولی بر تولید محتواها صورت بگیرد.
وی درباره خروجی حمایت های مرحله اول از پیام رسان های بومی نیز گفت: در مرحله اول ساده ترین و بدترین نوع حمایت ها و در زمان بدی رخ داد و مهم ترین و چالش برانگیزترین آن هم بحث ارائه وام 5 میلیاردی به برخی از پیام رسان های بومی بود که واکنش های زیادی را در جامعه ایجاد کرد.
منبع: ایران آنلاین