هر آنچه باید در خصوص خطاهای فهرست بیمه تامین اجتماعی بدانید

به گزارش وبلاگ بهابادی، فهرست بیمه ای که شرکت ها و کارگاه ها برای سازمان تامین اجتماعی ارسال می نمایند، گهگاه با خطا و اشتباه همراه است. خطاهای مختلفی ممکن است در این فرآیند رخ دهد که رایج ترین آنها خطاهای 003، 217، 035، 010 و خطای 012 است. در این مقاله خبرنگاران، خطاهای فهرست بیمه و روش های اصلاح آن، مدارک لازم برای اصلاح خطا و موضوعات مرتبط با آنها را آنالیز می کنیم.

هر آنچه باید در خصوص خطاهای فهرست بیمه تامین اجتماعی بدانید

لیست بیمه چیست؟

هر شرکت، سازمان و کارگاهی باید یک لیست از تمامی سوابق کاری کارگران و کارکنانی که مطابق قرارداد، حقوق و مزایا دریافت می نمایند، تهیه کند. این لیست لیست بیمه نامیده می گردد و هر کسی که در این لیست واقع شده است، باید 7 درصد از حق بیمه خود را از حقوق ماهیانه بپردازد و 23 درصد درصد به جای مانده هم به عهده کارفرما خواهد بود.

هر کارفرمایی که اقدام به تأسیس شرکت یا کارگاه می نماید و احتیاج به استخدام نیرو دارد، باید حداکثر تا 15 روز از آغاز رسمی فعالیت اقدام به اخذ کد کارگاهی کند.

تهیه لیست بیمه، کاری است که کارگاه پس از آغاز کار خود باید به صورت ماهانه انجام دهد که معمولا به عهده تیم منابع انسانی شرکت است؛ به این ترتیب انجام می گردد که باید با مراجعه به وب سایت تامین اجتماعی، نرم افزار ارسال حق بیمه (List Disk) را دانلود و در سیستم های کامپیوتری شرکت نصب نمایند. در این نرم افزار اطلاعات کارگاه، کارگران و کارمندان آنها ثبت می گردد و در سرانجام هم داده ها را در یک CD ذخیره و برای بیمه ارسال نمایند. بعلاوه می توان با مراجعه به وب سایت سازمان تامین اجتماعی، لیست بیمه را در آنجا بارگذاری (Upload) کرد.

بر اساس ماده 39 قانون تامین اجتماعی، مهلت ارسال لیست بیمه و بعلاوه پرداخت حق بیمه اجتماعی هر ماه، حداکثر تا سرانجام آخرین روز ماه بعد مشخص شده است؛ در صورت تأخیر، کارفرما باید 10 درصد مبلغ حق بیمه به اضافه بیمه بیکاری همان ماه را پرداخت کند.

انواع خطاهای لیست بیمه کدام ها هستند؟

گاهی اوقات لیست بیمه ارسالی با پیغام عدم تأیید روبه رو می گردد. این عدم تأیید به علت خطاهایی است که در لیست بیمه اتفاق می افتد. به طور کلی ممکن است 2 نوع خطا در لیست بیمه رخ دهد:

  • نوع اول: خطاهایی است که باعث عدم تایید لیست بیمه و مانع از رسال این لیست به تامین اجتماعی می گردد. اصلاح این خطاها آسان تر است؛ چراکه فرد مسئول متوجه بروز خطا شده و آن را برطرف می نماید.
  • نوع دوم: خطاهایی را شامل می گردد که جلوی تأیید و ارسال لیست بیمه را نمی گیرد، اما پس از سرانجام ارسال باعث ایجاد مشکلاتی در مرحله لیست می گردد. در این صورت باید برای اصلاح خطا، به صورت حضوری به سازمان تامین اجتماعی مراجعه گردد.

خطاهای رایج در لیست بیمه و روش اصلاح آنها

در بین خطاهایی که در زمان بارگذاری لیست بیمه اتفاق می افتد، تعدادی از آنها بسیار معمول و به توضیح زیر است:

  • کد خطای 003:

    شماره بیمه شده در اطلاعات بیمه شدگان کارگاه یافت نشد. خطای 003 در صورتی اتفاق می افتد که اطلاعات هویتی فرد بیمه شده اشتباه باشد که در اصطلاح خطای غیر مغایرت نامیده می گردد. شماره بیمه هر فرد بر اساس کد ملی وی مشخص می گردد. این مورد با اصلاح مشخصات فردی در لیست بیمه برطرف می گردد. البته اگر از ابتدا مشخصات فرد در شعبه اشتباه ثبت شده باشد، باید شماره بیمه فرد همراه با مدارک هویتی در شعبه بیمه دوباره تعریف یا اصلاح گردد.

  • کد خطای 217:

    دستمزد کارفرما مندرج در لیست ارسالی، با دستمزد قرارداد بیمه کارفرمایی/مشاغل ثابت مطابقت ندارد. این خطا به این علت رخ می دهد که دستمزد کارفرما در کارگاه هایی که مشمول دستمزد مقطوع ثابت هستند، از حداکثر دستمزد مقطوع کارگاه کمتر اعلام می گردد. خطای 217 با اصلاح دستمزد در لیست بیمه برطرف خواهد شد.

  • کد خطای 035:

    پیمان در محدوده تاریخ وارد شده معتبر نمی باشد. این نوع از خطاهای لیست بیمه در ارتباط با ردیف پیمان بوده و علت بروز آن هم به علت سرانجام یافتن قرارداد است. اگر قراردادی دوباره بسته گردد، پیمانکار باید یک نسخه از آن را به شعبه محل اجرای پیمان ارسال و کد کارگاهی و ردیف پیمان را دریافت کند. پس از آن، امکان ارسال لیست فراهم می گردد.

  • کد خطای 010:

    تاریخ آغاز/ ترک کار با تاریخ عملکرد لیست مطابقت ندارد. این خطا به عنوان خطای ترک شناخته می گردد. علت بروز این خطا ثبت نکردن خروج کارگر از کارگاه است. تاریخ ترک کار حتماً باید یک روز پس از سرانجام همکاری فرد با کارگاه باشد. این خطا با اصلاح تاریخ ترک کار برطرف می گردد.

  • کد خطای 012:

    این خطا در صورتی ایجاد می گردد که تعداد روزهای کارکرد فرد با تاریخ آغاز و سرانجام کار او مطابقت نداشته باشد.

دیگر خطایی که ممکن است رخ دهد، ارسال 2 لیست بیمه در یک ماه است. این کار امکان پذیر نیست، مگر اینکه 2 لیست بیمه مربوط به 2 ماه متفاوت از هم باشد.

مدارک لازم برای اصلاح لیست بیمه

اگر اصلاحات مورد احتیاج لیست بیمه پس از تأیید نهایی آن مورد احتیاج باشد، باید با در دست داشتن مدارک زیر به شعبه بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرد:

  • رونوشت مهر و امضاشده از لیست اصلاحی؛
  • ارائه لیستی از خطاها به همراه علت بروز آنها؛ این موارد باید روی سربرگ شرکت یا کارگاه ارائه شوند؛
  • یک CD حاوی لیست بیمه اصلاح شده.

البته اصلاح این موارد و ارائه آنها در لیست نو که به عنوان بیمه متمم شناخته می گردد، مشمول جریمه برای کارفرما خواهد بود.

حذف لیست بیمه چطور انجام می گردد؟

حذف لیست بیمه می تواند به علت خطاهای متعدد باشد. حذف لیست بیمه پیش از سرانجام مهلت ارسال یا بارگذاری اینترنتی آن، مسئله ای ندارد و به راحتی می توان آن را حذف و نسخه اصلاح شده را جایگزین کرد. اما اگر مهلت ارسال لیست به سرانجام رسیده و تأیید شده باشد، باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه نموده و درخواستی کتبی برای حذف آن ارائه داد.

نرم افزار List Disk چیست؟

نرم افزار listdisk را سازمان تامین اجتماعی توسعه داده تا شرکت ها و کارگاه ها برای ارسال لیست بیمه به صورت اینترنتی از آن استفاده نمایند. این نرم افزار رایگان است و نسخه های مختلف آن در وب سایت این سازمان به نشانی tamin.ir به صورت رایگان قابل دانلود و استفاده است. تمامی راهنماهای نصب و استفاده از آن هم در این سایت قرار داده شده است.

جمع بندی

لیست بیمه و ارسال آن بخش مهمی از کار کارگاه ها در رابطه با حقوق و مزایای کارگران و کارکنان آن هاست. معمولا در تهیه و ارسال این لیست خطاهایی اتفاق می افتد که بسیاری از خطاهای لیست بیمه پیش از بارگذاری و ارسال لیست، تشخیص داده می گردد و قابل اصلاح هستند.

نوترین آگهی های استخدام را در وبلاگ بهابادی ببینید

شما چه تجربه ای از تهیه لیست بیمه، خطاها و روش های ارسال آنها دارید؟ آیا با خطاهای غیر معمول هم روبه رو شده اید؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

وبلاگ وبلاگ بهابادی جایی است که می توانید اخبار و موضوعات مختلف در رابطه با بازار کار و استخدام را مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "هر آنچه باید در خصوص خطاهای فهرست بیمه تامین اجتماعی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید در خصوص خطاهای فهرست بیمه تامین اجتماعی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید