ساخت دستگاه لیزرگرافی خانگی در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

به گزارش وبلاگ بهابادی، دستگاه خانگی حکاکی و برش لیزری با کاربری مشاغل کوچک در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان طراحی شد و به مرحله تجاری سازی رسید.

ساخت دستگاه لیزرگرافی خانگی در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

به گزارش خبرنگار استان های وبلاگ بهابادی، دستگاه خانگی حکاکی و برش لیزری با کاربری مشاغل کوچک در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان طراحی شد و به مرحله تجاری سازی رسید.

علی اصغر عجمی، مدیرواحد فناور لیزر پرتوسازان گفت: با توجه به اینکه نمونه های صنعتی موجود در بازار وارداتی یا تولید داخل با قدرت بالاتر لیزر، فضای بیشترو هزینه میانه بین 500 میلیون تا 2 میلیارد تومان برای اشتغال خانگی و کارگاهی مناسب نیست، ایده بومی سازی و طراحی دستگاه لیزر گرافی در این واحد فناور اجرایی شد.

عجمی حکاکی و برش روی انواع مواد غیر از فلزات را از قابلیت های این دستگاه کم هزینه برشمرد و اضافه نمود: در حالیکه برای ایجاد هر شغل در شرایط فعلی تا 300 میلیون تومان سرمایه گذاری برآورد می شود، ولی این دستگاه با هزینه 30 تا 40 میلیون تومانی و اتصال به یک دستگاه رایانه خانگی می تواند یک شغل با درآمد مستمر ایجاد کند و همچنین به عنوان دستگاه آموزشی در مراکز علمی دانش آموزی و دانشجویی نیز کاربرد دارد.

عضو هیئت علمی گروه لیزر دانشکده فیزیک دانشگاه سمنان بیان نمود: دستگاه و نرم افزار بومی سازی شده آن به صورتی ساخته شده است که هر ورودی نظیر عکس و طرح جستجو شده در اینترنت و حتی عکاسی شده با تلفن همراه را می پذیرد و هر کاربر می تواند با یک دانش سطح میانه رایانه ای در مدت کمتر از 4 ساعت کار با آن را آموزش ببیند و برای استفاده از آن نیاز به تخصص یا گروه فنی همکار ندارد.

این استاد دانشگاه سمنان با بیان اینکه معمولا کار های برش کاری و حکاکی مشاغل خانگی نظیر خیاطی، عروسک سازی، کیف و کفش، گلدوزی، ساخت انواع صنایع دستی و حتی هنرمندان رشته های تجسمی از ابزاری نظیر قیچی و هویه برای برشکاری و حکاکی استفاده می کنند، شرح داد: استفاده از این ابزار بی دقت و وقت گیر است و کارایی و ظرافت اثر را کم می کند، اما دستگاه مذکور با دقت بسیار بالا و سرعت مطلوب هرگونه طرحی را روی مواد مختلف پدید می آورد.

عجمی همچنین از مراحل مقدماتی طراحی و ساخت دستگاه چاپگر سه بعدی بومی سازی شده ویژه مشاغل کارگاهی کوچک و خانگی در این واحد فناور خبر داد و گفت: با تکمیل و تجاری سازی این دستگاه نیز بخش زیادی از هزینه های تولید انواع قطعات غیر فلزی کوچک مقیاس با فناوری و دقت ساخت نانو کاهش پیدا کرده و زمینه اشتغال انفرادی و گروهی جوانان علاقمند به علوم نانو لیزر در محیط های کوچک فراهم می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ساخت دستگاه لیزرگرافی خانگی در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دستگاه لیزرگرافی خانگی در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید