خبرنگاران معاون استاندار: توفیقات انقلاب در حوزه عمرانی لرستان چشمگیر است

به گزارش وبلاگ بهابادی، خرم آباد - خبرنگاران - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه توفیقات انقلاب در حوزه عمرانی استان چشمگیر بوده است، گفت: گازرسانی، آبرسانی و برق رسانی به روستاها، افتتاح سدها و راه ها و فعالیت های مهم زیرساختی و عمرانی از جمله این توفیقات است.

خبرنگاران معاون استاندار: توفیقات انقلاب در حوزه عمرانی لرستان چشمگیر است

به گزارش وبلاگ بهابادی، گودرز امیری پنجشنبه شب در تشریح برنامه های دهه فجر در حوزه عمرانی لرستان اضافه کرد: در بحث برق، اکنون روستای بالای 10 خانوار بدون برق نداریم، 2 روستا بحث راه دسترسی و یک روستا مشکل اجتماعی داشت، اما روستاهای زیر 10 خانوار تقریبا از یک هزار و 960 آبادی، یک هزار و 850 روستا برق دارند و خوشبختانه برای برقرسانی مشکل خاصی حادی نداریم تنها مشکل روستاهای بدون برق صعب العبور بودن و یا عشایر کوچرویی هستند که نیاز به برق ندارند.

وی گفت: در بحث گازرسانی خدمات خوبی به مردم داده شده است که به عنوان نمونه در دولت تدبیر و امید، یک هزار و 780 روستا گازرسانی شده است در سه سال گذشته 860 میلیارد تومان اعتبار برای گازرسانی به شهرها و روستاهای استان هزینه شد. اکنون 6 شهرستان استان به عنوان شهرستان سبز اعلام شدند که شهرهای سبز به شهرهای بالای 95 درصد گازرسانی تعلق می گیرد و از این شهرها، 2 شهر 100 درصد، یک شهر 98 درصد و سه شهر بالای 95 درصد کار گازرسانی آنها انجام شده است.

امیری اضافه کرد: اما در بحث آبرسانی مشکل داریم یکی از دلایل این است که روستاییان در خرید کنتور و انشعاب کمتر همکاری می کنند و حدود یک هزار و 800 روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی است که برای آبرسانی آنها ورود کرده ایم اما شبکه فاضلاب 9 شهر آغاز شده 2 شهر به اتمام رسیده است اما انتظار داریم در همه شهرها و روستاهای بزرگ بحث شبکه فاضلاب مهم تلقی شود، اگرچه برای این موضوع مشکل مشارکت بخش خصوصی و مردم را داریم.

وی شرح داد: در بخش مخابرات پیشرفت خوبی داریم و اکنون مجوز 64 دستگاه دکل مخابراتی گرفته شده که 12 مورد آن در حال نصب در مناطق محروم است اگر این اتفاق بیفتد نقاط کور مشکل شان حل می شود.

افتتاح یا اجرای چندین سد در لرستان

وی با بیان اینکه لرستان ظرفیت بزرگی در آب و خاک دارد و 800 هزار هکتار زمین مرغوب و 11 درصد روان آب های کشور در این استان جاری است، گفت: اکنون چهار سد بزرگ سیمره با استان ایلام، بختکمک با استان خوزستان، رودبار و معشوره در استان در دست اجرا است که سد معشوره کشاورزی و سه سد دیگر برق آبی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: با توجه به ظرفیت استان در بخش گردشگری برای سد حوضیان سازمان بازنشستگی کارهای بزرگی را آغاز کرده که قرار است 300 تا 400 میلیارد تومان برای آن سرمایه گذاری کند.

وی شرح داد: برای سد معشوره در سال 94 مجوز تخصیص 270 میلیون مترمکعب تخصیص آب به استان دادند اما به 40 میلیون مترمکعب رساند دوباره به 130 میلیون مترمکعب، اخیرا قول داده اند جهت تخصیص آب آن تجدیدنظری شود، قرارگاه خاتم قرار است عملیات اجرایی آن را آغاز کند و 2 هزار و 600 میلیارد تومان بانک پاسارگارد در این طرح سرمایه گذاری می کند. البته عملیات این سد به دلیل مشکل با پیمانکار با مشکل روبرو شد و پیمانکار جدید این طرح را آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: پنج سد کزنار، حوضیان، مروئک، ایوشان و هاله در لرستان افتتاح، هشت سد زیبامحمد، مخملکوه، سراب تلخ ، عالی محمود و دیگر سدها کار اجرایی آن آغاز شده است، 16 سد در دست مطالعه داریم که همه اینها در سال 1399 تخصیص آنها تعیین شده است باید تخصیص آب استان افزایش یابد، امیدواریم تا سرانجام دولت، سدهای کمندان و تاج امیر به عنوان پروژه های جهش تولید افتتاح شود.

امیری در ادامه به صرفه جویی 140 میلیون مترمکعبی آب در استان اشاره کرد و گفت: جلوگیری از برداشت غیرمجاز و اجرای سیستم نوین آبکمک که از سال 92 تا به امروز از 25 هزار هکتار به 57 هزار هکتار رسیده است، از دلایل اصلی این مهم است.

وی همچنین به اعتبار 117 میلیارد تومان در بخش طرح های دهکمک لرستان اشاره کرد و گفت: باید این اعتبارات به سمت عمران و آبادانی روستاها هدایت شود البته برای رونق مناطق محروم و روستایی استان اقداماتی همچون تعیین روستاهای هدف گردشگری را داریم که این روستاها اعتباراتی مازاد برای توسعه گردشگری دارند که به دلیل پایین بودن میزان مشارکت مردم، تسهیلاتی برای توسعه روستا و کارآفرینی با سود 6 درصد از سوی بانک سینا به متقاضیان پرداخت می شود.

وی به خسارات سیل که رقم 16 هزار میلیارد تومان بود نیز اشاره کرد و گفت: در سیل فروردین 98 حدود 12 هزار میلیارد تومان و در سیل اسفند 4 هزار میلیارد تومان ارزیابی خسارت بود که بخشی از آن از طریق مردم و نیکوکاران جبران شد البته دولت 4 هزار و 500 میلیارد تومان در این زمینه کمک کرده است و ممکن است در روزهای آینده نیز اتفاق خوبی رخ دهد. البته در این زمینه مشکل مهندسی رودخانه ، راهها و احداث پل ها را داریم 33 پل در دست اجرا داریم که منابع اقتصادی آنها تامین شده است.

افتتاح یا آغاز 370 طرح در دهه فجر

امیری درباره تعداد طرح های قابل افتتاح در دهه فجر گفت: 370 پروژه اقتصادی و عمرانی در لرستان به بهره برداری می رسد یا عملیات اجرایی آنها آغاز می شود که 50 طرح اقتصادی و 320 پروژه عمرانی با یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار که 480 میلیارد تومان آن اعتبار طرح های اقتصادی است.

وی با بیان اینکه طرح پالایشگاه پلدختر یکی از پروژه های عمرانی مهم در لرستان است، گفت: این طرح روزهای آینده به بهره برداری می رسد. تا سرانجام امسال همچنین یک هزار میلیارد تومان طرح برای افتتاح در استان در دست اجرا داریم که بناست با حضور وزرای راه و شهرسازی و نفت به بهره برداری برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی لرستان ادامه داد: همچنین قرار است محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در روزهای آینده به لرستان سفر کنند تا ضمن بازدید از پروژه های جهش تولید ، در مراسم افتتاحیه و کلنگ زنی طرح های دهه فجر هم شرکت می کنند.

افتتاح آزادراه خرم آباد به بروجرد اوایل سال 1400

وی شرح داد: در بخش راه اکنون هشت هزار کیلومتر راه در لرستان شامل روستایی، اصلی و فرعی داریم که یک هزار و 800 کیلومتر آزادراه، حدود چهار هزار و 600 کیلومتر آسفالته روستایی و یک هزار و 800 کیلومتر راه روستایی خاکی داریم، البته برخی از راههای لرستان نیاز به ارتقای به بزرگراه، آزادراه یا چهارخطه دارند.

امیری اضافه کرد: آزادراه خرم آباد - بروجرد - اراک یکی از پروژه ها و مطالبات اصلی مردم است که 850 میلیارد تومان در سه سال اخیر و در مجموع یک هزار و 289 میلیارد تومان از سوی دولت و یک هزار و 500 میلیارد تومان آورده سرمایه گذار برای این طرح است، تا سرانجام دولت دوازدهم راستا خرم آباد به بروجرد که در سه فاز و تقریبا 92 درصد پیشرفت کاری دارد به بهره برداری می رسد، البته کل پروژه 70 درصد پیشرفت دارد.

وی به برخی از چهارخطه های در دست اجرای استان نیز اشاره کرد و گفت: جاده ازنا شازند به طول 36 کیلومتر، 18 کیلومتر آن تکمیل و به بهره برداری رسیده و مابقی در حال انجام است. جاده خرم آباد به کوهدشت به طول 85 کیلومتر تکمیل شده است و 10 کیلومتر آن از خرم آباد تا سه راه شهرک صنعتی تا سرانجام سال و هشت کیلومتر در کوهدشت در حال آسفالت است و پنج کیلومتر واریانت چنار از نظر کاری وقت گیر است امیدواریم تا سرانجام دولت به بهره برداری برسد.

وی درباره جاده پلدختر نیز گفت: برای این جاده نیز یک هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با اعتبار 330 میلیارد تومان از سوی بانک های عامل آغاز شده است و در چهار فاز و به طول 57 کیلومتر در حال انجام است، فاز اول توسط قرارگاه خاتم و فاز چهارم با یک تونل عملیات اجرایی آن آغاز شده است و دو قطعه دیگر در حال برقراری مناقصه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: جاده قدیم پلدختر هم در حال بازسازی است تا قبل از سیل 98 پروژه را بازسازی کردند در زمان سیل دوباره 20 کیلومتر آن دوباره آسیب دید اما نیاز به تعریض و ایمن سازی از طرف رودخانه دارد که 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، در حال پیگیر تامین اعتبار هستیم

وی به چهارخطه خرم آباد به نورآباد با پیشرفت خوب آن نیز اشاره کرد و اضافه کرد: قرار است تا خرداد 1400 به اتمام برسد چهار کیلومتر آن باقی مانده است، پل کاکارضا نیز که در جریان سیل تخریب شد کندی کار از طرف پیمانکار بود که قرار است این طرح نیز تا سرانجام دولت به بهره برداری برسد. چهارخطه خرم آباد به سپیدشت به طول10 کیلومتر در حال انجام است.

2 هزار و 700 میلیارد تومان برای راه آهن خرم آباد - دورود نیاز است

وی اضافه کرد: راه آهن خرم آباد - دورود نیز براساس اعتباراتی از محل فروش سهام فولاد آغاز شد اما تمام نشد 380 میلیارد تومان اعتبار آن بود که 300 میلیارد تومان آن هزینه شد و اکنون دنبال تامین منابع اعتباری هستیم 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اگر منابع اقتصادی تامین شود که اخیرا 170 میلیارد تومان از طریق وزیر راه از طریق اوراق به این تزریق خواهد شد چون 2 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن نیاز است.

امیری اضافه کرد: راه آهن دورود - الیگودرز و اصفهان کار آغاز شده است در حوزه لرستان پیشرفت 55 درصد دارد اعتبارات خوبی اختصاص داده شده است، ایستگاه در الیگودرز جانمایی شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران معاون استاندار: توفیقات انقلاب در حوزه عمرانی لرستان چشمگیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران معاون استاندار: توفیقات انقلاب در حوزه عمرانی لرستان چشمگیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید